PDA

Zobacz pełną wersję : Pomiar światła z obiektywem Ai

MarElena
27-11-2013, 23:12
Witam serdecznie :)

Nurtuje mnie bardzo jedna sprawa. Przejrzałam już kilka tematów z nią związanych, jednak wciąż nie wszystko jest dla mnie jasne...

Jestem kompletną amatorką i mam aparat D90. Niedawno stałam się posiadaczką obiektywu w wersji Ai, w którym natychmiast się zakochałam - ten metal, stabilność, praca, waga, po prostu bajka. Nie wiem jednak jak długo zniosę pomiar światła "na oko" :) (wiem natomiast o istnieniu zewnętrznych światłomierzy). Dowiedziałam się, że wyższe modele tj. D200, D300, D7000 itd. posiadają opcję podpięcia manualnych obiektywów, tak aby działał nie tylko pomiar światła, ale też aparat wiedział, jaka przesłona jest aktualnie ustawiona.

Stąd też mój zalew następującymi pytaniami:
- czy dotyczy to wersji Ai, czy też dopiero nowszych tj. Ai-s?
- czy różne modele aparatów różnią się skutecznością pomiaru światła w połączeniu z obiektywem manualnym? Jeśli tak, to jak szukać tej informacji w specyfikacji bądź innym źródle?
- jaki pomiar światła otrzymuję? Czy jest to jakiś podstawowy, uproszczony matrycowy, czy istnieje szansa np. na pomiar punktowy?

Pytam, bo nie jestem jeszcze gotowa na przesiadkę na jakiś wyższy model aparatu, gdyż chciałabym odczuć ten przeskok technologiczny, a d90 mam trochę krótko, jednak jeżeli wiązałoby się to z możliwością przyjemniejszej pracy z tymi metalowymi cudeńkami, to nie czekałabym ani chwili :)

Jeżeli kogoś urazi banalność moich pytań, to niestety nie pisze o tym w żadnej specyfikacji, istnieje oczywiście możliwość wyszukiwania obiektywów kompatybilnych, ale to i tak nie rozwiewa wszystkich wątpliwości...

Pozdrawiam! :)
Dominika

irek6311
27-11-2013, 23:23
Można wspomagać się
Światłomierz Sekonic i-346 Illuminometer (http://www.cyfrowe.pl/aparaty/swiatlomierz-sekonic-i-346-illuminometer.html) przy tego typu obiektywach ,