Close

Strona 3 z 3 PierwszyPierwszy 123
Pokaż wyniki od 21 do 26 z 26
  1. #21

    Domyślnie

    Podbije troche ten watek.
    Fotografie niemal calkowicie zarzucilem, tzn. mam Z6 i 2 szkielka, ale praktycznie ich nie uzywam. Jakos brak weny.

    Ostatnio jednak naszlo mnie zeby troche wrocic do korzeni i pobawic sie fotografia analogowa.
    Znalazlem w czelusciach piwnicy Nikona FA, ale z sentymentu zapragnalem cos nowoczesniejszego, czyli moja ulubiona puszke z czasow filmu Nikona F100.
    Decyzja zapadla i wlasnie wczoraj przyjechal do mnie F100 prosto z Japonii w pieknym stanie.

    Brakuje mi tylko szkla z bagnetem F bo niestety wszystkich sie pozbylem. Najchetniej bym przytulil jakies 50/1,4G AF-S lub 85/1,8G AF-S. Musze poszukac z drugiej reki.

    Co ciekawe to znalazlem tez 50 rolek filmow (to byl glowny motor do zajawki na fotografie analogowa). Mam Kodaka Pro Golda 160, Portre 160NC i Macophot Ort 25.
    Oczywiscie wszystkie przeterminowane 15-20 lat, ale trzymane przez ponad dekade w lodowce a od 6 lat w temperaturze pokojowej. Ciekaw jestem czy cos z nich jeszcze bedzie. Jakie sa Wasze doswiadczenia z grubo przeterminowanymi filmami?
    Pytanie tez gdzie to wolac, ile taka przyjemnosc teraz kosztuje?
    Nikon E600, E800, D810 i dużo obiektywów

  2. #22
    Super Moderator Konto PREMIUM Awatar Jacek_Z
    Dołączył
    11 2005
    Miasto
    Bydgoszcz
    Posty
    31 901

    Domyślnie

    Wywoływanie filmów BW tylko i wyłącznie samodzielnie. Koreks kosztuje niewiele, chemię będziesz wiedział, że masz świeżą.
    Kolor (C-41, E6) do labu.
    Moje systemy: Nikon F i Z, Hasselblad, Leica, Pentax, Rolleiflex, FKD Zenity, Praktiki, ruskie dalmierze i około 30 szkiełek.

  3. #23

    Domyślnie

    Koreks to nie problem. Znalazlem jeszcze jakies JOBO Drum. Duzo tez sam wolalem.
    Wiekszosc filmow jakie mam to jednak C-41. Jakie sa teraz dobre laby do tego procesu?

    Btw. spojrzalem teraz na ceny filmow i to jest po prostu szok. Profesjonalne, takie jakie posiadam po 50-60zl rolka? To jest jakas masakra.

    Ide dalej do piwnicy bo pamietam, ze mialem chyba z 200 sztuk kodaka golda 100. Obawiam sie jednak, ze kiedys wywalilem je na smietnik....
    Nikon E600, E800, D810 i dużo obiektywów

  4. #24

    Domyślnie

    Dziś ceny filmów profesjonalnych i amatorskich się prawie wyrównały gold też już jakieś 50-60zł nawet jakieś fujicolor c200 czy kodak colorplus 200 są po 50zł za rolkę. Przez ostatnie 2-3 lata fotografia analogowa znowu jest popularna, tak jak ty, wiele osób powyciągało analogi i chciało coś tam porobić. U młodych ludzi zrobiła się moda na analoga i nagle się okazało, że na całym świecie brakuje filmów.
    Co do filmów po terminie, jeśli były przechowywane jak mówisz, dużych odjazdów nie będzie, będą bardziej żólte i mniej kontrastu.
    D5100 | 35/1.8 DX | F75 | F501 | 15/2.8 | 35/2 D | 50/1.8 AIS | 85/1.8 D | 105/2.5 AIS

  5. #25

    Domyślnie

    Przyznaję się że sprzedałem swojego analoga, a to przez chore ceny filmu. Leżał i się kurzył, trochę szkoda.

