PDA

Zobacz pełną wersję : Zdjęcia do prasy a prawo



starken
31-07-2008, 23:09
Witam!
Jestem fotografem-amatorem, ale niedawno zaprzyjaźniony ksiądz z parafii w moim mieście zaproponował, abym współtworzył gazetkę parafialną właśnie jako fotograf. Może moje doświadczenie i umiejętności nie są jeszcze na tyle wysokie by brać się za fotografię prasową, ale z drugiej strony owa gazetka również nie jest szczytem profesjonalizmu i myślę, że się nadam.
Od razu zaznaczam, że przeglądałem to forum w poszukiwaniu podobnych zagadnień, ale nie wciąż nie mam pewności, więc pytam. Co mogę fotografować do prasy a czego nie? Jeżeli robię np zdjęcie z jakiejś imprezy i na pierwszym planie będą jej uczestnicy, to czy muszę prosić o zgodę na publikację? Czy są jakieś rzeczy, na które muszę w takiej sytuacji zwracać uwagę? Czy może nie mam się niczym przejmować i pstrykać co mi się podoba?
Pozdrawiam i z góry dziękuję za pomoc.

Charles
31-07-2008, 23:38
Przepisy ustawy o Prawie autorskim i prawach pokrewnych w polaczeniu z przepisami o dobrach osobistych wprowadzaja szereg ograniczen w sprawie fotografowania i rozpowszechniania wizerunku. Kluczowe jest orzecznictwo SN do tych przepisow. Czesto bowiem ludzie powoluja sie na sama tresc przepisow nie znajac ich interpretacji. Odpowiedzi na Twoje pytania juz udzielono na tym Forum. Poszukaj. Najlepiej jednak zakup komentarz do ustawy o prawie autorskim i poczytaj. Bedziesz mial jakis obraz tego, w czym przyjdzie Ci pracowac. W odpowiedzi na Twoje pytania mozna napisac spooory post.

starken
01-08-2008, 11:19
Poszukałem trochę na forum i pogrzebałem w ustawach. Jeżeli chodzi o ustawę to pewnie najbardziej interesowałby mnie ten rozdział:
Rozdział 10: Ochrona wizerunku, adresata korespondencji i tajemnicy źródeł informacji
Art. 81.
1. Rozpowszechnianie wizerunku wymaga zezwolenia osoby na nim przedstawionej. W braku wyraźnego zastrzeżenia zezwolenie nie jest wymagane, jeżeli osoba ta otrzymała umówioną zapłatę za pozowanie.