PDA

Zobacz pełną wersję : [ Przyroda ] Identyfikacja gatunku ptaka - pomożecie?

kkokosz
18-01-2010, 20:16
Jestem początkującym fotografem ptaków (takim kompletnym amatorem). Wciągnęło mnie po zakupie 18-200VR (kupiłem do innych celów). Zrobiłem takie oto zdjęcie:
http://kkokosz-birds.deviantart.com/art/Anonymous-150879847
i za nic nie mogę dojść, co to za ptak. Dotychczas udawało mi się ustrzelić dużo kosów, wróbli, gawronów, srok, sikorek, dzierlatek, ale tego nie mogę rozpoznać. Szukałem w różnych galeriach, także w książce o ptakach, w którą się zaopatrzyłem - i nic. Czy to jest może kwiczoł? Chyba nie, bo miałby więcej rdzawo-żółtą pierś. To co, lerka? Ale ona podobno bardzo rzadka jest...
Ptak był wielkości mniej więcej dużego wróbla (więc chyba samica kosa też odpada, bo i za duża, i ten tu jest za bardzo szary chyba). Zdjęcie zrobiono na polnej drodze, wśród pól.
Jeśli ktoś wie, co to za ptak (albo przynajmniej podejrzewa), prosze o pomoc :)
PS. Wiem, że fotografia jest strasznie słaba (bardzo mocno wykadrowana), no, ale 200mm przy f/5,6 ;) Dobra, usprawiedliwiam tylko własne braki warsztatowe ;)

sekta
18-01-2010, 21:12
To jest potrzeszcz (http://www.birdwatching.pl/galeria/kategoria/305-potrzeszcz-emberiza-calandra/zdjecie/238). Jest wielkości wróbla tak jak opisałeś, środowisko też pasuje. Pierwsze co się rzuca w oczy to bardzo gruby i mocny dziób - typowy dla tego gatunku. Ogólny brak kolorów i cętkowanie na piersi to kolejne cechy.

Jeżeli chodzi o porównanie z kwiczołem to nawet jeżeli widzi się samą sylwetkę, (pomijając to że kwiczoł jest od potrzosa prawie dwa razy większy) pierwsze co się rzuca w oczy to właśnie dziób - potrzos ma bardzo potężny i krótki a kwiczoł długi i smukły.

kkokosz
18-01-2010, 21:23
Dziękuję za informację! :)

wld
18-01-2010, 22:45
i na dodatek wydaje bardzo dziwne dźwięki, najczęściej siadając na czubkach niewysokich drzewek lub krzewów ;) Ogólnie potrzeszcz urodą nie grzeszy ale sympatyczny stwór :)

kkokosz