Zobacz pełną wersję : Jak dobrze zmierzyć światło?
rychu_lhotse
28-06-2005, 13:35
Witam.
Mam pytanie dotyczące pomiaru świała.Chodzi mi o przepalanie zdjęć w zdjęciach o duzym kontraście (las i jasne niebo).W jaki sposób zrobić pomiary aby stwierdzić czy na zdjęciu nie wystąpi zbyt duży kontrast pomiędzy cieniami a światłem. Słyszałem o metodzie w której należy ustawić zoom w pozycji MAX na punkt który nasz interesuje,następnie zmierzyć światło metodą SPOT zapamietac jaką ekspozycję ustawił aparat.Kolejno wyzumować na MIN i powtórzyć czynnośc pomiarową trybem SPOT.Jeśli róznica w ekspozycji będzie więkasza niż 5EV miejsca kontrastowe będą prześwietlone bądz niedoświetlone.
Moje pytanie jest następujące. Czy ktoś się orientuje o ile należy korygować EV jeżeli róznica pomiędzi dwiema ekspozycjami może spowodować prześwietlenie lub niedoświetlenie.
Moze to trochę zawiłe ale jeśli ten temat jest komuś znany to proszę o opinie
step.tom
29-06-2005, 14:45
Witaj rychu
Mam podobne problemy. Chętnię przyłącze się wątku i posłucham co mówią mistrzowie
Pozdrawiam
Nie rozumiem po co to zoomwanie.
1. spot
2. pomiar w najjasniejszym punkcie kadru
3. pomiar w najciemniejszym punkcie kadru
4a. jesli roznica wieksza od 5EV to od pomiaru najjasniejszej czesci odjac ok. 2.5EV (granica przepalenia) - naswietlanie na swiatla
4b. jesli roznica wieksza od 5EV to do pomiaru najciemniejszej czesci dodac ok. 2.5EV (granica niedoswietlenia) - naswietlanie na swiatla
4c. jesli do 5EV to wybierasz taka ekspozycje aby to co ma byc srednioszare bylo srednioszare.
4a lub 4b lub 4c - wybrac do tego co chcesz aby bylo naswietlone poprawnie
5. walnac zdjecie
W korekcji duzych kontrastow moze pomoc filtr polaryzacyjny (bo w koncu on do tego sluzy).
Nie jestem mistrzem ale jeśli chodzi o krajobraz stosuje nast. niezawodną metode:
1) Robie jedno zdjecie
2) Na LCD oglądam sobie histogramik
3) Punkt 1 powtarzam tak długo, jak długo histogramik mi sie nie podoba
4) Jeżeli sytuacja zdjeciowa jest beznadziejna robie 3 zdjecia: przepalone średnie i ciemne i łącze je Photomatixem w jedno dobre (wymaga statywu i absolutnego bezruchu)
Jeśli nie masz aparatu cyfrowego to sorki!
2) Na LCD oglądam sobie histogramik
3) Punkt 1 powtarzam tak długo, jak długo histogramik mi sie nie podoba
Punkt 2 i 3 ma dwie wady ... masz tylko histogram dla skladowej zielobej oraz to ze poprawna ekspozycja nie ma nic wspolnego z histogramem.
poprawna ekspozycja nie ma nic wspolnego z histogramem. A możesz rozwinąć tą sentencje, bo nie wiem z której strony chcesz mnie ugryźć...
gmoszkow
29-06-2005, 17:37
Raczej histogram ma nie wiele wspólnego z tym jak jest naświetlone zdjęcie.
Ponieważ bierze pod uwagę tylko zieloną składową więc:
1. W miarę dobrze aproksymuje zdjęcia z dużą ilością zielonego :-)
2. Jeśli będziesz miał przepały na czerwonym i niebieskim czyli warość (R-255,G-254,B-255) nie wykryje Ci przepalenia, ale sytuacja (R-250,G-255,B-250) będzie sygnalizowana przepaleniem a nim nie jest.
Co powoduje, że stosowanie histogramu jest nie do końca trafne.
Przy kontrastowych ujęciach najlepszy będzie polar bądź filtr szary. Ja z powodzeniem stosuję polara.
Pozdrawiam
Grzegorz
przepraszam, ale co polar wnosi do kontrastowych scen? przeciez on tylko niweluje czesc spolaryzowanych refleksow i to pod odpowiednim katem padnia i ma jeszcze wplyw na niebo... albo ja o czyms nie wiem...
Witam.
