Close

Strona 1 z 3 123 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 26
  1. #1

    Domyślnie Fotografia krajobrazu.

    Witam,

    Niedługo wybieram się na wycieczkę po Irlandii na której chciałbym zrobić kilka dobrych zdjęć krajobrazów.
    Mam statyw, głowicę panoramiczną, D700 i Nikkora 24-70. Szukam wskazówek, tutoriali i porad odnośnie tematu.

    Prośba zatem do nieco bardziej zaawansowanych użytkowników w tej materii o kilka porad. Co i jak robić, na co uważać, gdzie szukać materiałów instruktażowych itp. Wiem już, że najlepszą porą jest poranek i wieczór - i właściwie tutaj moja wiedza się kończy. Zastanawiam się jakiej przysłony najlepiej używać i dlaczego. Podobno f11 jest uniwersalne ale z moim obiektywem myślę, że i na f18 będzie ostro. Fajnie wyglądają też długie naświetlenia kiedy rozmywają wodę i chmury na niebie (bo domyślam się, że te efekty są uzyskane właśnie za ich pomocą). Powinienem dokupić jakieś filtry aby je uzyskać? Przydało by się też kilka wskazówek odnośnie samego robienia panoram i HDR'ów.

    Podstawową wiedzę z fotografii mam opanowaną, wiem jak robić HDR'y i panoramy chciałbym jednak zrobić te zdjęcia jak najlepiej stąd ten temat.

    Poniżej kilka zdjęć które bardzo mi się podobają, chciałbym uzyskać podobne efekty.

    http://500px.com/photo/11931709?from=favorites/Mintone
    http://500px.com/photo/11668125?from=favorites/Mintone
    http://500px.com/photo/10794831?from=favorites/Mintone
    http://500px.com/photo/8784006?from=favorites/Mintone
    http://500px.com/photo/1194005
    http://500px.com/photo/2679572
    http://500px.com/photo/6522589
    http://500px.com/photo/5006653
    http://500px.com/photo/3411273

  2. #2

    Domyślnie

    Zaawansowany nie jestem ale postaram się troszkę pomóc:
    * Podstawa to oczywiście pora - wczesny ranek lub późny wieczór, ale o tym już wiesz.
    * ISO używaj zawsze natywne dla matrycy (czyli najniższe sprzętowe - w d700 to chyba ISO 200), pozwoli to uzyskać najczystszy obraz o największej rozpiętości tonalnej i najlepszym odwzorowaniu barw dla Twojego body.
    * Przysłona - ja osobiście używam takiej, przy jakiej mój obiektyw jest najostrzejszy i wykazuje najmniejsze zniekształcenia geometryczne itd. (czyli około f7-f, przy tak przymkniętej przysłonie i tak złapiesz wszystko w głębi ostrości (chyba że pierwszy plan masz baaardzo blisko - wtedy musisz bardziej przymknąć). Warto tutaj poszukać wiedzy dotyczącej hiperfokalnej.
    * Czas - zważywszy, że używasz statywu, czas będzie miał znaczenie tylko dla zamrożenia bądź pokazania ruchu (np. chmur, wody). Po przykładach widzę, że chcesz raczej długich czasów - tutaj z pomocą przyjdą filtry ND montowane na obiektyw, blokujące część światła [w zależności od przepuszczalności takiego filtra może to być od 1EV (ND 0.3) do aż 10EV (ND 3.0)] - pozwala to na wydłużenie czasu ekspozycji. Nie wiem ile ewentualnie środków chciałbyś przeznaczyć na dokupienie potrzebnych akcesoriów - filtry te są tym droższe im mniejszą dają przepuszczalność, jeżeli chcesz na nich trochę zaoszczędzić to jakimś rozwiązaniem jest mocniejsze przymknięcie przysłony i zmiana ISO na 100 - ale odbije się to negatywnie na jakości.
    * Pilot / wężyk spustowy - warto się w niego zaopatrzyć szczególnie do zdjęć HDR - pozwoli on wykonać kilka ujęć bez przypadkowego poruszenia kadru (chociaż tutaj można sobie poradzić ustawiając samowyzwalacz na określoną ilość klatek i aparat sam zrobi je jedna po drugiej). Bardziej zaawansowany pilot pozwoli wykonać naświetlania dłuższe niż 30 sekund (przy użyciu czasu BULB, wtedy pilot blokuje spust migawki na wybrany przez użytkownika czas), oraz np. ustawić interwałometr celem wykonania time lapse'a (aparat wykonuje wtedy określoną ilość zdjęć w określonym odstępie czasu). Pojedyncze ujęcia można bez problemu wykonać używając opóźnionego wyzwalacza migawki.
    * Filtr polaryzacyjny nakręcany na obiektyw - pozwala pozbyć się odblasków, wydobyć odrobinę szczegółów z nieba
    * Filtr ND grad., czyli tzw. połówka - bardzo ważny zakup, podobnie jak zwykły ND przyciemna ekspozycję, ale różni się tym, że ma łagodne przejście w część 100%-przepuszczalną. Stosuje się go do wyrównania ekspozycji sceny - zazwyczaj górnej części zawierającej niebo, tak aby aparat dał radę zarejestrować cały jej zakres tonalny. Z tego co wyczytałem i zasłyszałem najbardziej praktyczny jest filtr ND grad. 0,9 - przyciemnia o 3EV.
    Istnieją jeszcze filtry tego typu z "twardym" przejściem, ale ich zastosowanie jest bardzo sytuacyjne - najlepiej mieć na zdjęciu wyraźną linię horyzontu bez niczego wystającego ponad nią, co czyni je raczej mało przydatnymi.

