PDA

Zobacz pełną wersję : Oświetlenie do makro

Fotozwierz
12-01-2008, 19:42
Witam,
możecie opowiedzieć mi troche o oświetleniu stosowanym w foceniu robali?

tzk
12-01-2008, 21:11
Witam,
możecie opowiedzieć mi troche o oświetleniu stosowanym w foceniu robali?

A co chcesz wiedziec ?

Fotozwierz
12-01-2008, 21:40
w miare jak najwięcej bo jestem zupełnie zielony w tym temacie.
Tzn. jak dobrać sprzęt i czym się różni zwykła lampa błyskowa od lampy kołowej takiej jak np.Nikon sb-29

markB
14-01-2008, 19:07
Oj, to by była długa opowieść. Zobacz czy ktoś już jakiegoś tutka o makro lampach nie napisał na forum.
A w dużym skrócie:
Lampa SB-29 (nowsza SB-29s) to nie lampa kołowa. W jej obudowie są dwa palniki, których siłę błysku można niezależnie regulować w zakresie od 1:1 do 1:4. Lampę tę nakręca się na obiektyw (z reguły makro, można też założyć na stopkę). Jest słabsza od normalnych lamp i daje "niskocieniowe" oświetlenie. Obecnie w systemie Nikona jest zestaw oświetleniowy R1C1 (lub R1B1), który składa się z szeregu elementów, m.in. lamp SB-200, które nakłada się na specjalny pierścień nakręcany za pomocą adapterów na obiektyw. Różnica z SB-29 to przede wszystkim możliwość nałożenia na pierścień większej ilości lamp niż dwie (choć zwykle obiektyw nie "uniesie" więcej niż cztery). Zamiast tych systemów oświetleniowych można używać normalnych lamp na specjalnych wysięgnikach (np. tu: http://www.raysfoto.pl, zobacz pod systemy mocowania). W ten sposób pracuje John Shaw, jeden z najlepszych specjalistów w dziedzinie makro.

Fotozwierz
14-01-2008, 20:29
a w jaki sposób korzystać z lampy sb-800 w przypadku makro? Chodzi mni tutaj o dyfuzor, jak zbudować albo gdzie kupić?

JacekM
14-01-2008, 20:35
Ja uzywam takiego dyfuzora

https://forum.nikoniarze.pl//brak.gif
źródło (http://img485.imageshack.us/img485/5161/dyfok9.jpg)

markB
14-01-2008, 20:37
1. Dyfuzor powinien być w zestawie z SB-800.