Na ten przykład zrób fotkę smugi swiatła słonecznego odbijającej się od lakierowanej podłogi w zacienionym pokoju. Odpowiednio ustawiając polara możesz zmniejszyć kontrast
pomiędzy miejscem oświetlonym przez wpadające światło słoneczne a resztą sceny.
step.tom
29-06-2005, 18:33
Witam ponownie
Przyglądam się wypowiedziom kolegów ale muszę się przyznać, że temat " EV" jest tak rozległy, że czasem dla mnie nie zrozumiały. EV to nic innego ( jak mniemam) jak wartość ekspozycji którą regulujemy przysłoną i czasem otwacia migawki jak i wartością ISO. Tak? W D70 w trybie M niedostępna jest funkcja korekcji naświetlenia EV z pozycji przycisku przy spuście migawki ( w zakresie +/-5) Tutaj posługujemy się li i wyłącznie czasem i przysłoną ( choć to też korekta EV). W trybach A P S możemy korygować EV przyciskiem koło spustu w zakresie +/- 5. Dochodzimy do sedna mego pytania.
Skąd mam wiedzieć którym czynnikiem ekspozycji mam manipulować ( s, f. iso ) aby doświetlić lub przyciąć światła. Mogę to zrobić albo czasem albo przysłoną albo ISO? Przycisk koło migawki zmienia EV w zależności od programu? Dla S korekta pzysłony , dla A korekta czasu a dla P i czasu i przysłony? ( dobrze myślę? :( ). Przy małych wartościach EV ( 03-07 ) GO nie gra takiej roli bo zakres przysłony zmniejszy lub zwiększy się nieznacznie. Prawda? To po pierwsze
Po drugie jeśli mam wartości EV zmieniać na + lub - to gdzie mam szukać "środka", wzorca do którego odnoszę tą korektę? ( na "oko" może jest jakieś bezwzględne zero ?)
Mam też trzecie pytanie poniżej jest link do strony z samplami z D-70. Pod każdym zdjęciem jest info o ekspozycji: czas, przyłona, ogniskowa jest też wartość EV.
-Czego ona dotyczy? Odległości do obiektu? :?:
http://www.dpreview.com/gallery/?gallery=nikond70_samples/
Proszę o jakąś treściwą informację; przeglądałem różne artykuły ale tekst jest ogólnie mówiąs mało przejżysty. Kwestia zrorumienia tematu. Najchętniej to bym się z kimś z forumowiczów spotkał i w realu przyjął tę wiedzę.
Powiem wam Bytom to "piękne miasto". Albo ja bym gdzieś podjechał :?
Pozdrowienia
Raczej histogram ma nie wiele wspólnego z tym jak jest naświetlone zdjęcie.
Ponieważ bierze pod uwagę tylko zieloną składową więc:
1. W miarę dobrze aproksymuje zdjęcia z dużą ilością zielonego :-)
2. Jeśli będziesz miał przepały na czerwonym i niebieskim czyli warość (R-255,G-254,B-255) nie wykryje Ci przepalenia, ale sytuacja (R-250,G-255,B-250) będzie sygnalizowana przepaleniem a nim nie jest.
Co powoduje, że stosowanie histogramu jest nie do końca trafne.
Przy kontrastowych ujęciach najlepszy będzie polar bądź filtr szary. Ja z powodzeniem stosuję polara.
Pozdrawiam
Grzegorz
Oooo właśnie, i tutaj chciałbym raz jeszcze odesłać do mojego postu, w którym wyraźnie napisałem, że jest to metoda na KRAJ-OB-RAZ!!! Kanał zielony doskonale wprost nadaje sie do odważania wiekszości sytuacji spotykanych w przyrodzie i jest stosunkowo mało wyjątków, gdzie ustawienie na ten kanał zrobi zdjeciu krzywde. Ogólnie na początku - w cieniach i na końcu histogramu - w partiach najjaśniejszych mamy zwykle do czynienia z szarościami, gdzie jest po trochu każdego kanału, małe jest zatem ryzyko, że ustawiając na końcach kanału zielonego uwalimy kanały czerwony bądź niebieski...
bartmika
29-06-2005, 21:19
A ja wyczytalem ze najlepszy jest filtr polowkowy szary, tylko taki ktory mozna przesuwac itd, wtedy powinno sie dobrze naswietlic.
pozdr
A ja wyczytalem ze najlepszy jest filtr polowkowy szary, tylko taki ktory mozna przesuwac itd, wtedy powinno sie dobrze naswietlic. pozdr
to jest skuteczne na niebo, gorzej jak są refleksy świetlne w pozostałych cześciach kadru, np. na falach jeziorka - wtedy można toto zdejmować polarem, ale ten też "nie cofnie kijem Wisły"
przepraszam, ale co polar wnosi do kontrastowych scen? przeciez on tylko niweluje czesc spolaryzowanych refleksow i to pod odpowiednim katem padnia i ma jeszcze wplyw na niebo... albo ja o czyms nie wiem...
