Zobacz pełną wersję : fotografia amatorska a umowa o dzieło ?
Witam Was serdecznie, mam pytanie do osób mądrzejszych. Fotografuję hobbystycznie, natomiast otrzymałam propozycje cykania zdjęć w klubie od czasu do czasu (nic stałego ani regularnego). Chciałabym się dowiedzieć co muszę zrobić, żeby to wszystko było jak najbardziej zgodne z prawem. Nie mam żadnej działalności ani nie zamierzam zakładać. Nie znam się kompletnie na umowach, podatkach od nich itp., czytam w ostatnim czasie o tym ale chciałabym aby mi ktoś to wytłumaczył na chłopski rozum. Pytanie nr 2. i to samo w przełożeniu na imprezy okolicznościowe może nie wesela, ale chrzciny, urodziny, czy pojedyncze, sesje. Jak to wszystko ugryźć w praktyce ?
Z góry dziękuje za rzetelne odpowiedzi.
Dwa pytania:
1. co robisz poza fotografowaniem: uczysz się, pracujesz?
2. jak często zamierzasz "cykkać" te zdjęcia?
Generalnie do tej pory bawiłam sie za darmo, ale powoli zaczynam zbierać na sprzęt wiec kazdy grosz sie przyda. Na codzien pracuje na zwykłą umowę o prace bez terminu. Jak często? Jesli o klub moze sie zdarzyć ze raz na dwa miesiące, albo raz w miesiącu zalezy jak mi sie uda załapać. Przyszłościowo bym chciała tak dwa razy w mscu. A reszta imprez okazjonalnych pewnie raz na kilka miesięcy, nie mowię o weselach bo na to sie nie czuje, chyba ze na drugiego fotografa.
Myślę, że gdybyś podpisała z klubem umowę o dzieło na czas powiedzmy 1 roku i wystawiała im rachunki po każdej "sesji" to US się nie przyczepi.
Żeby wystawiać rachunki po każdej sesji trzeba mieć działalność, a autorka nie zamierza jej zakładać.
Praktycznie każda umowa cywilnoprawna w tej kwestii będzie wymagała tego, by zlecając doprowadził czesc składek za Ciebie.
Nie prawda. Do umowy cywilnoprawnej możesz wystawiać rachunek(-ki). Nie ma to nic wspólnego z działalnością. A składki odprowadzić trzeba. Tyle, że tylko część, bo jako osoba zatrudniona na umowę o pracę składki już odprowadza.