PDA

Zobacz pełną wersję : Jasność obiektywu

mikas4
18-01-2010, 18:39
Jestem początkującym amatorem, jeśli chodzi o lustrzanki, bo na razie z braku aparatu wchłaniam samą teorie. Staram się dużo czytać i jeszcze raz czytać by nie zadawać, co chwile bezsensownych pytań i dużo samem się nauczyć (to cieszy). Ale czasami napotykam na rzeczy, których nie do końca rozumiem lub nie jestem pewien czy na pewno jest tak jak myślę. Dokładnie mówiąc chodzi mi o jasność obiektywu. Mówi się żeby robić dobre zdjęcia w ciemnych pomieszczeniach bez flesha trzeba mieć jasny obiektyw i tu czegoś nie rozumiem. Na pewno musi mieć on małą przysłonę, bo tak oznaczane są jasne obiektywy np. 50mm 1,8 ale wiadomo, że jak zrobię zdjęcie przy f1,8 gdzie wpadnie dużo światła, przy krótkim czasie to wyjdzie one z małą głębią ostrości i nie do wszystkiego się to nadaje. Czy chodzi tu o to, że taki obiektyw f1,4 , f1,8 dlatego jest jasny i ma taką przysłonę, bo zastosowano w nim jasne i dobre szkła, które przy większych przysłonach powodują to, że zdjęcie jest ostre, ma dobry kontrast i kolory? Czy może mi ktoś wytłumaczyć jak to jest z tą jasnością, a może mogę gdzieś o tym poczytać? Bo wydaje mi się, że jest tak jak napisałem, czym lepsze szkło tym bardziej można je otworzyć, ale to nie znaczy by zdjęcie było dobrze zrobione w ciemnym pomieszczeniu musi być tak szeroko otwarte.

karolt
18-01-2010, 19:49
Troszkę nagmatwałeś, więc zacznijmy od podstaw: jasność obiektywu, jak słusznie napisałeś, to właśnie minimalna wartość przysłony, jaką można w nim ustawić. Ato z kolej nie zależy od "jakości szkieł", tylko po prostu od średnicy tego otworu, którym wpada światło: im większy, tym więcej, proste.
I teraz:
światło (przysłona) "f/2" oznacza, że średnica jest dwa razy mniejsza od ogniskowej. Przysłona 4 - że cztery razy mniejsza. 5,6 - że 5,6 razy mniejsza - itd.