Close

Strona 2 z 2 PierwszyPierwszy 12
Pokaż wyniki od 11 do 20 z 20
  1. #11

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez 2pompony Zobacz posta
    JA obojętne co zakładałem: oryginalny holder Cokina, chiński zamiennik, zaślepki, zatyczki, waty cukrowe czy inne cuda - zawsze, obojętne czy pod światło czy nie - miałem zdjęcie całkowicie źle zrobione. Z tym, że nigdy nie posunąłem się do pakowania wszystkiego w dętkę, fakt.

    Kupiłem normalny, zakręcany filtr, największy jaki mogłem i za pomocą reduktorów mam go do wszystkich szkieł, na jakie chcę założyć. Bez absolutnie żadnych blików znikąd - no ale w końcu każdy sam sobie wybiera co będzie kupować i stosować - ważne, żeby dostał przesłanki i sam wyciągnął wnioski.
    Nakręcany ok., jeśli chodzi o pełny ND, ale połówka, to już trudniej.
    D750, Samyang 14mm 2.8, Tamron 17-35 2.8-4.0 Di OSD, Nikkor 24-120 f4 G, Nikkor 50 mm f1.8 G, Nikkor 70-200 f4 G, Tamron 150-600 5.0-6.3 G2

  2. #12

    Domyślnie

    @Rafaello666 podobnie jak @2pompony nazbierałem różnych filtrów w czasach analogów. Miało to sens kiedy w czasach fotografii na kliszach nie było praktycznie innej możliwości wykonania poprawnego zdjęciach np przyciemnienie nieba filtrem żółtym czy pomarańczowym na negatywach czarno-białych, czy filtrów połówkowych na materiałach barwnych, z korekcją temperatury barwowej na slajdach włącznie. W tamtych czasach filtr polaryzacyjny był niezastąpiony (do dzisiaj w niektórych sytuacjach takim jest). I tak można dawać wiele innych przykładów. Jednak dzisiaj to już historia, chyba, że chcesz naśladować dawne czasy w ich niezmienionej formie technicznej. To jednak dzisiaj jest bardzo trudne i kosztowne, tak jak próba podróży dookoła Europy samochodem z przed stu lat.
    Moja propozycja zmierza w tym kierunku, że może lepiej zostawić te wszystkie niepotrzebne dzisiaj komplikacje z filtrami na kliszach i robić na nich zdjęcia które tego nie wymagają, a tematów jest bez liku.
    Natomiast tematy które wymagałyby filtrów po prostu robić wyłącznie przy pomocy dzisiejszej technologii. To oczywiście jest mój pogląd na ten temat z pełnym szacunkiem do innego indywidualnego podejścia.
    D500, S17-50/2.8, T150-600, N10-24, T60/2, SY85/1.4
    https://www.flickr.com/people/marian-ma/

