Close

Strona 1 z 5 123 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 47
  1. #1

    Domyślnie Rozkład głębi ostrości przed/za obiektem

    Witam,

    Zakładam ten wątek, ponieważ spotkałem się z różnymi informacjami na temat rozkładu głębi ostrości przed/za punktem ostrości.

    Na wiki jest napisane, że rozkład "1/3 przed, 2/3 za" jest tylko w przypadku gdy obiekt jest ustawiony w 1/3 odległości hyperfokalnej, a przy zmniejszaniu się od odległości rozkład staje się bardziej "równy" (https://en.wikipedia.org/wiki/Depth_of_field)

    To by się zgadzało z danymi z http://www.dofmaster.com/dofjs.html - dla 50mm, D7100, f1.8:
    - hiperfokalna to 70m
    - dla odległości 50m rozkład to 14% - 86% (29m - 174m)
    - dla odległości 23m rozkład to 34% - 66% (17m - 34m)
    - dla odległości 10m rozkład to 43% - 57% (8.7m - 11.7m)
    - dla odległości 1m rozkład to 49% - 51% (0.99m - 1.01m)
    D7100, Nikkor 50mm/1.8g, Sigma 10-20/4-5.6, Revuenon 135/2.8 | Sony RX100M3 | Raynox DCR-250 | Fuji X-T2, XF 18-55/2.8-4.0, XC 50-230/4.5-6.7, Stroboss 36F, K&F Nikon-Fuji adapter

  2. #2

    Domyślnie

    A co do GO ma AF?

    BTW, polecam temat: Głębia ostrości
    z pozdrowieniami - Krzysiek
    Nikon Z6 + Z9 + N14-24 f/2.8S + N24-70 f/2.8S + N70-200 f/2.8G VR II + 35 f/1.8S + 50mm f.1.8S + Planar T* 50 mm f/1.4 + 85 f/1.8S + N105 f/1.4E + S135 f/1.8

  3. #3

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PiKa Zobacz posta
    Witam,

    Zakładam ten wątek, ponieważ spotkałem się z różnymi informacjami na temat rozkładu głębi ostrości przed/za punktem ostrości.

    Na wiki jest napisane, że rozkład "1/3 przed, 2/3 za" jest tylko w przypadku gdy obiekt jest ustawiony w 1/3 odległości hyperfokalnej, a przy zmniejszaniu się od odległości rozkład staje się bardziej "równy" (https://en.wikipedia.org/wiki/Depth_of_field)

    To by się zgadzało z danymi z http://www.dofmaster.com/dofjs.html - dla 50mm, D7100, f1.8:
    - hiperfokalna to 70m
    - dla odległości 50m rozkład to 14% - 86% (29m - 174m)
    - dla odległości 23m rozkład to 34% - 66% (17m - 34m)
    - dla odległości 10m rozkład to 43% - 57% (8.7m - 11.7m)
    - dla odległości 1m rozkład to 49% - 51% (0.99m - 1.01m)

    to jest urban legend, ze rozklad GO przed i za nastaiona odleglosc wynosi 1:3.
    nie wiem skad sie to wzielo ?. ktos blednie gdzies tak podal i ludzkosc bezkrytycznie powiela w sieci - to sie roznosi jak wirus.
    nie potrzeba zadnych wzorow.
    Przykladowo na hiperfocalnej Tylna granica GO siega do nieskonczonosci , przednia ma jakas wartosc okreslona , tzn stosunek obszaru GO za nastawiona odleglosci i przed jest nieskonczenie wielki , a w sensie fotograficznym wynosi pareset :1
    czyli GO przed / po wynosi na hiperfoclanej 1: kilkaset ( kilka tysiecy ?)

    ogolnie na malych odleglosciach i malych przyslonach stosunek ten jest bliski 1:1
    zwiekszajac odleglosc lub przymykajac przyslone stosunek ten maleje - obszar za nastawiona odlegloscia rosnie szybciej niz przed nastawiona odlegloscia .

