PDA

Zobacz pełną wersję : Jaki domowy NAS?

Jarkod
24-08-2013, 14:55
W wątku o SSD Kurtz zaproponował używanie NAS jako domowego sytemu kopii zapasowych. Ostatnio sam myślałem nad podobnym rozwiązaniem, ale ponieważ nie mam żadnego doświadczenia z NAS, chciałbym skonsultować mój pomysł.
Teraz mam dysk 2 GiB na którym mam wydzieloną partycję na zdjęcia. Są na niej też filmy, muzyka i dane z poprzedniego dysku, który padł rok temu. Zorganizowanie systemu kopii zapasowych chciałbym połączyć z uporządkowaniem danych. Zdjęć jest jak na razie jakieś 330 GiB, partycja ma 1,2 TiB. Wolne jest 400 GiB. Komputery w domu są podłączone do routera D-link DIR-320 z zainstalowanym oprogramowaniem DD-WRT.
Wymyśliłem sobie, żeby kupić NAS z dwoma dyskami o pojemności 1 TiB. Na jeden przenieść katalog ze zdjęciami (NIE katalog Lightrooma - ten zostałby na dysku lokalnym), muzyką i filmami, a drugi spiąć jako RAID 2. Mam też jeden dysk USB przeznaczony na kopię zapasową i na nim składowałbym dodatkowo co jakiś czas dane z NAS. W rezultacie miałbym dane na jednym dysku w NAS, ich kopię na drugim dysku w NAS i drugą kopię na dysku USB.
Dodatkową zaletą byłby dostęp do zdjęć, muzyki i filmów z dowolnego komputera w domu. Sam używam Lightrooma na jednym komputerze, ale córka ma AfterShot Pro i zdjęcia na drugim. Jeśli wszystkie będą na jednym dysku będzie można je niezależnie obrabiać (AFP tworzy swoje własne pliki xmp i nie nadpisuje ewentualnych plików Lr) i łatwo robić backup.

Czy taki układ ma sens?
Jak na razie słabym punktem tego rozwiązania jest router, bo porty LAN ma 10/100 więc pewnie trzeba by go wymienić na szybszy.

Zastanawiam się też, czy nie kupić raczej 1 dysku 2 TiB i jednego 1 TiB. Pierwszy włożyć do NAS razem z dyskiem, który teraz mam w komputerze, a drugi użyć jako lokalny na system i programy.