Zobacz pełną wersję : Wołanie RAW-ów
Witam wszystkich serdecznie. W najblizszej przyszłości chciałbym zacząć focić w NEFie ponieważ JPEG nie daje takich możliwości w obróbce. Przyznam szczerze że z softów jestem laikiem. Do tej pory robiłem drobne poprawki w PS i Gimpie na JPEG-ach.
Proszę kogoś obeznanego w tych sprawach o pomoc. Co muszę zainstalować, co poustawiać abym mógł edytować, konwertować i obrabiać NEFy.
Rawy będą z d300, posiadam PS 7 - troche stary ale jest. Ewentualnie mam CS3, CS4, CS Lightroom - wresje testowe. Jeżeli musze pracowac na nich to będe kombinował zeby je zakupić.
Bardzo proszę o wyrozumiałość i wyjaśnienie mi łopatologicznie tej kwestii. Pozdrawiam
A moze po prostu otworz kilka rawow i pobaw sie opcjami. Poczytaj dzial Tutoriale, a jesli bedziesz mial z czyms problem wtedy pytaj bardziej szczegolowo. Wywolywanie RAW-ow to temat rzeka.
W CSach masz AdobeCamera Raw, ktorego mozesz uzyc do wolania NEFa, podobnie mozesz uzywac Lightrooma. Sa tez inne zarowno darmowe jak i "platne" programy do tego celu.
Jedynym programem ktory rozpozna ustawienia puchy i NEFy beda wygladaly tak jak widziales je na wyswietlaczu aparatu jest CaptureNX, w kazdym innym zobaczysz podglady NEFow
wygladajace troche inaczej, bo kady z tych programow ma swoje sposoby odczytywania NEFa.
TUTAJ: http://www.fotografuj.pl/Dzial/Narzedzia_do_edycji znajdziesz opis lightrooma.
Poszperaj w forumowym archiwum, podobne tematy byly juz poruszane i wiele sie z nich napewno dowiesz:)
Powodzenia i nie zrazaj sie po pierwszych niepowodzeniach ;) jak troche to opanujesz to nie wrocisz do jpgow ;)
Ja czesto robiac glupia fotke np. produktu na allegro z rozpedu robie w rawie, choc malutki jpg by wystarczyl.
edit...
Nie pytaj czasem ktory program jest najlepszy, kazdy ma swoich zwolennikow, wazne jest zeby ktorys z nich DOBRZE poznac.
sote po raz kolejny dzięki za cenne informacje. Pozdrawiam
nie ma sprawy ;)
po to jest to forum!
slawek548
12-03-2009, 23:06