Zobacz pełną wersję : Cokin P do krajobrazu
The Structorr
29-06-2008, 08:04
Ostatnio odczułem potrzebę posiadania kilku filterków z systemu cokina. Ponieważ żona zabroniła mi robić chwilowo zakupy foto :evil: wymyśliłem że sprzedam 18-135 (leży i kurzy się tylko) i kupię sobie za to 2 holdery (zwykły i szeroki) i kilka filtrów. Początkowo chciałem kupić zestawy ND i ND Grad firmy Foramatt/Hitech ale od jakiegoś czasu są niedostępne na stronie producenta. Po zastanowieniu zdecydowałem, że złożę w miarę uniwersalny zestaw: ND 0.6, ND 1.2, ND 2.4 i połówki ND Grad soft 0.6, 1.2 i tabaczkowy oraz polar (stary odkręcił mi się, spadł na chodnik i porysował ). Niestety nie mam doświadczenia z Cokinem i to co mi się wydaje w miarę uniwersalne nie musi takie być. Czy moglibyście z doświadczenia napisać czy taki zestaw będzie ok czy coś zmienić (np. zamiast 0.6 i 1.2 kupić 0.3 i 0.9 albo coś innego zamiast tabaczkowego, a może coś jeszcze?). Pełnego zestawu kupić nie mogę raczej bo kaski z obiektywu nie starczy.
Dzięki za wszelkie opinie
FlashGordon
29-06-2008, 18:08
Cześć. Ja używam ND 1.2 i graduala, polecam do krajobrazów, szczególnie latem (można np. długim czasem naświetlania usunąć zanieczyszczenia z wody ;)). Te filterki to nie Cokin ale Tian-Ya, dość tanie i dość dobre podróbki, dające dość podobne efekty... no ale niestety to "dość" oznacza na przykład, że szary jest chyba nie tak do końca neutralny, u mnie na niebie daje delikatny różowy zafarb.
Oprócz tego mam tabaczkowy i czerwony, a z okrągłych gwiazdkę 6x (tabaczkowy polecam, a czerwonego i gwiazdki nie miałem jeszcze okazji wypróbować - dziecko, drugie w drodze...). W sumie nie wiem, czy się nie pozbędę tej gwiazdki, bo efekt wydaje mi się trochę jarmarczny, no ale najpierw wolałbym trochę go przetestować... w każdym razie jeśli zastanawiasz się nad fotografią nocną to może Ci się przydać. Polara mam niestety zwykłego, więc się nie wypowiem.
PS. Z żoną mam to samo :)
The Structorr
30-06-2008, 07:57