Zobacz pełną wersję : Jak sie przelicza zoom obiektywu
Witam.
Jestem lekko "zielony" w temacie lustrzanek, i zasadnicze pytanie jak sie przelicza zoom obiektywow. Jak to sie ma to do obiektywu np. 18-200 a jak do 70-300 jezeli 70 juz cos przybliza. Czy 18-200 lepiej przybliza niz 70-300??
Kolejna sprawa to wybor obiektywu. Czytalem tu mnustwo zagadnien tego typu i juz sam nie wiem co wybrac. Bylem zdecydowany na 18-200 Nikora ze wzgledu na uniwersalnosc, od szerokokatnego 18 do teleobiektywu 200 (tylko ta cena). Znajomi twierdza ze 18-200 to lipa nie warta pieniedzy, lepiej 18-105 lub do kita 18-55 dokupic 70-300. A jak to jest z zoomem w 18-105 i 55-200??
Ja juz nie wiem co mam wziasc. Posiadam D5000+18-55. Chodzi mi o zdjecia jak to sie mowi "przy stole i do kotleta" oraz na wycieczkach sciagniecie jakiegos obiektu z dalszej odleglosci. Troche przeraza mnie noszenie dodatkowej armaty w torbie... Cos poradzicie??
"zoom" to jest krotność zmian ogniskowej obiektywu czyli maksymalna ogniskowa przez minimalną ogniskową - dla przykładu 18-200 ma zoom=11,1x, 24-120 to 5x itd, stałki mają zoom=1
zoom to jednakże nie stopień przybliżenia w stosunku do tego co widzimy - uznajmy, że nasze oczy to powiedzmy ogniskowa 50 mm, tak więc to co ma ogniskową większą przybliży obraz o krotność równą f/50, np. dla ogniskowej 300 mm to będzie 300/50 = 6x, dla 600 mm będzie to 12x, dla 105mm będzie to 105/50 = 2,1x
do Twoich celów (opisanych powyżej) najsensowniej brać 18-105 mm
Jest taki przycisk, magiczny: "szukaj".
Im "większa cyferka" sie pojawia w ogniskowej, tym obiektyw bardziej "przybliża". W mojej ocenie nie znajdziesz spacerzooma lepszego niż 18-200, szczególnei że d5k koryguje CA.
Edit:
Kolega był szybszy. Czemu 18-105 a nie 18-200?
A co do tego przybliżenia, to 50 się zakłada dla ff a dla aps-c przyjmuje się ok.35? Bo tego nie wiem.
Mariusz888
20-09-2010, 21:49
Troche przeraza mnie noszenie dodatkowej armaty w torbie... Cos poradzicie??