    stosunek 1:3 to jest tylko jakis tam szczegolny przypadek , taki sam jak np 1:2 albo 1 :5 itd.

    przy okazji uwaga .
    jak wyliczyc w ogole GO?
    podawane w sieci wzory , tabelki sa wszystkie bez wyjatku bledne ! tak sa bledne , daja bledne wyniki . GO jest zdecydowanie mniejsza.
    Te tabele dotycza uproszczonego rachunku , ktory sprawdzal sie w tylko w okreslonych warunkach , ktore przyjeto dla uproszczenia w fotografii analogowej i bezkrytycznie przejeto te warunki do liczenia GO w fotografii cyfrowej.

    Dla fotografii analogowej przyjeto dwa kapitalne zalozenia:

    1. rozdzielczosc oka wynosi 1 w przyblizeniu minute katowa co sie przeklada z odleglosci obserwacji ok 25- 30 cm na liniowa ok. 10 cykli /mm ( o,1mm) . Stad sie bierze slawetne 250-300 dpi.

    zakladano, ze obserwuje sie zdjecie 10*15 cm. dozwolona plamka rozmycia na zdjeciu wynosi 0,1 mm (mniejsza od rozdzielczosci oka) .
    w przeliczeniu na format 24*36mm daje to powiekszenie 150/36 ok 4-5 razy ( po przekatnej ) - czyli plamka rozmycia moze wynosic na negatywie ok 1/4=0,025mm - Tak przyjmowali niemcy ( Leica , Japonce przyjmowali 0,033 mm)

    2. Zakladono gestosc wydruku co najmniej 0,1 mm ( 250 dpi ) oraz, ze zwiekszajac wielkosc wydruku ( powiekszenia ) zwiekszamy o tyle samo odleglosc obserwacji.
    Np jesli robimy zdjecie 100*150 cm nalezaloby je ogladac z odleglosci nie mniejszej niz ok 30cm*10= 3 m. Jesli zmniejszymy odleglosc obserwowana GO bedzie rowniez mniejsza - wzor sie nie sprawdzi.

    Dla fotografii cyfrowej w ogolnosci warunki 1 i 2 nie zachodza.

    czesto obserwujemy zdjecie w dowolnym powiekszeniu cyfrowym do 100 % na monitorze o rozdzielczosci 72-99 dpi < 250 dpi i nie zwiekszamy odleglosci obserwacji .

    W tym przypadku rachunek GO jest calkiem inny

    w skrocie nalezy przyjac krazek rozmycia = 2* pixelpitch. Jesli sie uwzgledni dyfrakcje , interpolace RGB , aberacje - i to bedzie za duzo . Nalezy przyjac krazek rozmycia = pixelpitch niezaleznie od formatu matrycy.

    wspolczesne dslr maja przykladowo dx i FF np 4,3 mikro - taka plamke nalezy wstawiac do wzoru dla obu formatow i wtedy otrzymamy granice GO obserwujac obraz wielkosci 100 % na monitorze o gestosci < 250 dpi.

    jesli obraz pomniejszamy to CC ( krazek rozmycia )= PP/ S ( pixelpitch/ skala)

    CC=pp/s

    np ogladajac obraz wielkoscu 30% z matrycy o pp=4,3 mikro nalezy przyjac CC= 4,3/0,3=14,3 mikro

    wielkosc formatu dx/fx przy tym samym pp kryje sie ewentuanie w skali powiekszenia cyfrowego ( niekoniecznie liniowego)

    Warunki, ze wzorow na GO jakie sa podawane w sieci zachodza dla cyfry tylko w szczegolnym przypadku.

    Czytalem w ktoryms z postow, ktos tutaj sie skarzyl , za ma mniejsza GO niz wynika ze wzorow - i tak rzeczywiscie jest - teraz wie dlaczego.

    dziekuje za uwage , serdecznie pozdrowienia i zycze przyjemnej niedzieli.
    Ostatnio edytowane przez Nican ; 14-02-2016 o 13:23

  4. #4

    Domyślnie

    A w skrócie?