  3. #13

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mmluty Zobacz posta
    @Rafaello666 podobnie jak @2pompony nazbierałem różnych filtrów w czasach analogów. Miało to sens kiedy w czasach fotografii na kliszach nie było praktycznie innej możliwości wykonania poprawnego zdjęciach np przyciemnienie nieba filtrem żółtym czy pomarańczowym na negatywach czarno-białych, czy filtrów połówkowych na materiałach barwnych, z korekcją temperatury barwowej na slajdach włącznie. W tamtych czasach filtr polaryzacyjny był niezastąpiony (do dzisiaj w niektórych sytuacjach takim jest). I tak można dawać wiele innych przykładów. Jednak dzisiaj to już historia, chyba, że chcesz naśladować dawne czasy w ich niezmienionej formie technicznej. To jednak dzisiaj jest bardzo trudne i kosztowne, tak jak próba podróży dookoła Europy samochodem z przed stu lat.
    Moja propozycja zmierza w tym kierunku, że może lepiej zostawić te wszystkie niepotrzebne dzisiaj komplikacje z filtrami na kliszach i robić na nich zdjęcia które tego nie wymagają, a tematów jest bez liku.
    Natomiast tematy które wymagałyby filtrów po prostu robić wyłącznie przy pomocy dzisiejszej technologii. To oczywiście jest mój pogląd na ten temat z pełnym szacunkiem do innego indywidualnego podejścia.
    Nie bardzo rozumiem, czemu miałoby szkodzić użycie z głową filtra połówkowego czy pełnego ND, jeśli chcemy osiagnąć pewien zamierzony efekt. Poza tym, przy dużej rozpiętości sceny czasem mamy wybór między przepaleniem/niedoświetleniem, albo też użyciem bracketingu ekspozycji. Czasem tak robię, jednak zdarza się, że coś tam na kadrze się rusza i bracketing staje się trudny do złożenia. Nie mówię, że filtry są jakimś cudownym panaceum na zastane warunki, czy brak umiejętności poradzenia sobie, ale czasem pomagają. Na pewno z nich nie zrezygnuję, a nawet chętnie jeszcze coś dokupię, o ile uznam za przydatne
    D750, Samyang 14mm 2.8, Tamron 17-35 2.8-4.0 Di OSD, Nikkor 24-120 f4 G, Nikkor 50 mm f1.8 G, Nikkor 70-200 f4 G, Tamron 150-600 5.0-6.3 G2

  4. #14

    Domyślnie

    Z uszczelnieniem holdera jest zawsze więcej kłopotów, ale nawet korzystając z nakręcanych ND pojawiają się czasem problemy z lewym światłem, szczególnie przy dłuższych czasach. Lewe światło przez wizjer i niektórych zaskoczę - przez okienko w obiektywie takim topowym jak N 24-70/2.8, co pokazał na filmie pewien Japończyk czy Chińczyk, już nie pamiętam. Robił próby w studio i widać wyraźnie jak łapie lewe światło przez to okienko. Ja używam filtrów Lee i Hitecha z holderem tej firmy i nakręcanych Hoya PRO ND. O Haidzie też słyszałem dużo pozytywnych opinii, ale nie miałem okazji sprawdzić. Niestety to nie jest tania zabawa i jak zaczynałem zbierać to też pierwszy strzał był w Cokin. Czasem można coś upolować na Allegro, myślę o używanych. Jak tak upolowałem kilka Lee i Hitecha, szczególnie tych ciemnych.
    Ostatnio edytowane przez Krzysztofh ; 24-03-2021 o 08:21

  5. #15

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Krzysztofh Zobacz posta
    Z uszczelnieniem holdera jest zawsze więcej kłopotów, ale nawet korzystając z nakręcanych ND pojawiają się czasem problemy z lewym światłem, szczególnie przy dłuższych czasach. Lewe światło przez wizjer i niektórych zaskoczę - przez okienko w obiektywie takim topowym jak N 24-70/2.8, co pokazał na filmie pewien Japończyk czy Chińczyk, już nie pamiętam. Robił próby w studio i widać wyraźnie jak łapie lewe światło przez to okienko. Ja używam filtrów Lee i Hitecha z holderem tej firmy i nakręcanych Hoya PRO ND. O Haidzie też słyszałem dużo pozytywnych opinii, ale nie miałem okazji sprawdzić. Niestety to nie jest tania zabawa i jak zaczynałem zbierać to też pierwszy strzał był w Cokin. Czasem można coś upolować na Allegro, myślę o używanych. Jak tak upolowałem kilka Lee i Hitecha, szczególnie tych ciemnych.
    Ja wszedłem od razu w Haidę. Cokina miałem okazję pożyczyć wcześniej i nie spodobało mi się to. Nie mówię, że kazdy kadr wyszedł mi idealnie, bo parę razy, z przyczyn, o których wspominałem wcześniej wpadały jakieś bliki. Robiliśmy też z kolegą eksperymenty. Ja założyłem cały zestaw Haidy, tzn. polar, ND1000 + połówkowy ND0.9, a on analogicznie Nisi. Fotografowaliśmy jeden kadr w takie słoneczno-pochmurne popołudnie. Przy założeniu wszystkich filtrów "zgodnie ze sztuką", po upewnieniu się, że są czyste, nie było się do czego przyczepić. A raczej nigdy nie pamiętam o zasłanianiu wizjera. Ważne jest na pewno żeby holder miał powkładane, wymagane zaślepki i żeby pełny ND poszedł w pierwszej kolejności, szczelnie zasłaniając dziurę. To już wiem na pewno, bo jak zdarzyło mi się pominąc zaślepkę, po wyjęciu polara, albo włożyłem niechcący ND w drugą przegródkę, to bliki zaraz wyskoczyły. Ogólnie, staranność i uważność wymagana.
    D750, Samyang 14mm 2.8, Tamron 17-35 2.8-4.0 Di OSD, Nikkor 24-120 f4 G, Nikkor 50 mm f1.8 G, Nikkor 70-200 f4 G, Tamron 150-600 5.0-6.3 G2

