PDA

Zobacz pełną wersję : Przygotowanie zdjęć do druku w labie - Gamut warning i jego znaczenie

pki1234
20-05-2025, 23:23
Szanowni koledzy,
prośba o poradę...

nie mam zbyt dużego doświadczenia w profesjonalnym wydruku i przygotowywaniu zdjęć do wydruku.
Dwa lata temu wydrukowałem pamiątkową książkę z komunii w Saal Digital. Jako że była to moja pierwsza książka byłem super zadowolony z jakości. Nie zwracałem uwagi na niuanse.
Potem dziadkowie chcieli podobna książkę więc na podstawie tego samego projektu zamówiłem kolejną. I wyszła dużo gorzej, zdjęcia były zdecydowanie ciemniejsze niż w pierwszej.
Zareklamowałem, poprawili, ale nadal zdjęcia były nie takie jak w pierwszym zamówieniu. Nie chciałem już kolejny raz reklamować, bo nie miałem pewności czy sam nie popełniłem jakichś błędów w przygotowaniu zdjęć.
Dziadkowie nie narzekali więc odpuściłem.

Teraz mam kolejną książkę komunijną do wydrukowania i chciałbym zdjęcia przygotować tak abym miał pewność że ze swojej strony zrobiłem wszystko dobrze.

No więc:
Obrabiam w ON1 PhotoRAW, na monitorze EIZO.
W czasie obróbki mam włączony Softproofing z profilem papieru na którym mam zamiar drukować
Na monitorze zdjęcia mi odpowiadają.
Potem sprawdzam jeszcze Gamut Warning. Dlaczego - bo tak usłyszałem w filmiku instruktażowym. I tu zdziwienie - prawie całe zdjęcie świeci się na czerwono, co jak rozumiem oznacza że papier nie odtworzy dobrze podświetlonego koloru.
Ale SaalDigital wymaga żeby zdjęcia wyeksportować z profilem SRGB.
Kiedy w Softproofingu zmienię profil na SRGB, Gamut Warning cały czas świeci na czerwono sporą część zdjęcia ale dużo mniej niż z profilem papieru.

No i pytania...
Czy jest się czym przejmować czy nie? Czy drukujący profesjonalnie koledzy z forum sprawdzają w ogóle Gamut Warning? Jeśli tak to w jakim celu?

Prawdę mówiąc nie do końca też kumam dlaczego zalecają obrabiać z profilem papieru a eksportować z profilem SRGB?
Będę wdzięczny za pomoc.