Close

Pokaż wyniki od 1 do 3 z 3

Wątek: profile ICC RGB

  1. #1

    Domyślnie profile ICC RGB

    Witam!
    Choć rzadko udaje mi się zrobić zdjęcie, które zasługuje sobie na dobre opinie na tym forum, a tym rzadziej napisać coś sensownego, postanowiłem jednak przysłużyć się kolegom i koleżankom, którzy szukają odpowiedzi na problem, który właśnie chcę opisać.
    Byłem fotografem na ślubie znajomych, a potem zrobiłem im album. Wiadomo, koszty, czas i takie tam. Obróbka w PS oczywiście była, ładne kolorki, wszystko nasycone, wywołanie w labie - i kolorki takie sobie. No ok, może wina labu. Teraz zrobiłem kolejną serię zdjęć, zanim dałem je do wywołania, zrobiłem jpgi, żeby komuś pokazać. I co się okazuje? W PS kolorki śliczne, w windowsie nieśliczne. I zaczęło się. Ponieważ pracuję w grafice i mam do czynienia z profilami (co prawda CMYKowymi, ale zawsze profile) - postanowiłem to sprawdzić. Trochę poczytałem w necie i książkach, usiadłem w domu przed kompem, kombinowałem w PSie z 3 godziny, ale chyba doszedłem o co chodzi. Oto wyniki mojej pracy:

    Ustawienia monitora:
    - monitor skalibrowany (profil podobny do sRGB);
    - gamma w profilu monitora (1.9);

    Ustawienia koloru użyte w PS CS3:
    - przestrzeń robocza RGB - sRGB IEC61966-2.1;
    - włączone zapytanie o niezgodność profili i zawsze przy otwieraniu dokumentu zostawiam załączony oryginalny profil;
    - silnik - adobe ACE;
    - rendering intent - Relative Colorimetric;
    - włączona kompensacja punktu czerni;
    - włączony dither;
    - wyłączone rozjaśnienie kolorów monitora;
    - wyłączona gamma.

    Przygotowałem sobie cztery pliki w następujący sposób:
    - źródłowy plik to pdf, otwierany od razu w przestrzeni RGB (oczywiście zdjęcie z aparatu mamy w RGB);
    - przy otwieraniu pliku zachowuję w nim załączony profil;
    - usuwam profil przez polecenie "Przydziel Profil" (Assign Profile) w zakładce Edycja (opcja "Nie zarządzaj kolorem w tym dokumencie");
    - konwertuję plik na profil (i tu wybrałem dwie drogi, dla dwóch osobnych plików, jeden konwertowałem do AdobeRGB, drugi do sRGB) przy użyciu polecenia "Konwertuj do Profilu" (Convert to Profile) - tu uczywiście ustawienia są takie jak w "Ustawieniach koloru" (przestrzeń docelowa: sRGB, silnik: ACE, rendering: Relative, włączona kompenscja punktu czerni i dither);
    - teraz każdy z tych plików (przypominam mamy dwa pliki, jeden skonwertowany do AdobeRGB, drugi do sRGB) zapisałem na dwa różne sposoby - z załączonym profilem ICC i bez załączonego profilu ICC;
    - otrzymałem 4 pliki:
    - 1. AdobeRGB z profilem AdobeRGB
    - 2. AdobeRGB bez profilu ICC
    - 3. sRGB z profilem sRGB
    - 4. sRGB bez profilu ICC
    - tak otrzymane pliki zaniosłem do labu (fotoviva w kupcu poznańskim);
    - oprócz opowiednich nazw plików, żeby się nie pogubić, dodałem też odpowiednie podpisy w samym obrazie (ja podpisałem w prawym dolnym rogu, jak widać poniżej);
    - poprosiłem w labie, aby nie wprowadzali żadnych korekcji.
    PAMIĘTAJ: Polecenie "Konwertuj do profilu" na trwałe zmienia kolorystykę zdjęcia! Jeśli zrobiłeś konwersję z AdobeRGB na sRGB, kolory trochę przygasną i musisz je trochę podkręcić. Zalecam zapisywanie zdjęć, które były modyfikowane jako osobne pliki z przestrzenią AdobeRGB, i osobno zdjęcia, które chcesz dać do wywołania z przestrzenią sRGB. Kiedyś możesz chcieć wrócić do modyfikacji tego zdjęcia i większy pożytek będziesz miał z obrazu z większą przestrzenią kolorystyczną.

    A oto wyniki:
    1. AdobeRGB z profilem AdobeRGB

    2. AdobeRGB bez profilu ICC

    3. sRGB z profilem sRGB

    4. sRGB bez profilu ICC

    Od razu widać, że pliki przekonwertowane do AdobeRGB są bledsze i bardziej wyprane z kolorów. Oczywiście tu zamieściłem podglądy plików a nie zdjęcia otrzymanych w labie zdjęć, ale wyniki są bardzo podobne. Co prawda mam wrażenie, że na wynikowych zdjęciach trochę żółć poszła w stronę pomarańczu (na wszystkich wersjach), ale to będę musiał sprawdzić dając zdjęcia do wywołania w innym labie (albo żółty CMYKowy nie jest do końca równy żółtemu jaki się wykorzystuje w takim labie). Szczerze przyznam, że nie znam procesu "drukowania" zdjęć w takim labie i jakich farb się tam używa.
    Wg mnie, różnice kolorystyczne pomiędzy tymi dwoma profilami są wynikiem ich wielkości i renderingu, który jakoś musi upchać gamut znacznie większego AdobeRGB w mniejszy sRGB (przyznam że nie czytałem o tym szczególnym przypadku i są to moje osobiste wywody). Powoduje to przesunięcie się wartości z zewnątrz gamutu ku środkowi, co prowadzi do utraty jaskrawości kolorów, lub, w zależności od renderingu, wartości kolorów nie występujące w sRGB są "odcinane" i zastępowane innymi, najbliższymi dostępnymi w sRGB.
    Wiem, że są fachowcy co pracują tylko na AdobeRGB lub ProPhotoRGB i mają dobre efekty. Zamierzam niedługo wziąć się za te profile i popróbować uzyskiwać dobre efekty w tych właśnie przestrzeniach. Jednakże, dotychczas zdziałałem coś z sRGB i na razie tego będę się trzymał. Jeśli ktoś nie do końca załapał jak otrzymać plik sRGB bez ICC, to wystarczy zapamiętać:
    - usuń profil przez polecenie "Przydziel profil";
    - konwertuj do profilu sRGB przez polecenie "Konwertuj do profilu";
    - zapisz plik bez profilu ICC.

    Dziś odbieram pierwszą partię zdjęć przygotowanych w ten właśnie sposób i mam nadzieję, że będzie znacznie lepiej
    Jeśli znowu coś napisałem bez sensu to przepraszam, znów mi nie wyszło, ale jeśli choć jednej osobie przydało się to co napisałem to warto było
    Jeśli w którejś kwestii jestem w błędzie, albo ktoś ma inne zdanie - oczywiście jestem otwarty. Może nawet artykuł w pdf'ie napiszę dla NKP...
    pozdrawiam
    Ostatnio edytowane przez molekular ; 10-01-2009 o 14:18
    de czysta, troche szkielek, sb800, mf 055xprob, 808rc4, tamrac expedition7 i jeszcze troche roznych wynalazkow...

  2. #2

    Domyślnie

    Powiem krótko - ale wszystko poplątałeś.... W zasadzie żaden krok Twoich przemyśleń nie jest poprawny...
    Hmm - zastanawia mnie to tym bardziej, że piszesz, iż masz do czynienia z zarządzaniem kolorami i z profilami z tytułu wykonywanej pracy - chyba nie chciałbym być Twoim klientem z temacie grafiki
    pozdrawiam ciepło i ostrzegam pozostałych czytelników przed tym tekstem

    Dominik
    http://doimnik.4me.pl

  3. #3

    Domyślnie

    Polecam w sprawie profili ten artykuł http://www.phototrip.pl/porady/profile/profile.html
    Elliot Erwitt - mój MISTRZ !!!
    Usunięto komercyjną stopkę - regulamin forum!

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •