Zobacz pełną wersję : Różnice w trybach Live View różnych modeli lustrzanek
maslanypotwor
26-12-2015, 02:28
Witam
Jestem początkującym fotografem. Swoją przygodę zacząłem kilka miesięcy temu z Nikonem D5200 + kitowym 18-105. Razem z kolegą czasem wybieramy się na sesję w plenerze. On używa Canona D700 i właśnie podglądając jak czasem ustawia zdjęcia mając aparat na statywie, wpadła mi do głowy pewna zagwostka. Otóż jego Canon podczas wyświetlania obrazu w trybie Live View ma możliwość "modyfikacji" to znaczy gdy zmieni czas naświetlania to kadr wyświetlany na ekranie odpowiednio się ściemni bądź też rozjaśni. Pozwala mu to w miarę precyzyjnie dobrać ustawienia do danej sceny. Próbując znaleźć w swoim D5200 taką funkcję... poległem. Spodziewam się, że jestem mocno niedouczony i jest to pewna oczywistość, którą ktoś miły wytłumaczy mi w poście poniżej a ja wtedy spalę się ze wstydu.
Pozdrawiam
Maciek
W D5200 symulacja ekspozycji jest tylko i wyłącznie gdy masz wybrany tryb manualny i włączone manualne ustawienia dla filmów.
maslanypotwor
26-12-2015, 11:25
Dziękuję za szybką odpowiedź. Faktycznie to ustawienie pozwoliło mi osiągnąć oczekiwany efekt (no wiedziałem, że się spalę ze wstydu). Aż dziwne, że tej opcji nie sprawdziłem...
A mam jeszcze pytanie odnośnie zmiany przysłony. Czy jest to spowodowane jakimś czynnikiem technicznym, że manualna zmiana przysłony jest niemożliwa? Korzystam teraz z 35 f1.8 i aparat sam ustawia maksimum bez względu na mój wybór czasu naświetlania.
Tak, w Nikonach przysłona jest sterowana mechanicznie za pomocą popychacza przysłony. Mechanizm jest zrobiony tak żeby domknąć przysłonę do wartości roboczej tuż przed zrobieniem zdjęcia. Dopiero nowe modele (D750 i D810) mają możliwość sterowania przysłoną w LV. Mógłbyś też nią sterować z przypiętym obiektywem typu E, ale tych to jest kilka modeli i wszystkie są drogie.