  6. #26

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez HYPER Zobacz posta
    Koreks to nie problem. Znalazlem jeszcze jakies JOBO Drum. Duzo tez sam wolalem.
    Wiekszosc filmow jakie mam to jednak C-41. Jakie sa teraz dobre laby do tego procesu?

    Btw. spojrzalem teraz na ceny filmow i to jest po prostu szok. Profesjonalne, takie jakie posiadam po 50-60zl rolka? To jest jakas masakra.

    Ide dalej do piwnicy bo pamietam, ze mialem chyba z 200 sztuk kodaka golda 100. Obawiam sie jednak, ze kiedys wywalilem je na smietnik....
    Skoro masz koreks Jobo i potrafisz wołać BW, to możesz równie dobrze kupić chemię do C41 czy E6 w opakowaniach na 1 albo 2,5 l. Np. Tetenala czy Rollei. Ale chemia też podrożała - zwłaszcza że kurs złotówki wobec USD i EUR spada na łeb na szyję. I tak to ma sens - zresztą analogi to głównie zabawa/nałóg, w którym pieniądze ani czas się nie liczą. Samodzielne wołanie w C41 wychodzi nieco taniej niż oddanie do labu: laby życzą sobie po kilkanaście zł za film, a np. niskotemperaturowy zestaw Rollei 1l do C41 wystarcza na 16-20 filmów i kosztuje ok. 130 zł. Tylko trzeba go w miarę szybko zużyć - nawet po podzieleniu świeżego roztworu na mniejsze porcje. Temperaturę 25 stopni utrzymasz w kąpieli wodnej bez problemu, trzymając koreks kąpieli wodnej i w razie potrzeby dolewając gorącej wody albo odpalając np. grzałkę akwariową. Ja sobie kiedyś złożyłem takie ustrojstwo do automatycznego trzymywania temperatury: zasilacz 180W jak do LEDów, termostat z sondą zanurzaną w misce z kąpielą wodną, 2 ogniwa Peltiera 12V do grzanie/chłodzenia, pompka akwariowa 12V, wentylator i rurki jak do wodnego chłodzenia komputerów. Działa dobrych kilka lat, przy czym teraz głównie to tygodniami tylko zbiera kurz.
    Fotografuję w 99% na cyfrze, z kolorowych filmów zrezygnowałem dawno temu. Podobnie jak z używania powiększalnika. Natomiast filmy cz-b sam wywołuję, składając wszystko samodzielnie (kilka firm w Polsce sprzedaje wszystkie składniki za rozsądne pieniądze, a waga laboratoryjna kosztuje grosze). No i mam pełną kontrolę i mogę składać wywoływacze, które w sklepach są niedostępne albo kilka czy kilkanaście razy droższe. Skanowanie w labach też jest zresztą drogie, a jakość nie powala - sto razy lepsze wyniki daje samodzielne reprodukowane lustrzanką cyfrową.
    Filmy kolorowe tracą z czasem czułość i co gorsze pojawiają się zakłamania barwne (mocno przeterminowany Fujicolor Pro 800 z lodówki był praktycznie nie do użytku), natomiast z filmami cz-b... różnie bywa. Taki np. 30-letni ORWO NP15 w błonach 13x18 nadal trzyma mi wszystkie parametry, a nieco nowszy Fomapan 100 w formacie 120 jest do... ...albo do odsprzedania miłośnikom lomografii (NB gdyby nie oni. pewnie żadnemu producentowi nie opłacałoby sie otrzymywanie linii do produkcji filmów). Z nieprzeterminowanych filmów najbardziej lubię Ilforda HP5 i FP4, Rollei Superpan 200. Fomapan 200 i 100 też od biedy dają radę, a są tańsze. Dawno temu najbardziej lubiłem filmy cz-b Kodaka, ale teraz ceny są zaporowe.

    Czy są dobre laby? Tak, o ile regularnie zmieniają/regenerują chemię. Ale mam wrażenie, że z tym problemu nie ma, bo wobec tak małego rynku nawet laby to nie klasyczne laby, tylko wołają wszystko w koreksach.
    Ostatnio edytowane przez Pawel_M ; 09-11-2022 o 20:36
    D750 + D90 + analogi (m.in. F100 i kilka średnioformatowców)

Strona 3 z 3 PierwszyPierwszy 123

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •