Zobacz pełną wersję : panorama - jakie ustawienia aparatu wybrać?
witam wszystkich nikoniarzy :)
chciałabym zadać pytanie, na które na forum jak i w całych internetach nie znalazłam odpowiedzi takiej jak bym chciała. przejdę do rzeczy.
przymierzam się do zrobienia pierwszej w życiu panoramy z kilku zdjęć. nic strasznie ambitnego, widoczek z brzegu jeziora. jeszcze tego nie robiłam, a wydaje się być czyms ciekawym do zrobienia, więc uznałam że spróbuję. ale wszędzie piszą to samo: że potrzebny statyw, specjalna głowica ale że też da się z powodzeniem z ręki, że kilka ujęć z zakładkami 20-30% , tryb manualny, jak później to złożyć i w czym. okej, tylko dla mnie to trochę mało informacji aby zrozumieć jak wykonać panoramę, ponieważ jestem amatorem. może zadam pytania w punktach.
1. jaką ogniskową wybrać?
2. polegać na autofocusie czy ostrzyć manualnie?
3. zablokować parametry ekspozycji czyli nacisnąć przycisk na body "AE-L AF-L" ?
4. jaki wybrać pomiar światła (na stronie nikona jest napisane że przy blokowaniu ekspozycji nie korzystamy z pomiaru matrycowego) ?
5. czy można użyć filtra polaryzacyjnego, aby uatrakcyjnić kolor nieba?
5. gdy mam już kilka rawów, to co wtedy z obróbką? najpierw otworzyć je razem w ACRze i na wszystkich naraz dokonać podstawowych korekt aby zdjęcia składowe były poprawnie naświetlone, odpowiednio kontrastowe etc (korygować wady obiektywu?)... i dopiero później ładować to do składania w panoramę?
proszę o jak najprostsze wytłumaczenie i porady :)
pozdrawiam.
Borat1979
30-06-2014, 15:14
1. Zależy co fotografujesz nie ma uniwersalnej.
Można zrobić panoramę szerokim kątem np. przy 16 mm a można teleobiektywem przy 200 mm.
Przykładowe panoramy na ogniskowej: 40 mm (http://digart.img.digart.pl/data/img/vol5/25/88/download/6685232.jpg), 180mm (http://www.norbertmaksymiuk.pl/wp-content/uploads/2014/04/panorama_001.jpg)
2. manual
3. po co?
4. zależy od sytuacji
5. dużo zależy od obiektywu i warunków. W przypadku UWA nie ma to sensu.