PDA

Zobacz pełną wersję : tilt/shift czy duża dziura?



gompky
06-08-2012, 13:54
witam,
miewam stosunkowo regularne zlecenia związane z fotografowaniem różnego rodzaju konstrukcji i placów budowy. z reguły chodzi o pokazanie urządzenia, maszyny, pojazdu albo fragmentu konstrukcji itp. w zasadzie problemu za dużego z tym nie ma, ale wypadałoby z czasem warsztat (i co niestety często za tym idzie - zaplecze sprzętowe) doskonalić. otóż chciałoby się czasem mocno wyizolować z tła np. dźwig, czy inną plątaninę rur. dopóki można to objąć szkłem w rodzaju 50/.1.4 lub 85/.1.4, albo odejść dostatecznie daleko, żeby użyć np. 200/2.8 wszystko jest pięknie, ale często trzeba używać szerokiego kąta, który z zasady oferuje dużą głębię i z rozmycia tła nici. wydaje mi się, że można próbować iść w kierunku bardzo jasnego szerokiego kąta typu 24/1.4 (nawet 35/1.4), albo spróbować posterować płaszczyzną ostrości za pomocą obiektywu typu tilt/shift. z tym drugim rozwiązaniem nie mam żadnych doświadczeń, a kusi dodatkowo (może przede wszystkim) możliwością skorygowania perspektywy. tylko jak to w praktyce jest z tym kształtowaniem głębi ostrości? tak czy tak, inwestycja, jak dla mnie, poważna więc chętnie posłucham opinii osób mających już doświadczenie w temacie.
pozdrawiam.

zdyboo
06-08-2012, 14:07
Shift nie jest od izolowania, tilt zresztą też nie, ale shift już kompletnie nie ma nic z tym wspólnego. W każdym razie samym pokłonem nie wyizolujesz z tła niczego, to szkło nie do tego służy. Wręcz przeciwnie służy do zwiększenia GO tam gdzie szkło o podobnych parametrach, ale bez pokłonu, nie pozwala na uzyskanie dużej GO.
To co uda Ci się uzyskać, to pasek ostrego kadru, w którym będzie wszystko ostre od pierwszego planu do nieskończoności, a reszta kadru będzie poza GO. Pasek można ustawić dowolnie w kadrze i regulować jego szerokość.

gompky
06-08-2012, 14:09
w sumie racja, źle się wyraziłem. może to by było rozwiązanie.

mOSAd
06-08-2012, 16:09
Można by pomyśleć o zmianie formatu na większy na specyficzne zlecenia. Wypożyczenie może wchodzi w grę? Średnim formatem powinno to być o wiele prostsze.

gompky
06-08-2012, 17:37
nie ma to aż takiego uzasadnienia, średni zresztą mam i z reguły nie chce mi się go włóczyć jak mam np. dźwig do sfocenia. chodziło mi właśnie o jakąś drogę na skróty, przy fxie.

zdyboo
06-08-2012, 17:47
MZ realne wykorzystanie T/S jest dopiero w wielkim formacie. Już nawet w tym najmniejszym 4x5 jest to po prostu funkcja aparatu, a nie tylko taki ficzer.
W małym obrazku są dwie drogi. Dedykowane obiektywy lub ukraińskie przejściówki. Przejściówkę z tiltem miałem i swoje wrażenia opisałem (http://forum.nikoniarze.pl/showpost.php?p=2877747&postcount=2). Dedykowany obiektyw miałem tylko z shiftem i był na tyle upierdliwy w użytkowaniu, że stosunkowo szybko się go pozbyłem.

Co do samego tematu zdjęć. To nie wiem jakie kadry robisz, ale jak dźwig czy koparka ma zajmować większość kadru, to należy wziąć pod uwagę, że klient może nie kupić pomysłu gdzie ostra jest tylko 1/4 kadru, a reszta malowniczo tonie w mazach. Natomiast jeśli dany sprzęt ma zajmować tylko wycinek kadru, to zaczyna kłaniać się efekt makiety, który też się może nie spodobać.

gompky
06-08-2012, 18:04
klient właśnie czasem chciałby, żeby z tyłu było nieostro. zaczynam się skłaniać do szerokiego ze światłem 1.4. tutaj tez szalonego wyboru nie ma, ale znacznie bardziej uniwersalne.

karolt
07-08-2012, 21:25
Ja ostatnio robiłem takie wielkie zlecenie ze znajomym, obiekty dość spore (np. wielkie betonowe belki do budowy mostów, tudzież całe centra handlowe).
Poradziliśmy sobie bardzo prosto: postprocesem w PS (także filtrem tilt-shift w PS CS6, bardzo ułatwiał robotę). Klient zadowolony :-)
Nie widzę sensu kupowania do tego średniego formatu czy szkła TS/PC. Na razie.

gompky
08-08-2012, 00:11
Ja ostatnio robiłem takie wielkie zlecenie ze znajomym, obiekty dość spore (np. wielkie betonowe belki do budowy mostów, tudzież całe centra handlowe).
Poradziliśmy sobie bardzo prosto: postprocesem w PS (także filtrem tilt-shift w PS CS6, bardzo ułatwiał robotę). Klient zadowolony :-)

kwestie perspektywy nie były moim celem przy zakładaniu tego wątku (nawiasem mówiąc, moim zdaniem robienie tego w postprocesie nie rozwiązuje wszystkich problemów).

często w takich miejscach jest ciasno, trudno odejść, mając czyste przedpole, a tło bywa na tyle kolorowe i zróżnicowane, że odwraca uwagę od obiektu, potem przy np. folderze firmowym o profilu sprzętowym dobrze byłoby mieć zdjęcia pokazujące ładnie wyizolowany sprzęt, a nie "zwykłe" zdjęcie z placu budowy, ale to już chyba stopień znacznego "przeteoretyzowania" z mojej strony ;-) pozdrawiam.

wilk325
08-08-2012, 10:54
może zastosować filtr:
http://www.thepluginsite.com/products/photowiz/focalblade/main.htm
http://www.ononesoftware.com/products/focalpoint/

mOSAd
08-08-2012, 19:49
może zastosować filtr:
http://www.thepluginsite.com/products/photowiz/focalblade/main.htm
http://www.ononesoftware.com/products/focalpoint/
Ojoj, popatrzyłem na przykłady zdjęciowe w tym drugim przypadku. I się przeraziłem. :) Ale ja jestem nadwrażliwy po prostu. ;)

karolt
12-08-2012, 08:31
kwestie perspektywy nie były moim celem przy zakładaniu tego wątku (nawiasem mówiąc, moim zdaniem robienie tego w postprocesie nie rozwiązuje wszystkich problemów).

Ale ja nie używałem postprocesu do efektu "shift", tylko do efektu "tilt" :-)