Zobacz pełną wersję : D80 - prześwietlanie w trybie preselekcji przesłony...
Witam,
posiadam D80 - ostatnio mam problem z prześwietlaniem fotek w trybie 'preselekcja przysłony' przy pomiarze światła w trybie 3D Color Matrix (nie jestem profesjonalista :) ) i pliku JPEG. Fotki robiłem ze szkłem AF-SNikkor 55-200 G ED DX VR. Ponizej dwie próbki - jedna w moim mniemaniu OK (kolumny) i druga prześwietlona (drzewa). Fotki były robione w tych samych warunkach pogodowych (pełne słońce) w odstępie 4 min, dane z Exif:
Fotka dobra:
przesłona: 18
czas: 1/80
ISO: 250
ogniskowa: 55 mm
Fotka przeswietlona:
przesłona: 18
czas: 1/50 (!?!)
ISO: 250
ogniskowa: 55mm
Link do fotek:
https://picasaweb.google.com/Witek.Pn/Przeswietlenia?authuser=0&authkey=Gv1sRgCMqTr5_swPeqbw&feat=directlink
Z góry dzieki za wszelkie sugestie :)
Witek
Przy pomiarze matrycowym parametry ekspozycji wynikają z uśrednienia pomiarów czujników w całym kadrze. W przypadku drzew w kadrze masz mniej więcej pół na pół: bardzo jasne niebo i relatywnie ciemne drzewa. W wyniku uśrednienia wyszło nijak. W przypadku kolumn prawie cały kadr jest mniej więcej jednolity i tu aparat nie miał problemów.
Nauka jest taka, że dla scen bardzo mocno kontrastowych stosowanie pomiaru matrycowego słabo się sprawdza.
wpisz w szukajkę "D80 prześwietla na matrycowym". Miłej lektury. Na ten temat sa tu miliardy wątków.
....Z góry dzieki za wszelkie sugestie :)...
wyłączyć matrycowy. Jak najszybciej. :)
Art Erie
05-08-2011, 20:25
wyłączyć matrycowy. Jak najszybciej. :)
Proponuję nie demonizować pomiaru matrycowego ;)
Taki sam jak każdy inny...
Witek_A poczytaj jak działa i co mierzy każdy z trybów pomiaru światła, jak interpretować pomiary .
Co to jest przesłona i jaki ma udział w wykonaniu zdjęcia, co to jest ekspozycja i kiedy trzeba wybrać dłuższy lub krótszy czas naświetlania.
Kup książkę o ekspozycji, przeczytaj i postaraj się zrozumieć powiązania i wzajemny wpływ na siebie fotografowanej sceny i ustawionych parametrów.