Ano nie wiesz podstaw. Polar po twojemu gasi odblaski z powierzchni niemetalicznych. A czym, ze to jest jak nie regulacja kontrastu sceny???? Wez nawet zdjecie makro w krotym masz trawe oswietlona sloncem, pokrec polarem i zobaczysz jak zmienia sie scena.
Do dzis pokutuje bzdurne wyjasnienie, ze "polar sluzy do gaszenia odblaskow".
Ano nie wiesz podstaw. Polar po twojemu gasi odblaski z powierzchni niemetalicznych. A czym, ze to jest jak nie regulacja kontrastu sceny???? Wez nawet zdjecie makro w krotym masz trawe oswietlona sloncem, pokrec polarem i zobaczysz jak zmienia sie scena.
Do dzis pokutuje bzdurne wyjasnienie, ze "polar sluzy do gaszenia odblaskow".
no tak, ale nie jestesmy w stanie wszystkich odblaskow niwelowac jednoczesnie, tylko czesc z nich... tak wiec jest to tylko polsrodek...
gmoszkow
30-06-2005, 17:12
No to nie wszystkie zalety polara.
Polar zabiera sporo światła, przy czym nie jest to zabieranie proporcjonalne, tzn ze świateł zabiera zdecydowanie więcej (no bo stamdąd są refleksy), co powoduje, że rozpiętość tonalna sceny spada.
Według moich doświadczeń spada o około 1EV, co w wielu sytuacjach ratuje całą sytuację.
Dodatkowo należy pamiętać, że duże rozpiętości tonalne występują wtedy gdy słońce mocno świeci, więc i łatwiej przy pomocy polaryzacji takie światło wytłumić.
To jednak nie przychodzi darmo, gdyż polar zabiera sporo światła, więc trzeba wydłużyć czas lub zmniejszyć przysłonę.
Pozdrawiam
Grzegorz
Nie rozumiem po co to zoomwanie.
1. spot
2. pomiar w najjasniejszym punkcie kadru
3. pomiar w najciemniejszym punkcie kadru
4a. jesli roznica wieksza od 5EV to od pomiaru najjasniejszej czesci odjac ok. 2.5EV (granica przepalenia) - naswietlanie na swiatla
4b. jesli roznica wieksza od 5EV to do pomiaru najciemniejszej czesci dodac ok. 2.5EV (granica niedoswietlenia) - naswietlanie na swiatla
4c. jesli do 5EV to wybierasz taka ekspozycje aby to co ma byc srednioszare bylo srednioszare.
4a lub 4b lub 4c - wybrac do tego co chcesz aby bylo naswietlone poprawnie
5. walnac zdjecie
W korekcji duzych kontrastow moze pomoc filtr polaryzacyjny (bo w koncu on do tego sluzy).
Witam,
bardzo stary temat ale chcialbym go odswierzyc... jak moge np. d5100 zmierzyc swiatlo w najjasniejszym i najciemniejszym punkcie kadru?
od pewnego czasu borykam sie z przepalonym niebem albo jasnym niebem ciemnym dolem.
W niektorych przypadkach moge dol doswietlic lampa ale chyba nie w tym rzecz...?
Witam,
bardzo stary temat ale chcialbym go odswierzyc... jak moge np. d5100 zmierzyc swiatlo w najjasniejszym i najciemniejszym punkcie kadru?
od pewnego czasu borykam sie z przepalonym niebem albo jasnym niebem ciemnym dolem.
W niektorych przypadkach moge dol doswietlic lampa ale chyba nie w tym rzecz...?
A punktowy pomiar światła aparat ma ??
Wybierasz sobie punkt i masz ekspozycję dla niego.
A punktowy pomiar światła aparat ma ??
Wybierasz sobie punkt i masz ekspozycję dla niego.
Mam punktowy pomiar światła lecz nie rozumie tego do końca ...
Przecież jak wybiorę punkt dolny kadru to góra będzie spalona a jeżeli zrobię pomiar światła górnego kadru to dół znowu będzie ciemny... Albo się mylę ? (jest to w przypadku słonecznego dnia)
sokolnik
19-06-2013, 11:05
Mam punktowy pomiar światła lecz nie rozumie tego do końca ...
Przecież jak wybiorę punkt dolny kadru to góra będzie spalona a jeżeli zrobię pomiar światła górnego kadru to dół znowu będzie ciemny... Albo się mylę ? (jest to w przypadku słonecznego dnia)
nie mylisz się. rozwiązanie?
zrobić 2 klatki (jasna/ciemna) i je połączyć w programie. Lub robić w nefach i starać się przyciemnić jasne i rozjaśnić ciemne.
Trudny temat dla aparatu, bo nie widzi tak doskonale jak ludzkie oko.
Statyw konieczny przy 2óch klatkach.
Jednak najlepiej nie robić zdjęć w ostrym słońcu, wybrać bardziej przyjazną porę dnia do robienia zdjęć krajobrazowych. Rano lub po południu.
Rafał_Sz
19-06-2013, 11:37
najlepszy jest filtr polowkowy szary, tylko taki ktory mozna przesuwac itd, wtedy powinno sie dobrze naswietlic.
Jednak najlepiej nie robić zdjęć w ostrym słońcu, wybrać bardziej przyjazną porę dnia do robienia zdjęć krajobrazowych. Rano lub po południu.
I to w zasadzie wszystko, co jest potrzebne autorowi wątku, aby móc rozwinąć skrzydła w fotografii krajobrazowej. Filtr polaryzacyjny w szczególnych przypadkach też się przydaje.
Pozostaje oczywiście korzystanie z HDR, ale to już inna para kaloszy.
Dexter88
20-06-2013, 08:12
nie mylisz się. rozwiązanie?
zrobić 2 klatki (jasna/ciemna) i je połączyć w programie. Lub robić w nefach i starać się przyciemnić jasne i rozjaśnić ciemne.
Trudny temat dla aparatu, bo nie widzi tak doskonale jak ludzkie oko.
Statyw konieczny przy 2óch klatkach.
Bzdura, statyw nie jest tutaj do niczego potrzebny.
Włączasz bracketing na +/-1 i lecisz serią trzy klatki. Wynikiem masz zdjęcia niedoświetlone o 1EV, prześwietlone o 1EV i poprawnie naświetlone. Te łączysz i masz relatywnie poprawnie naświetlone całe zdjęcie.
Rafał_Sz
20-06-2013, 08:39
Bzdura, statyw nie jest tutaj do niczego potrzebny.
Żartujesz, prawda?
RobertMiernik
20-06-2013, 09:11
Żartujesz, prawda?
Niekoniecznie, przy odpowiedniej szybkostrzelności i mało dynamicznym kadrze, czasem z lenistwa tak właśnie robię.
Niekoniecznie, przy odpowiedniej szybkostrzelności i mało dynamicznym kadrze, czasem z lenistwa tak właśnie robię.
... widziałem western gdzie zły Meksykanin zębami łapie kulę wystrzeloną z rewolweru. Widzę tutaj podobnie karkołomne rozwiązanie ... znaczy się dwie / trzy foty do połączenia zrobione z ręki. No ale ja amator jestem i się nie znam :-P
Widzę tutaj podobnie karkołomne rozwiązanie ... znaczy się dwie / trzy foty do połączenia zrobione z ręki.
Widocznie D800 jest zbyt wolny. :(
Tu trzeba szybkiej "szczały"! :)
RobertMiernik
20-06-2013, 11:08
... widziałem western gdzie zły Meksykanin zębami łapie kulę wystrzeloną z rewolweru. Widzę tutaj podobnie karkołomne rozwiązanie ... znaczy się dwie / trzy foty do połączenia zrobione z ręki. No ale ja amator jestem i się nie znam :-P
Tego też próbowałem ale tym razem się nie udało.
W każdym razie 9 klatek na sekundę wystarczy w zupełności, żeby przy 3 klatkach (1/3 sekundy) nie poruszyć zdjęcia, oczywiście na szerokim szkle...
W słoneczny dzień to nawet +/- 2 ev bez problemu z ręki jakieś statyczne widoczki można zrobić.
Program usunie ewentualne mikroporuszenia.
Ale d800 tego nie potrafi bo ma za dużą matrycę:)
Przy takich trudnych warunkach można założyć połówkowy filtr (szary?) na szkło i niebo będzie ciemniejsze o te 1 czy 2 EV.
Do krajobrazu chyba często się ich używa nawet przy dobrym świetle co? ;)
Jak się ma to się używa.
Ale czasem nie chce się wyciągać, szybciej hdr strzelić z ręki.
Dexter88
20-06-2013, 18:45
... widziałem western gdzie zły Meksykanin zębami łapie kulę wystrzeloną z rewolweru. Widzę tutaj podobnie karkołomne rozwiązanie ... znaczy się dwie / trzy foty do połączenia zrobione z ręki. No ale ja amator jestem i się nie znam :-P
Jasne, bo łączenie trzech fot z ręki w jedną hdrkę jest strasznie karkołomne. Lepiej nosić parukilogramowy statyw na plecach!
ale jak widać, jednak jakoś da się bez...
http://imageshack.us/a/img839/9595/clro.jpg
http://imageshack.us/a/img850/4683/1uh3.jpg
http://imageshack.us/a/img259/2506/zg3f.jpg
Ładne te hdr-ki.
Lubię takie klimaty.
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2024 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.