  6. #16

    Domyślnie

    Ja mam w holderze Haitecha zamocowany obrotowy polar i dwa sloty na filtry. Nie wiem jak jest w uchwycie Haidy, ale pewnie podobnie. Filtr ND jako pierwszy (od obiektywu, zaraz za polarem) to zasada.

  7. #17

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mmluty Zobacz posta
    [MENTION=81366] (...) Jednak dzisiaj to już historia, chyba, że chcesz naśladować dawne czasy w ich niezmienionej formie technicznej. To jednak dzisiaj jest bardzo trudne i kosztowne, tak jak próba podróży dookoła Europy samochodem z przed stu lat.
    Moja propozycja zmierza w tym kierunku, że może lepiej zostawić te wszystkie niepotrzebne dzisiaj komplikacje z filtrami na kliszach i robić na nich zdjęcia które tego nie wymagają, a tematów jest bez liku.
    Natomiast tematy które wymagałyby filtrów po prostu robić wyłącznie przy pomocy dzisiejszej technologii. To oczywiście jest mój pogląd na ten temat z pełnym szacunkiem do innego indywidualnego podejścia.
    Ciekaw jestem, jaka to "dzisiejszą technologia" pozwala na uzyskanie 10-minutowej ekspozycji, gdy warunki pozwalają na maksymalnie 2-sekundową?

  8. #18

    Domyślnie

    Możesz użyć trybu BULB i trzymać ręcznie 10 minut, ale bez filtra to dawno się prześwietli, chyba że jakieś wyjątkowe nocne zdjęcie. Inna sprawa to stosowanie polara. Nie jest mi znana żadna technologia obróbki zdjęcia, która by zastąpiła użycie tego filtra.
    Ostatnio edytowane przez Krzysztofh ; 26-03-2021 o 21:25

  9. #19

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Krzysztofh Zobacz posta
    Możesz użyć trybu BULB i trzymać ręcznie 10 minut, ale bez filtra to dawno się prześwietli, chyba że jakieś wyjątkowe nocne zdjęcie. Inna sprawa to stosowanie polara. Nie jest mi znana żadna technologia obróbki zdjęcia, która by zastąpiła użycie tego filtra.
    Jestem miłośnikiem polara, jeśli to można tak określić. Używam ile się da. Więcej go mam przy fotografia krajobrazowej zapiętego niż zdjętego. Zawsze można coś "wydłubać" ze scenerii.

    Ale muszę zauważyć, po wielokrotnych dyskusjach z ludzmi "wszystko można w PS" że część rzeczy które uzyskujemy używając polara da się zrobić obróbka.
    Ale tylko część, przy niektórych rzeczach polara nic nie zastąpi.

    Zresztą, jak pisałem. Jak akurat wolę używać polara i widzieć jak to się zmienia w wizjerze wszystko. A nie tworzyć dopiero w obróbce. Także jestem też zwolennikiem filtrów ogólnie.
    Najczeczesciej używam polara lub polara i szarej połówki z miękkim przejęciem ND 0.9, lub samej połówki.
    Moim skromnym zdaniem, powinno się dążyć do uzyskania jak najlepiej naświetlonego zdjęcia.
    A potem albo to możemy tylko musnac obróbka lub wcale.
    A jakbyśmy chcieli obrabiać, to i tak lepiej mieć dobrze naświetlony plik niż gorzej i nadrabiać obróbka.
    I po to są właśnie filtry. Żeby już na etapie naciskania spustu uzyskać dobry materiał.

