PDA

Zobacz pełną wersję : Filtr do filmu / opcjonalnie zdjęć

faust1985
24-05-2016, 14:15
Czołem!

Przeglądałem wątki odnośnie filtrów ND i zdania widzę są bardzo podzielone. Postanowiłem napisać swój, gdyż mam dość specyficzną sytuację.
1) jestem amatorem i tak zostanie
2) chciałbym przyzwoite efekty (nie bardzo dobre, nie jestem purystą, nie boję się photoshopa, obróbki RAWów i zdaję sobie sprawę z tego, że za drobne nie da się nic kupić)
3) głównie potrzebuję filtra(ów) do filmowania np w słoneczne dni przy czym chciałbym mieć możliwość zrobienia też zdjęcia
4) filtr miałby być używany na UWA (sigma 10-20) z Nikonem D5200

Czy przy takiej konfiguracji kupowanie jakiegokolwiek fadera ma sens? Czy też są spore zaburzenia ze względu na krzywizny przy UWA?
Jeśli nie fader to co mogę kupić (znośnego jakość/cena), żeby sobie przyciemnić tę sigmę, bez winietowania wielkiego, w ostry, słoneczny dzień?
Gdybym chciał używać też tej sigmy do robienia potężnego rozmycia wody (rzeka, morze) to czy jest gdzieś do kupienia filtr ND400+ tańszy niż 250zł za 77mm?

Pozdrawiam serdecznie i z góry dziękuję za odpowiedzi.
Bartek

GonzoG
24-05-2016, 14:28
Każdy ND będzie winietował z UWA - tego się nie uniknie, bo światło na brzegach kadru pokonuje większa drogę przez filtr niż na środku. Natomiast każdy slim nie powinien zaczerniać rogów.

Jeśli chodzi o fadery, to z UWA mają bardzo ograniczony zakres regulacji (przy 10mm góra do 3EV przyciemnienia), w tych lepszych (np. LCW mk II) można gdzieś do 4 EV.

Co do mocnych ND, to są tanie, ale nadają się tylko do zdjęć czarno-białych, bo bardzo silnie barwią zdjęcia i w żaden sposób tego nie usuniesz w postprocesie. Tak więc jak chcesz robić zdjęcia w kolorze jesteś skazany na drogie filtry.

faust1985
24-05-2016, 14:56
Czyli nie ma dobrego rozwiązania bez wydawania wielkich pieniędzy? A jaki filtr do czarno białych zdjęć byś polecił o dużym zaciemnieniu?