Zobacz pełną wersję : Jaki szeroki kąt? - pilnie potrzebna pomoc
Łukasz F.
30-05-2012, 19:00
Witam.
Tak sobie pomyślałem, że napiszę, bo nie mogę się zdecydować:(.
Przymierzam się do zakupu szerokiego szkła (obecnie podstawowy i jedyny to 17-55 f2.8). Szkło będzie potrzebne (mam nadzieję) w dużej mierze do krajobrazu i rzadziej do foto ślubnej. Aby nie pokrywać zakresu z posiadanym obiektywem, zastanawiam się nad Samyangiem 8mm fish albo Tokiną 11-16. Z jednej strony stałka z drugiej w miarę szeroki zoom.
Może ktoś pracował na jednym i drugim i ma jakieś sensowne doświadczenia z tymi obiektywami? Kolega ze stajni C ma Samyanga i wdziałem fotki nim zrobione. Bardzo ciekawy obiektyw. Niemniej zastanawiam się, czy nie będzie za szeroko... Eh... te dylematy... No i jest jeszcze kwestia czy i jakie filtry (oczywiście system Cokin), żeby nie było winiety?
Dzięki za sensowne odpowiedzi.
Pozdrawiam
Jak na szybko to coś ode mnie, ale w dziedzinach które podałeś, jestem amatorem. Jednak obiektyw typu rybie oko jakoś do mnie nie przemawia w krajobrazie kompletnie. W ślubniakach prędzej. Natomiast nie jest to obiektyw *wymagany* do czegokolwiek. Według mnie do pracy i otrzymania pewnych, powtarzalnych wyników on się nie nadaje. Dodatkowo wspominasz o filtrach. Przy szerokich kątach to już i tak jest problem, ale do rybiego oka ponownie nie widzę by coś sensownego dało się w ogóle zastosować. Ani polar, ani szara połówka, bo nie da ona prostej linii przejścia, a wygiętą. Może ma to jakiś sens (bo horyzont też będzie krzywy), ale ja bym się takiej kombinacji obawiał - bo nie widziałem w użyciu. Zatem zdecydowanie obstawiałbym Tokinę lub Sigmę, która ma ciut większy zakres kątów, a to się już przekłada na dużo większą uniwersalność.
Aha, jeszcze jedna rzecz. Zdjęcia robione fishem się nudzą szybko, zatem nie powinno ich być zbyt wiele w zestawie. Można część wyprostować, ale... wolę normalny szeroki kąt.