Zobacz pełną wersję : Czy potrzebna mi pełna klatka
Mam to co w podpisie, ale człowiek zawsze chce więcej. Jestem amatorem z dość dużą wiedzą o fotografii i robienie zdjęć sprawia mi frajdę. Kasy już trochę nazbierałem więc czas na update sprzętu. I tu pojawia się moje pytanie - czy pełna klatka da mi więcej frajdy z fotografowania ? Rozważam dwa scenariusze - FX czyli kupno D600(D700) + N35,N50,85 1.8 lub pozostanie z DX (D400 jak się pokaże) i rozbudowa szklarni np S30 A 1.4 + np fish + np N85 1.8 itp w granicach budżetu.
I teraz zastanawiam się nad :
po piwersze ISO - załóżmy, że następca D300 będzie miał użyteczne ISO zbliżone do D600. Czy wtedy jest sens kupowania FX
po drugie DR - tutaj też chyba aż takiej przepaści nie ma jeśli chodzi o matryce DX i FX najnowszych generacji (zakładając, że do D400 wsadzą coś dobrego). Czy jest sens kupowania FX ?
po trzecie GO - tego nie jestem pewien ale czy czasem nie da się osiągnąć GO podobnej do FX50/1.8 używając jakiejś innej ogniskowej i odległości do przedniotu na DX ? Nie musi być idelanie to samo ale zbliżony efekt.
po czwarte - moje zdjęcia robię głównie do publikacji elektronicznej w formacie maks 1920x1080. Czy przy takich rozdzielczościach FX mi coś da ?
po piąte - czy są jakieś inne "magiczne" przesłanki oprócz często stosowanego określenia "magia pełnej klatki" które mogły by mnie skłonić do FX.
Powszechnie wiadomo, że "dobre szkła" na FX są droższe o tych DXowych.
Co radzicie ?
Nie napisałeś co głównie fotografujesz, to jest bardzo istotne :)
1 - ISO - następca D300 nie da niższych szumów niż D7000/D7100 - jest to aktualnie nie możliwe.
2 - DR - jest bardzo podobny w DX i FX.
3 - GO - różnica jest spora - zwiększanie ogniskowej nic nie daje, bo zwiększasz również odległość. A wpływ zwiększenia odległości jest identyczny jak zwiększenia ogniskowej.
Jedyne wyjście, to użycie jaśniejszego szkła - tak więc najbliżej będziesz przy 35/1.4, ale to nadal trochę większa GO niż na 50/1.8 na FX.