PDA

Zobacz pełną wersję : Jak Capture NX obsługuje kolory w NEF(14bit) z ustawioną przestrzenią na sRGB?

laborant
06-01-2013, 16:19
Witam wszystkich nikoniarzy!
Od niedawna jestem posiadaczem D5100+KIT18-105. Poznaję i testuję CNX2. Jestem początkującym. Po różnych lekturach internetowych wyciągnąłem pewne wnioski i bardzo proszę o ich ocenę. W "zarządzaniu kolorem" CNX2 mam ustawiony profil Nikon sRGB. Otwieram NEF-a zrobionego w D5100, który oczywiście ma o wiele więcej informacji o kolorze(14bitów) niż jest w stanie to oddać przestrzeń sRGB(8bitów). Na ekranie monitora pokazuje się podgląd w postaci 8-bitowej bitmapy, która odzwierciedla aktualny stan edycji danych obrazu z NEF-a. Każda zmiana np. nasycenia kolorów, eliminacji dominanty barwowej, itd. jest zapisywana w NEF-ie (lub przed zapisem w buforze programu) jako "info" i nie wpływa na faktyczną strukturę danych z matrycy. Natomiast sukcesywnie jest uaktualniany skutek tych zmian w wyświetlanej przez program wspomnianej wcześniej bitmapie jako podgląd. Program korzysta z 14-bitowych składowych, np. podczas rozciągania histogramu, ale na potrzeby podglądu lub eksportu do jpeg musi je sukcesywnie redukować przeliczając liczby 14-bitowe na 8-bitowe wg jakiejś proporcji liniowej lub nieliniowej, nie wnikam. Te 8-bitowe liczby są przeliczane na wartości CIELAB zgodnie z profilem "working space" (np. Nikon sRGB), te z kolei są przeliczane na sRGB profilu systemowego monitora i wysyłane do karty graficznej. Czy mam rację? Jak oceniacie redukcję 14->8 w CNX2? W którym momencie ją przeprowadzić? Jaki profil ustawić dla NEF-a? Czy możecie mi polecić jakąś dobrą, dokładną lekturę do cyfrowej obróbki zdjęć, a szczególnie Row-ów. Może być po angielsku. Np. jaka jest najlepsza kolejność czynności podczas obróbki row? itd.

markB
08-01-2013, 20:41