    Jakie konkretnie filtry wybrać - na pewno warto zainteresować się systemem typu Cokin (tańsze rozwiązanie), lub Lee (dużo droższe). Największym plusem takiego systemu jest to, że w wypadku filtrów połówkowych o których pisałem wyżej, można dokładnie ustawić pozycję filtra przed obiektywem (w filtrach nakręcanych przejście z ciemnego do jasnego mamy dokładnie na środku kadru i nic z tym nie zrobimy).

    To tyle mojej amatorskiej wiedzy, jak mi się coś przypomni to dopiszę.
    | FB | BLOG |

  3. #3

    Domyślnie

    ~lxs dzięki za wskazówki. Poczytam o hiperfokalnej.

    Mam już system Cookina i klika filtrów ale będę musiał dokupić połówkowe jak i pełne szare. Polecacie jakąś konkretną firmę? Stawiam raczej na jakość a nie cenę. Szkoda zabijać możliwości aparatu i szkła marnym filtrem ...

    Nie wiem również jak to jest z używaniem filtrów polaryzacyjnego i szarego połówkowego przy robieniu panoram i HDR'ów. Nie powinno się je czasem ściągać przy robieniu tego typu zdjęć? Zastanawia mnie również mieszanie filtrów ze sobą. Można używać szarych i polaryzacyjnego razem bez wprowadzania strat na jakości?

    Fajnie też było by coś wiedzieć na temat filtrów podczerwieni i mieszania go z innymi.

  4. #4

    Domyślnie

    Dla mnie, czystego amatora, wyjściową przysłoną jest f/8; korzystam z niej, dopóki pozwala na to światło i potrzebny mi akurat czas naświetlania.
    Cytat Zamieszczone przez Flux Zobacz posta
    Nie wiem również jak to jest z używaniem filtrów polaryzacyjnego i szarego połówkowego przy robieniu panoram i HDR'ów. Nie powinno się je czasem ściągać przy robieniu tego typu zdjęć?
    Do panoram ściągam, do HDR nie ściągam.
    Cytat Zamieszczone przez Flux Zobacz posta
    Można używać szarych i polaryzacyjnego razem bez wprowadzania strat na jakości?
    Nie można Polaryzacyjny to w sumie też szary, tylko słaby
    Nikoś D90 + MB-D80 + Nikkor 16-85 VR + Nikkor 70-300 VR + Cosina 100 macro + SB-600 + Velbon Sherpa 600R
    Moja racja jest mojsza, niż Twojsza. Moja racja jest najmojsza!

  5. #5

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez żółto-czarny Zobacz posta
    Do panoram ściągam, do HDR nie ściągam.
    żółto-czarny a dlaczego? Bo chciałbym wiedzieć o co chodzi ... Rozumiem, że polar przy panoramach przy każdym okręceniu głowicy może zadziałać inaczej na np niebie więc to jest logiczne ale szary połówkowy? Gdzieś też czytałem, że przy HDR'ach nie powinno się stosować filtrów bo wychodzi to potem w postprodukcji w postaci słabej jakości ... W sumie skoro HDR to po co połówkowy?