    Cytat Zamieszczone przez Nican Zobacz posta
    to jest urban legend, ze rozklad GO przed i za nastaiona odleglosc wynosi 1:3.
    nie wiem skad sie to wzielo ?. ktos blednie gdzies tak podal i ludzkosc bezkrytycznie powiela w sieci - to sie roznosi jak wirus..
    Pewnie stąd, że to prawda w określonych warunkach.
    Ostatnio edytowane przez PiKa ; 14-02-2016 o 13:46
    D7100, Nikkor 50mm/1.8g, Sigma 10-20/4-5.6, Revuenon 135/2.8 | Sony RX100M3 | Raynox DCR-250 | Fuji X-T2, XF 18-55/2.8-4.0, XC 50-230/4.5-6.7, Stroboss 36F, K&F Nikon-Fuji adapter

  5. #5

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez MstrG Zobacz posta
    A co do GO ma AF?
    Masz rację, poproszę modów o zmianę tematu.

    AF wpisał mi się, bo temat mi wyszedł w trakcie testów AF.
    D7100, Nikkor 50mm/1.8g, Sigma 10-20/4-5.6, Revuenon 135/2.8 | Sony RX100M3 | Raynox DCR-250 | Fuji X-T2, XF 18-55/2.8-4.0, XC 50-230/4.5-6.7, Stroboss 36F, K&F Nikon-Fuji adapter

  6. #6

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PiKa Zobacz posta
    A w skrócie?





    Pewnie stąd, że to prawda w określonych warunkach.
    jest to taka sama prawda , jak ze rozklad GO wynosi 1:2 albo 1:4 , albo 1:100
    slowem: moze wynosi 1:3 a moze nie wynosi .

  7. #7

    Domyślnie

    Oczywiście masz rację, wskazuje jedynie na możliwe źródło tego "mitu"
    D7100, Nikkor 50mm/1.8g, Sigma 10-20/4-5.6, Revuenon 135/2.8 | Sony RX100M3 | Raynox DCR-250 | Fuji X-T2, XF 18-55/2.8-4.0, XC 50-230/4.5-6.7, Stroboss 36F, K&F Nikon-Fuji adapter

  8. #8

    Domyślnie

    Nican, wróży na GO o których piszesz są absolutnie poprawne.Błędne jest twoje myślenie. GO można obliczyć tylko jeśli przyjmie się jakieś parametry oglądania zdjęcia, więc zostały przyjęte takie jak wynikają z ludzkiego wzroku (kąt ostrego widzenia i rozdzielczość kątowa oka).
    Certo Six 2.8/80, Zenity, Praktica BX20
    Nikon
    D7000; S17-50/2.8, D610; 16--200/2.8, T70-300USD | Metz 50 AF-1

  9. #9

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez GonzoG Zobacz posta
    Nican, wróży na GO o których piszesz są absolutnie poprawne.Błędne jest twoje myślenie. GO można obliczyć tylko jeśli przyjmie się jakieś parametry oglądania zdjęcia, więc zostały przyjęte takie jak wynikają z ludzkiego wzroku (kąt ostrego widzenia i rozdzielczość kątowa oka).
    nie i prosze nie probuj nawet dyskutowac, bo mi szkoda czasu - to podejscie jak jest prezentowane przez 99% fotografow ma zrodla z czasow analogu i kalkulatory sa robiony wlasnie dla tych ustalonych warunkow.


    dla aparatu o rozstawie pixeli np 4,3 mikro jakie maja nowe nikony jesli ogladasz zdjecie na monitorze w skali 100 % przyjmujesz plamke rozmycia do wzoru rowna 4,3 mikro

    jesli ograniczysz wielkosc zdjecia np do 10% ( chocby przez resampling) to przyjmujesz plamke rozmycia CC=4,3 /0,1 = 43 mikro ( a nie ok 15 mikro jak sie zaleca w kalulatorach GO dla formatow aps) w tym przypadku masz GO znacznie wieksze niz wynika z kalkulatora. ( zdjkecia na komorce maja duza GO - wieksza niz na monitorze desktop ogladanym z nosem przy szybie)
    Im mniejsze powiekszenie tym wieksze GO. GO nie jest czyms stalym.

