ile trace na jakosci zdjecia robiac je w opcji JPEG (FINE) porownaniu do NEF(RAW)
duzo o tym bylo ale jeszcze raz rzuce ten temat na forum, coz wiecej czy warto czy nie warto, prosze o opinie zarowno profes. jak i lopatologiczne.
Szukaj
ile trace na jakosci zdjecia robiac je w opcji JPEG (FINE) porownaniu do NEF(RAW)
duzo o tym bylo ale jeszcze raz rzuce ten temat na forum, coz wiecej czy warto czy nie warto, prosze o opinie zarowno profes. jak i lopatologiczne.
Stary ale jary ... D70s, D90 Nikkor 18 -200 VR, 18-105 VR, 24mm, 50mm, SB 600 + filtry
Regards
Wojciech
NEF, to cyfrowy negatyw, który trzeba wywołać w dostępnych do tego służących programach, natomiast JPG, to format kompresji stratnej w którym niestety tracimy sporo informacji, czasami bardzo istotnych.
Jeżeli nie zamierzasz modyfikować zdjęć, to zapisuj jak dotychczas, ale jeżeli chcesz poczuć smak cyfrowej obróbki i odczuć satysfakcję ze swojej pracy, to proponuję zapisywać w Nef-ach.
NIKON
לא תרצה - VI - Nie będziesz mordował
Jak podano wyżej j-peg to format stratny. Każde otwarcie pliku jpeg i najmniejsza zmiana skutkuje utratą informacji przy zapisie. Wielokrotne zmiany przekładają się na znaczne obniżenie jakości zdjęcia, pojawienie się np. pikselizacji. Do tego jpegi mają tylko 8-bitowy profil koloru, rawy 16-bitowy. Przez to znacznie szybciej w jpegach następuje utrata ciągłości barw przy obrabianiu zdjęcia. Tym niemniej wiele osób, szczególnie tam gdzie konieczne jest szybkie przekazanie zdjęcia do publikacji bez wielkich zmian, pracuje w jpegach. Ogólnie aparaty Nikona nie są tytanami jpegów. Te wychodzą lepiej na Canonach i Fuji. Ale to jest moja opinia. Pewno znajdą się osoby mające odmienne zdanie. Należy do nich np. Ken Rockwell: www.kenrockwell.com/tech/raw.htm
Ostatnio edytowane przez markB ; 30-04-2007 o 20:16
JPEG w opcji Fine posiada kompresję 1:4, NEF natomiast niemal 1:1 (dokładnie nie pamiętam - nie jest to jednak kompresja całkowicie bezstratna) więc "tracisz" niemal czterokrotnie. Dobrym rozwiązaniem jest robienie zdjęć w opcji NEF(RAW) + JPEG(Basic) - wtedy jak to mówią u nas na wschodzie: I wilk syty i owca cała.
Jak robisz w NEF to JPG basic siedzi w środku, trzeba go tylko "wydłubać" na ten przykład poprzez użycie dcraw -e ... w ten sporób parę zdjęć więcej na kartę wejdzie
Pozdrawiam
Ulv
www.stegierski.com -- fujica gs645 pro/nikon d7000, d200/fuji x-e1/voigtländer bessa/artiflex 45
mnie do większości zastosowań jpg w zupełności wystarcza...robię powiększenia 35/45![]()
Pozdrawiam Serdecznie Jacek PawłowskiF70+D50+D200+Tamron 28-75/2.8+Tamron 17-35/2,8-4+Sigma 70-200/2,8HSM+Nikkor 12-24/4+Nikkor 85/1,8+Metz 54MZ4i+MF055PRO+MF479B ANKIETA - LAMPY BŁYSKOWE
Alfie, od dawna wiadomo, ze "95% pan z Gdanska, nie widzi roznicy".
To jest raczej kwestia mentalnosci. Wiadomo, ze Ty raczej nie przepadasz za obrobka, a to wlasnie w postprocessie wychodza wieksze mozliwosci RAWa. Wiecej czasu spedzasz na dopieszczenie wszystkiego przed zrobieniem zdjecia, bo krajobrazy nie uciekaja.![]()
D3s, D3, D800 | 14-24, 24-70, 70-200 VR2, S 35/1.4, N 50/1.4D, S 85/1.4, T 90Di, PC28 | SB910, SU800, PIXEL KING | Man 055 ProB + 410 | LowePro 650, Tamrac exp 8x
www.SALDAT.pl
Raw,Nef jest bezstratny a TIFF tak samo ?
faktnie przepadam za siedzeniem przy kompie, ale robię też trochę imprez, wszystkie szkolne i trochę ropów...z tego tylko śluby robię w NEFach...w poniedziałek wieszam wystawę repu z Gross Rosen moich dzieciaków z kółka foto + parę moich właśnie 35/45...jestem zdecydowanie zadowolony z jakości odbitek
![]()
Pozdrawiam Serdecznie Jacek PawłowskiF70+D50+D200+Tamron 28-75/2.8+Tamron 17-35/2,8-4+Sigma 70-200/2,8HSM+Nikkor 12-24/4+Nikkor 85/1,8+Metz 54MZ4i+MF055PRO+MF479B ANKIETA - LAMPY BŁYSKOWE
Pozdrawiam Serdecznie Jacek PawłowskiF70+D50+D200+Tamron 28-75/2.8+Tamron 17-35/2,8-4+Sigma 70-200/2,8HSM+Nikkor 12-24/4+Nikkor 85/1,8+Metz 54MZ4i+MF055PRO+MF479B ANKIETA - LAMPY BŁYSKOWE
Skontaktuj się z nami