Zobacz pełną wersję : Tryby półautomatyczne
Witam !
Zastanawia mnie pewna kwestja a mianowicie czy profesjonaliści używaja trybów półautomatycznych typu P, A, S i w jakich sytuacjach? Czy tylko i wyłącznie lecą na manualu.
Jestem kompletnym amatorek ktory zaczą dopiero zgłębiać tą obszerną dziedzinę i poprostu pytam z ciekawości.
Proszę nie doszukiwać się tu żadnej propagandy ani prowokacji. Poprostu jestem tego ciekawy.
Pozdrawiam !
Myślę, że jeśli jakiś tryb Cię nie ogranicza to należy go używać.
Profesjonalistą na pewno nie jestem i najczęściej używam trybu A lub M (gdy fotografuje z lampą)
Nawet czasami korzystam z AutoISO ;)
skarcity
28-06-2012, 08:44
A jeśli profesjonalista zrobi trochę fotek w trybie AUTO, to czy wtedy przestaje być profesjonalistą?
Czy tryby pracy aparatu są przypisane do kategorii użytkownika?
Czy ja będąc amatorem powinien zaprzestać używania trybu manualnego?
pozdrawiam
Już pisałem o tym nie raz. W 1979 roku, gdy sporej liczby użytkowników forum nie było jeszcze na świecie, ja sam radośnie jeszcze srałem w pieluchę, Nikon zaprezentował aparat F3. Jedną z nowości była bezstopniowa, sterowana elektronicznie migawka i związany z nią tryb priorytetu przysłony oznaczony A. Sterowanie elektroniczne pozwalało na dobieranie takiego czasu otwarcia migawki jaki wynikał z pomiaru. Mimo, że wyświetlacz LCD pozwalał na wyświetlenie czasów z odstępem 1 EV, to migawka w trybie A była otwierana dokładnie na taki czas jak wyliczyła światłomiarka aparatu. O tego czasu wszystkie sterowane elektronicznie migawki, a potem też przysłony działają na tej zasadzie.
Użytkowanie trybu M pozując na pro, jest niczym nieuzasadnione w większości wypadków, bo zużywając kółko nastaw nie ustawimy tak dokładnie jak zrobiłby to aparat.
Sam używam w 95% przypadków trybu A. Trybu M używam głównie w nocy i zawsze wtedy gdy doświadczenie pozwala mi stwierdzić, że aparat jednak myli się.
To może zapytam inaczej gdzie i w jakich okolicznościach najlepiej sprawdzi się dany Tryb?