    Tak tylko pisze, bo wysoce prawdopodobne jest że ktoś wyskoczy że to czasy analoga i wogole i "Panie, teraz to wszystko można w PS".
    Fuji S5Pro / D90 / F801 / F601 / Reflecta / N16-85VR / N50f1.4G / T70-300 / S24-70HF / H50f2 / Benro A-198n6 / Triopo B3 / CPL / Cokin / Hitech.
    Pozdrawiam, Krzysiek.

  10. #20

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez krzysztofz24 Zobacz posta
    Jestem miłośnikiem polara, jeśli to można tak określić. Używam ile się da. Więcej go mam przy fotografia krajobrazowej zapiętego niż zdjętego. Zawsze można coś "wydłubać" ze scenerii.

    Ale muszę zauważyć, po wielokrotnych dyskusjach z ludzmi "wszystko można w PS" że część rzeczy które uzyskujemy używając polara da się zrobić obróbka.
    Ale tylko część, przy niektórych rzeczach polara nic nie zastąpi.

    Zresztą, jak pisałem. Jak akurat wolę używać polara i widzieć jak to się zmienia w wizjerze wszystko. A nie tworzyć dopiero w obróbce. Także jestem też zwolennikiem filtrów ogólnie.
    Najczeczesciej używam polara lub polara i szarej połówki z miękkim przejęciem ND 0.9, lub samej połówki.
    Moim skromnym zdaniem, powinno się dążyć do uzyskania jak najlepiej naświetlonego zdjęcia.
    A potem albo to możemy tylko musnac obróbka lub wcale.
    A jakbyśmy chcieli obrabiać, to i tak lepiej mieć dobrze naświetlony plik niż gorzej i nadrabiać obróbka.
    I po to są właśnie filtry. Żeby już na etapie naciskania spustu uzyskać dobry materiał.

    Tak tylko pisze, bo wysoce prawdopodobne jest że ktoś wyskoczy że to czasy analoga i wogole i "Panie, teraz to wszystko można w PS".
    Zgodzę się w 100%. Z polarem jednak zniechęca mnie to, że przy szerokim kącie, który mam z reguły przypięty, robią się ciemne plamy na niebie i w rezultacie dość rzadko go zakładam. Na pewno rzadziej niż połókowy.
    D750, Samyang 14mm 2.8, Tamron 17-35 2.8-4.0 Di OSD, Nikkor 24-120 f4 G, Nikkor 50 mm f1.8 G, Nikkor 70-200 f4 G, Tamron 150-600 5.0-6.3 G2

Strona 2 z 2 PierwszyPierwszy 12

Podobne wątki

  1. [ Fujifilm ] Fujifilm 10-24 i filtry połówkowe.
    By dvd_100 in forum Fujifilm
    Odpowiedzi: 0
    Ostatni post / autor: 09-03-2019, 13:05
  2. Filtry połówkowe po co dziś się je stosuje?
    By Śprotek in forum Filtry, konwertery, pierścienie
    Odpowiedzi: 70
    Ostatni post / autor: 28-01-2018, 17:55
  3. filtry połówkowe do 14-24 - kompatybilność holderów
    By pysson in forum Filtry, konwertery, pierścienie
    Odpowiedzi: 22
    Ostatni post / autor: 24-11-2017, 16:16
  4. filtry połówkowe Active Industries
    By wolnyslimak in forum Filtry, konwertery, pierścienie
    Odpowiedzi: 1
    Ostatni post / autor: 10-06-2009, 20:13
  5. Filtry połówkowe?
    By Lukas7 in forum Pozostałe akcesoria
    Odpowiedzi: 1
    Ostatni post / autor: 10-06-2008, 18:18

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •