Zobiłem porównanie pod siebie - przyznaję, czyli na niskich ISO (szumofoby precz stąd )
Testowałem cztery body. D3 to jasne. Canon 5 D - bo chciałem porównać 12 mega matryce FF. D300 - bo nowość sporo tańsza od D3 no i mój antyk czyli D200 - jako punkt odniesienia, w końcu znam go dobrze.
Ogromne podziękowania dla modelki Izy, pozującej do testu po 4 godzinach swojej normalnej sesji foto, stylistce madziulisko, sympatycznego forumowicza z CB janmar za użyczenie canona 5D z obiektywami do testów. A także dla everymana i dla Phoenixa za d300 i d3.
Body były na swoich najlepszych parametrach pod względem czułości: C5D i D200 ISO 100, D3 i D300 ISO 200, czas synchronizacji równy i była to 1/200s.
Temperatura barwowa - tu pojawił sie problem, bo obawiałem się robić WB PRE dla 4 body, mogło by nie wyjść to równo. Datego wziełem ustawiłem w kelwinach prawie równo (5600 i 5560 K). Obiektywy - w pełnej klatce były to 85 mm, w cropach 50 mm. W canonie 5D był 85/1.8, w nikonie D3 był nikkor 85/1.4 (zapomniałem z tego jednego obiektywu odkręcić filtr), w nikonie D300 był nikkor 50/1.4, a w moim D200 był najsłabszy ale niezły nikkor 50/1.8. Dzięki temu miałem pod ręką 4 aparaty i nie musiałem przepinać szkieł i łatwo mi się robiło na czterech body.
Co tu daje? Są to jpg pliki wywołane z RAW (pierw do tiff 16 bit i kadrowanie dla niepoznaki) wszystkie w tym samym programie - PS na właściwie identycznych ustawieniach. Dlaczego właściwie - ciut później. Program odczytał zdjęcia jako zrobione na 5300 K (a nie 5600 jak było na body), PS tak już ma i nie wiem dlaczego. Różniło się to też parametrem Tint. Tak jak zaproponował soft. Inne parametry - absolutnie takie same dla wszystkich body.
Teraz będę tłumaczył to "prawie" równe wołanie. Po zrobieniu pierwszego zdjęcia wszystkimi 4 aparatami zgrałem pliki (co istotnie - jpgi !!!) na kompa by zobaczyć, czy matryce mają równą czułość. Okazało się, że jeden jest nieco jaśniejszy, więc przysłoniłem obiektyw w tym aparacie o 1/3 EV bardziej. Wtedy wszystkie jpg wyglądały równo. Ale wywołane RAWy - nie. Okazało się, że to zdjęcie przymknięte o 1/3 EV jest ciemniejsze i w sofcie rozjaśniłem to o 1/3 EV. Czyli ten tu manewr był niepotrzebny. Bilans wyszedł na zero. Za to w innym body okazało się, że RAW ma z kolei jaśniejszy. By pliki wyglądały identycznie zrobiłem tam korekcje ekspozycji -1/3 EV.
Dla uniemożlwienia rozpoznania zdjęcia po rozmiarach w pikselach wszystkie zdjęcia wykadrowałem na etapie zrobienia z RAW 16-bitowego tifa. Boki zdjęć sa krótsze niz daje najmniejsza matryca - ta z D200. Po tym się nie połapiecie
Ponieważ całe pliki mają po około 5 MB to podlinkowałem je na plikusiu. Dla niespecjalnie zainteresowanych tak dużymi czterema plikami tu daje 4 miniaturki - to te same pliki przeliczone na 800 pikseli.
Teraz daje w tym wątku wywołane RAWy. One są dosyć podobne. O wiele większe różnice były w wypluwanych przez body jpg. Od razu wiadomo co jest co. Różnice są szokujące!!! Dlatego - dam je później. A wszystkie puszki były ustawione tak samo poza wyostrzeniem. Kolor, kontrast, sRGB. Wyostrzanie było ustawione róznie - tym się różniły, to fakt, ale to w jpg, których i tak tu nie pokazuje (na razie)
wielkości plików - RAW - c5D tylko 11,3 MB, D3 - 24,4 MB, D300 - 25,2 MB, D200 - 15,6 MB
pliki z nikonów bez kompresji, D3 i D300 kolor 14 bitowy. Canon 5D podobno ma jeden rodzaj RAW.
Żeby dać wam trochę zabawy, to nie napiszę, które zdjęcie jest z jakiego body (A, B, C, D). Exify usunięte.
walcze z tym co się dzieje na plikusiu, przyciski nie działają. Po kliknięciu linka dajcie opcje zapisz i zapisujcie to u siebie na twardym dysku.
UWAGA: rozwiązanie zagadki na stronie 10. Jak chcesz obstawiać to zdecyduj sie wcześniej
Aparat A www.plikus.pl/zobacz_plik-aparat_AA-93412.html
Aparat B www.plikus.pl/zobacz_plik-aparat_BB-93419.html
Aparat C www.plikus.pl/zobacz_plik-aparat_CC-93421.html
Aparat D www.plikus.pl/zobacz_plik-aparat_DD-93424.html
proszę o rzeczową dyskusję, bądź nie zabieranie głosu. Na szczęście mogę wycinać innym posty i może będę tu z tego korzystał.
wiem, że porównanie nie jest idealne. Ale i tak zajeło mi to sporo godzin. Wysokie iso zrobione na łapu -capu nadawało sie do kosza i tego nie pokaże. Za to dam tu później porównanie 4 zdjęć D-lightingu z D3 (bez tej funkcji i każdy z 3 stopni)
Szukaj
Skontaktuj się z nami