Zaloguj się

Zobacz pełną wersję : skala głębi ostrości

michel.m.krk
16-04-2008, 17:18
Witam wszystkich!
Jestem początkującym fotoamatorem więc pytanie może być dla niektórych nieco trywialne ale...
Do czego służy skala głębi ostrości (trochę teorii na temat głębi ostrości i hiperfokalnej już łyknąłem),
dlaczego niektóre obibektywy ją maja inne nie. czy brak takiej skali świadczy o ograniczeniu możliwości danego obiektywu??? Czy skala głębi ostrości jest tylko po to żeby nie trzeba było liczyć w kalkulatorach??? aha i gdzieś przeczytałem że obiektywy stałoogniskowe taką skalę mają a zmiennoogniskowe nie gdyż niemożliwe jest stworzenie skali dla wszystkich kombinacji ogniskowych... dlaczego więc niektóre obiektywy zmiennoogniskowe posiadają skalę głebo ostrości. Zastanawiam się nad kupnem Nikon 55-200 VR. Czy da rade zrobić tym zdjęcia krajobrazowe o wszystkich planach ostrych???
Proszę o odpowiedzi i wskazówki no i wyrozumiałość. (przeszukałem prawia całe google i chciałbym siętulkodowiedzieć czy mój tok myślenia jast dobry)
Pozdrawiam.

mpwt
16-04-2008, 17:29
Ogólne właściwości obiektywów stałoogniskowych są takie same niezależnie czy mają skalę czy nie (jeśli mówimy ogólnie o GO). Z reguły te tańsze nie mają, te lepsze mają. Ale to już muszą być naprawdę marne (chyba) stałki.

O skali masz np. tu http://akson.sgh.waw.pl/~smalaz/ksiazka/r04.html
i tu
http://www.fotopolis.pl/index.php?n=6751

55-200 da radę robić zdjęcia jakie chcesz pod pewnymi warunkami. Oblicz sobie sam, bo jak widzisz dla różnych mm masz różną GO:

http://www.dofmaster.com/dofjs.html

:)

P.S. Ale ogólnie dobrze myślisz... tylko zwróć uwagę, że zoomy zamiast skali mają podaną odległość od fotografowanego obiektu.

michel.m.krk
16-04-2008, 18:15
No i policzyłem
ogniskowa - 55mm, f 14,3
przedmiot oddalony o 80 m
bliższa garnica GO 9,81m, dalsza nieskończoność
Hyperfokalna 10,7