  6. #6

    Domyślnie

    Straty na jakości zawsze jakieś tam będą przy użyciu filtrów, w końcu wkładamy przed przednią soczewkę dodatkową przeszkodę w postaci kolejnego szkiełka. Wydaje mi się jednak że są na tyle małe, że ich nie zauważysz jeżeli nie będziesz piksel po pikselu porównywał tego samego kadru z filtrem i bez... Także nie popadajmy w paranoję.

    Do HDR faktycznie szara połówka nie ma sensu, polara można używać jak najbardziej. Pamiętaj o jednym - zdjęcia HDR powinny być raczej robione na krótkich czasach i szybką serią, żeby scena nie zdążyła się zmienić (ruch liści drzew, chmur, wody itd.) - oszczędzi Ci to problemów w postprocessie w postaci jakichś duszków itp.

    Do panoram z kolei polara bym odpuścił z tego względu, o którym wspomniałeś. Szara połówka jak najbardziej może być przy zastosowaniu głowicy panoramicznej.
    Ostatnio edytowane przez ~lxs ; 27-08-2012 o 15:24
    | FB | BLOG |

  7. #7

    Domyślnie

    Hehhe

    Na nic sprzętu kupa, gdy fotograf....







    ....jest w złym miejscu.

    Technika techniką, sprzęt sprzętem. Przede wszystkim trzeba się znaleźć w odpowiednim miejscu w odpowiednim czasie. Miejscówki masz upatrzone? Masz pojęcie co gdzie jest? Gdzie w danym momencie świeci słońce? Tabele pływów masz? O tym też trzeba pamiętać.
    Czymtasem... pozdrawiam bombelkowo

  8. #8

    Domyślnie

    Generalnie z tego co wiem jeśli chodzi o filtry to dzielą sie jakościowo na szklane i plastikowe, plastiki są słabe jakościowo ale są tańsze, szklane sa najlepsze jakościowo ale oczyściwszy najdroższe. Dodatkowo moim zdaniem technika HDR wyklucza filtry ponieważ HDR po części jest dla ludzi których nie stać na drogie filtry (HDR skleisz darmowych softem) i na odwrót - filtry zastępują HDR, lecz w naturalny sposób. Wiec podsumowując najlepsze efekty można uzyskać z filtrami bez HDR. Jak masz kase to od razu startuj ze szkłami, wielokrotnie w profesjonalnych artykułach fotografowie piszą ze HDR to tymczasowa moda a filtry były, są i będą zawsze w fotografii. I jeszcze tu chłopaki nie pisali o BigStopperach czyli o filtrach masakrycznie ciemnych (szarych), nie jakieś tam ND 4 czy 8 ale 400 lub nawet 1000, wtedy przy bezchmurnym niebie, w samo południe focisz z czasem naświetlania np. 2 min. i wychodzą kosmiczne efekty. Sam bawie sie HDR'kami lecz w miedzy czasie przymierzam sie do zakupu kompletów filtrów, bo najlepiej miec przy sobie różne i stosować je w zastanych warunkach.
    Aparat, jakieś obiektywy i torba używana.

  9. #9

    Domyślnie

    Al Koholik jestem na etapie planowania. Jakiś czas temu znalazłem coś takiego http://www.suncalc.net/#/53.3541,-6....11.11.27/10:43 może się komuś przyda ... Więc tak, przygotowuje się stąd też ten temat O tabeli pływów pierwszy raz słyszę, sprawdzę co to

    deemes ciekawa sprawa z tymi filtrami, poczytam - mam nadzieję tylko, że ceny nie będą aż tak kosmiczne! Czy moda to nie wiem, myślę, że w wielu sytuacjach HDR być musi i już bo filtry połówkowe ok, przyciemnią niebo ale czasem nie o to chodzi .... Zdarza się że scena ma większą rozpiętość tonalną niż aparat możliwość jej zarejestrowania w większej ilości miejsc niż tylko rozgraniczenie na niebo i resztę.

  10. #10

    Domyślnie

    tu masz podobny set a może nawet i lepszy: http://jekophoto.eu/tools/twilight-c...hour/index.php
    Aparat, jakieś obiektywy i torba używana.

Strona 1 z 3 123 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •