PDA

Zobacz pełną wersję : Fotografia bez własnej firmy legalnie?

campermtb
23-02-2013, 23:50
Witam
Nie mogłem jakoś odnaleźć odpowiedzi na męczące mnie pytanie więc i was nim pomęcze :) Mianowicie chodzi mi o sytuację gdy przyjmuję zlecenie na robotę i nie mam własnej firmy. Czy wgl może to funkcjonować prawidłowo jak chodzi o skarbówkę itp gdy spiszę tylko umowę o dzieło? I jeszcze czy sprawa wygląda inaczej jeśli robię np reklamę dla firmy a ślub dla osoby prywatnej (mogę z nim podpisać umowę o dzieło)?
Wybaczcie, bo może to głupie pytanie, ale w sprawach formalnych jestem zielony.

zbig1972
24-02-2013, 00:11
Umowa o dzieło jest dobra na 2-4 usługi rocznie. Jeśli będziesz jednak świadczył usługi w sposób ciągły i sukcesywny np. 2 wesela i 2 inne usługi miesięcznie przez cały rok to Urząd Skarbowy zakwestionuje Ci twoje dzieło i powie, że to jest świadczenie usług w sposób zorganizowany i ciągły. A to już podchodzi pod definicję działalności gospodarczej, które w ustawie jest opisana następująco:
"Działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły."
Więc jeśli tak działasz omijając wszelkie zobowiązania wobec Państwa, to dostaniesz 70% domiaru, mandat karny i obowiązek ujszczenia pełnego ZUS-u za udowodniony okres prowadzenia działalności gospodarczej bez rejestracji oraz nakaz zapłaty wszelkich podatków wraz z odsetkami za udowodniony okres prowadzenia działalności gospodarczej bez rejestracji.
Ale to tylko teoria. W praktyce do tego w ogóle może nie dojść, czego Ci z całego serca życzę.

campermtb
24-02-2013, 00:22