PDA

Zobacz pełną wersję : Rozdzielczość matrycy a szczegółowość zdjęć

nikoniarz
18-11-2017, 12:23
Jakiś czas temu zacząłem się zastanawiać jak jest z tą szczegółowością zdjęć... tzn czemu czterokrotnie mniejszy piksel miałby rejestrować więcej szczegółów? Oczywiście zakładamy, że mamy odpowiednią ku temu optykę. Dla mnie, tak na logikę, piksel jest pikselem, i uchwyci to co mieści się w jego obrębie. Także czterokrotnie większy powinien zarejestrować to samo, co cztery o tej samej łącznie powierzchni. Ale nie znam się, dlatego pytam. Liczę szczególnie na odpowiedzi od Jacek_Z czy Pawel Pawlak czy TOP67.
Dla zobrazowania wielkości piksela- przykład taki bo najłatwiejszy:

https://dl.dropboxusercontent.com/s/74xfhzm8q607um7/12%20mpx.jpg?dl=0
źródło (https://dl.dropboxusercontent.com/s/74xfhzm8q607um7/12%20mpx.jpg?dl=0)
https://dl.dropboxusercontent.com/s/7sl4jwd7vlevfda/48%20mpx.jpg?dl=0
źródło (https://dl.dropboxusercontent.com/s/7sl4jwd7vlevfda/48%20mpx.jpg?dl=0)

ksh
18-11-2017, 13:43
Na tym co obrazowo pokazujesz już widać że zakładana powierzchnia na dużej matryca otrzymuje w przybliżeniu 4x więcej informacji, jeśli tylko optyka i warunki pozwolą to to masz teoretycznie z tych informacji o zarejestrowanym obrazie więcej szczegółów.
Oczywiście cała walka z dużymi matryca ociera się o problemy fizyki i natury światła, dlatego pojawiają się takie nowości jak matryce BSI, które pozwalają na zmniejszenie wad matryc mocno upakowanych.
Ktoś tam gdzieś wyliczał że przyrost na zwykłych matrycach nie jest równy ilości pikseli, na matrycach BSI jest to gigantycznie poprawione ale to dopiero początki tej technologii i tu nikon z sony mają za sobą duże pierwsze kroki.

nikoniarz
18-11-2017, 14:18
Na tym co obrazowo pokazujesz już widać że zakładana powierzchnia na dużej matryca otrzymuje w przybliżeniu 4x więcej informacji.