PDA

Zobacz pełną wersję : Szara karta i pomiary - jak Wy to robicie?



Anonymous
27-01-2005, 14:49
Witam wszystkich forumowiczów!
Jestem początkującym użytkownikiem aparatu cyfrowego. Staram się czytać instrukcje obsługi, ale nie wszystko jest tam napisane prosto i zwięźle, zwłaszcza dla kogoś kto zaczyna swoją przygodę z cyfrową fotografią. Mam w związku z tym kilka pytań, na które odpowiedzi szukali pewnie inni także.
Szara karta Kodaka. Jak jej używać?
1. Przykładowo jestem w plenerze muszę ją ustawić w kierunku źródła światła, skierować na nią obiektyw wybrać PRE itd.?
2. Czy istotne jest ustawienie na nią ostrości?
3. Czy cała karta musi zajmować kadr?
4. Jak postępować w pomieszczeniu?
5. Czy w ten sam sposób można mierzyć swiatło?
Podziwiałem kiedyś zdjęcia Admina na których był pierwszy śnieg tej zimy. Piękna biel i brak "wypalenia" śniegu. Widoczne szczegóły w cieniach. Zastanawiałem się "Jak On to zrobił?".
Dalej:
6. Czy przy fotografowaniu w pomieszczeniach z lampą mam (i jak?) dokonać pomiaru na szarą kartę? Jeśli tak to jak wygląda sprawa światła bezpośredniego i odbitego od sufitu?
Chodzi mi o praktyczne rady, jak Wy to robicie.
To by było na tyle :D

Dawid

Miqel
27-01-2005, 22:08
Szara karta służy do punktowego pomiaru ekspozycji. Ustwiasz ją np. na tle kompozycji, oświetlasz całość a pomiaru dokonujesz tylko na karte. Nie wiem czy jest to dobry pomysł, bawić się w szarą kartę, mając do dyspozycji tak zaawansowane pomiary światła w aparacie ???
Z tego co się oriętuję kiedyś używano szatych kart w studiu ale teraz????
Charakter światła (ostre-miękkie) nie ma większego znaczenia w większości przypadków. No chyba że bawisz się w fotografię szkła lub obiektów ślinie blikujących np. chromy. Wtedy dokonujesz pomiaru na szarą kartę i otrzymujesz szczegóły w światłach

Jezeli się nie mylę to szara karta ma 13-18% "pochłanialności" - absorbcji światła.