PDA

Zobacz pełną wersję : D40 i IR Cokin'a



Krzysiek1991
22-08-2011, 16:38
Witam, zakładając posiadanie aparatu Nikon D40 i filtra podczerwieni Cokin P 007. Da się (korzystając z pomocy szklarza) tak dociąć filtr by samodzielnie zamocować go na matrycy aparatu?
Tzn czy filtr Cokina nie jest za gruby.
Prosiłbym również o instrukcję który z filtrów należy zdemontować (tzn który z nich odcina podczerwień) Dodam że jestem laikiem.

Rafał_Sz
22-08-2011, 16:55
D40 jest bardzo dobry do przeróbki na IR. Jednak musisz mieć na uwadze, że trzeba zachować szczególne warunki jeśli chodzi o czystość przy zdejmowaniu fltra AA i zakładaniu IR. Grubość nie będzie miała znaczenia, Cokin jest nieco grubszy od fabrycznej szybki ale będzie pasował. Radzę Ci zrobić tak:

Jeśli czujesz się na silach rozbierz aparat (dość trudne) i zdemontuj filtr AA. Zabezpiecz matrycę, a zdjęty filtr i Cokina dawcę zanieś do optyka (nie szklarza) celem docięcia na wymiar. Zachowując laboratoryjną czystość złóż aparat. Zrób próbne zdjęcie (wyjdzie czerwono-pomarańczowe), jeśli wszystko będzie ok to masz 99,99% roboty z głowy. Następnie ustaw balans bieli (PRE) na np. zielonej trawie (przerobiony na IR aparat robi to błyskawicznie) i ciesz się puszką IR którą trzaskasz zdjęcia w podczerwieni z ręki (czas przy mocnym świetle to nawet 1/500s). Prawdopodobnie będziesz musiał dać 0.7 do 1 EV na minus, bo Ci będzie przepalać.


UWAGA! Rozebranie aparatu jest dość trudne dla osoby nie gmerającej nigdy w tego typu elektronice. Bardzo łatwo uszkodzić niektóre elementy, np. taśmy. Praca przy matrycy to jak operacja na sercu. Uważaj i jeszcze raz uważaj. Pamiętaj takze o konieczności rozładowania kondensatora lampy błyskowej - "strzał w łokieć" to najmniejszy problem. Przypadkowe spięcie może zniszczyć elektronikę aparatu bezpowrotnie.



Ja też przerabiałem ten temat: http://forum.nikoniarze.pl/showthread.php?t=133425