Zobacz pełną wersję : Tła
Dino1984
21-05-2014, 07:53
Czy tło polipropylenowe to dobry pomysł? Oglądałem je w "Mitoya" i niby wszystko ok, ale ono ma taką "fakturkę" i nie wiem jak to by wychodziło przy fotografii portretowej (bo np. do makro chyba odpada?). Poza tym nie mam żadnego doświadczenia z tłami i nie wiem jakie jeszcze niespodzianki mogą się tam czaić.
Rozumiem, że kartonowe byłoby najlepsze, ale i cena jest odpowiednio wyższa - no i się zużywa.
Czy są jeszcze jakieś "wynalazki"? Czytałem o winylowych, ale opinie są mieszane...
Jeśli chodzi tylko o portrety, to kluczowym hasłem związanym z widocznością tej faktury jest "głębia ostrości" ;)
Przy białym polipropylenowym trzeba zwracać uwagę na to, co jest za tłem - materiał jest cienki, prześwitujący, i jeśli nie jest odpowiednio "wybielony" (światłem) wygląda (według mnie) paskudnie.
marszull
21-05-2014, 21:02
kupuj karton, bedziesz zadowolony
cena zrownowazy ci godziny poswiecone pozniej na postprodukcje
Co kto woli - karton jest super, ale drożej wychodzi. Polipropylen daje spokojnie radę, przy czym zależy jaką ogniskową, przysłonę i odległość od tła dobierzesz, czyli - tak jak pisze r_m, GO to podstawa.
Z ostatniej sesji przykład. Modelka odsunięta od tła na ok 2 m i portrety wykonywane tylko 85mm szkłem f4 (lub cała postać 50mm f4,5) i faktury nie trafiłem na żadnym zdjęciu. Zdarzało się to kiedyś na N18-105 przy wyższych przysłonach i modelce stojącej bliżej tła, ale doszedłem do pewnej wprawy w ustawianiu i wzorek na tle już mi nie straszny.
Plusem jest też to, że do nauki lepszy (w sensie oszczędności) jest propylen. Moje tło "ćwiczebne" jest tak zdeptane, że już go nawet nie czyszczę :), odcinać karton po eksperymentach, które lądują głownie w koszu lub szufladzie zwyczajnie szkoda. Ale do ambitnych działań lub większych zleceń można zainwestować i w karton.