Zobacz pełną wersję : Pytanie/słońce
Marcin24
30-09-2011, 19:17
Witam
Jestem fotoamatorem, robię zdjęcia Nikonem D90. Ostatnio robiłem zdjęcia zachodu słońca, irytują mnie (może ma to specjalistyczną nazwę?) kropki, które wychodzą na zdjęciach kiedy obiektyw jest skierowany na wprost.Chodzi o kolorowe kropki w tle promieni słonecznych.Jest sposób na obejście tego dobierając odpowiedni tryb? Funkcję?
Może jest program do usuwania takich defektów?
Za odpowiedź bardzo dziękuję z góry.
Jaki masz obiektyw? To się nazywa flara i część obiektywów tak już ma. Wklej zdjęcie.
Marcin24
30-09-2011, 19:33
Mam obiektyw Nikkor 18-105mm VR.Zdjęcie jest tutaj: http://imageshack.us/photo/my-images/545/dsc0074dopoprawy.jpg/
To są odblaski. Soczewki odbijają część światła. Przy zdjęciu pod światło każdy obiektyw może dać takie coś. Nie ma szkła i powłok, które przepuszczą 100% światła, część zawsze zostanie odbita. Można spróbować inaczej skadrować, przesunąć lekko w bok aparat.
Marcin24
30-09-2011, 20:07
Rozumiem.Nie ma jednoznacznej metody pozbycia się tego defektu,najlepiej tak manewrować aparatem i pozycją "modelki" żeby nie robić zdjęć bezpośrednio pod światło.Ewentualnie użycie jakiegoś programu graficznego i zamaskowanie.Żeby nie tworzyć kolejnego tematu związanego z zachodem zapytam jeszcze o jedno.
Kiedy robię zdjęcia zachodu i w tle stoją powiedzmy konie, niestety są one czarne/zaczernione.Jest to popularny efekt.
Żeby je rozjaśnić podnosiłem wartość iso w trybie "A" do 1600 i faktycznie wszystko robiło się widoczne, ale następowały szumy.Czy jest inna metoda rozjaśnienia obrazu?
To samo dzieje się z polem.Widzę piękne zielone pole kukurydzy i zachód.Kieruję obiektyw na wprost słońca i pole wychodzi czarne.Podnoszę wtedy ISO?
Możesz zakupić jaśniejszy obiektyw. Kit 18-105 jest to dość ciemna szkła i niestety powinieneś się z tym liczyć.