    Dla fotografii cyfrowej bedzie dokladnie jak we wzorach jesli zrobisz wydruk papierowy 300 dpi i w zaleznosci od wielkosci wydruku utrzymujesz odpowiednia odleglosc obserwacji, albo tez masz monitor 300 dpi i w zaleznosci od skali powiekszenia odpowiednio zmieniasz odleglosc od monitora. Wtedy mozesz przekoatna wydruku podzilic przez przekatan matrycy i otrzymasz dopuszczalny CC i jeszcze przemnozyc przez spadek rozdzielczosci liniowej oka spowodowany wzrostem odleglosci .
    W telewizorze np 4k z malej odleglosci postzegasz wieksza nieostrosc , poniewaz wchodzisz w zakres rozdzielczosci liniowej oka .

    Baner 10*20 metrow z odleglosci km jest ostry , zmniejszajac odleglosc np d 10 m postrzegasz jedna wielks nieostrosc.

    nie dyskutuje na ten temat , gdyz to nie ma sensu- o rzeczach oczywistych sie nie dyskutuje.
    miliony razy powielane sa w sieci bajeczki i miliony razy sa bezkrytycznie przyjmowane , tylko dlatego ze powtarzane przez wiekszosc.

    tak jak bajeczka jest stosunek GO 1:3 tak samo bajeczka sa wyliczane w ogolnosci dla fotografii cyfrowej granice tej GO.
    One sa zmiene w wzaleznosci od skali powiekszenia i odleglosci obserwacji .
    w fotografii cyfrowej , rzeaznie sa inne niz przyjeto w tych wzorach na uzytek fotografii analogowej przed laty.

    amen i zycze przyjemnego popoludnia.

  10. #10

    Domyślnie

    A jak odbitkę z analogami oglądasz z rzutnika w rozmiarze 3x2m

    To tylko dla ciebie nic nie ma sensu i jest bzdurne.


    Twoje podejście, to książkowy przykład bezmyślnego czytania wzorów i braku umiejętności interpretacji.


    To, że sobie powiększasz do woli ma monitorze nie ma żadnego znaczenia. Przy wywoływaniu na papierze też powiększało się fragmenty zdjęć nawet kilkanaście razy....


    A widać, że dla ciebie zrozumienie, że zdjęcie ogląda się w całości, jest dość trudne.
    A wlasn z tego bierze się i odległość i wielkość oglądanej odbitki...
    Certo Six 2.8/80, Zenity, Praktica BX20
    Nikon
    D7000; S17-50/2.8, D610; 16--200/2.8, T70-300USD | Metz 50 AF-1

Strona 1 z 5 123 ... OstatniOstatni

Podobne wątki

  1. zwiększenie głębi ostrości
    By Ninanoki in forum Foto - technika
    Odpowiedzi: 4
    Ostatni post / autor: 26-02-2014, 09:20
  2. cień za fotografowanym obiektem
    By jojo07 in forum Lampy błyskowe
    Odpowiedzi: 24
    Ostatni post / autor: 12-09-2012, 12:15
  3. Problem głębi ostrości
    By remek in forum Obiektywy 6-24 mm
    Odpowiedzi: 21
    Ostatni post / autor: 23-06-2007, 00:39
  4. Kalkulator głębi ostrości
    By Oneil in forum Oprogramowanie
    Odpowiedzi: 7
    Ostatni post / autor: 01-01-2007, 11:41
  5. Kalkulator głębi ostrości
    By yossarian in forum Oprogramowanie
    Odpowiedzi: 14
    Ostatni post / autor: 21-06-2006, 16:11

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •