Close

Strona 2 z 2 PierwszyPierwszy 12
Pokaż wyniki od 11 do 17 z 17
  1. #11

    Domyślnie

    Najważniejsze to pamiętać żeby był włączony dokładnie 1 profil, najlepiej ten dedykowany dla danego papieru i drukarki . Czyli...

    1. Jak włączasz profil papieru w PS, np drukujesz na Epson L810 i papierze FomeiJet Pro Pearl 265 i masz profil ICC (pobrany ze strony producenta lub dystrybutora): FomeiJet_PRO_Pearl_265_L810_EPG_HQ_EL16W.icc to w sterowniku ustawiasz typ medium określony w instrukcji lub nazwie profilu (na przykładzie będzie to EPG = Epson Premium Glossy) i wyłączasz zarządzanie barwą w sterowniku (wyłączone, CM: OFF, itp...).

    2. Jak włączasz w PS, że kolorem zajmuje się drukarka to drukarce każesz używać jakiegoś wbudowanego profilu i nie wyłączasz zarządzania w sterowniku.

    Jak wyłączysz profile tu i tu będzie niedobrze. Jak włączysz tu i tu, też będzie niedobrze, tylko inaczej.

    Kilka miesięcy temu zrobiliśmy video o papierach i drukowaniu. Jest też o tym gdzie co włączać w PS i sterowniku. Video dostępne tu: https://sklep.medikon.pl/blog/jak-dr...video-poradnik

    Bardziej ogólnie o ustawieniach koloru PS pisałem trochę wcześniej tu i tam:

    https://sklep.medikon.pl/blog/zarzad...dobe-photoshop

    https://m.digitalcamerapolska.pl/com...rticle&id=2751

    https://www.optyczne.pl/671.1-artyku...Lightroom.html


    Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
    Szymon Aksienionek - ekspert do spraw druku cyfrowego i zarządzania barwą w firmie Medikon Polska - wyłącznego przedstawiciela marki FOMEI w Polsce.
    Kontakt: druk (at) medikon.pl

  2. #12

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez axik Zobacz posta
    Najważniejsze to pamiętać żeby był włączony dokładnie 1 profil, najlepiej ten dedykowany dla danego papieru i drukarki .
    Spotkałem się też z wersją, żeby robić konwersję do profilu papieru przed wydrukiem, potem drukować z tym samym profilem. Coś mi tu nie pasuje. Czy wtedy nie zdubluje się profili?

    Ukręciłem sobie kilka profili, i co z tego wynika:
    1. Zgodność kolorów jest dobra, z soft proofem zasadniczo się zgadza, mam gówniane oświetlenie co sprawia problem przy poröwnaniu.
    2. Profil wychodzi mało kontrastowy, jak porównam z innymi, chociażby przytoczonym wyżej Fomei, różnica jest duża. Wychodzi mi wysoki poziom czerni. Przy wejściu RGB 0,0,0 profil robi wyjście na poziomie 15-20, a zmierzona czerń na wydruku ma poziomy RGB około 40.
    Wychodzi blado, mały kontrast.
    Próbowałem ręcznie skorygować w profilu, może i lepiej ale chyba giną przejścia tonalne w cieniach.
    Wydrukowałem też czarny bez profilu, zmierzone wartości RGB około 25-28, czyli niby może być czerń czarniejszy niż w profilu.
    W czym rzecz?
    D7000+S17-50/2.8+S70-200/2.8+S30/1.4
    było: D90, N18-105, N50/1,8D, N70-210D

  3. #13

    Domyślnie

    Twoje ustawienia są całkiem spoko, o ile masz poprawne profile. Jeśli ustawiasz profil drukarki w PS to w sterowniku ma być wyłączony. Czyli jest ok.

    Co do celu (tutaj nazwanego "Metoda konwersji kolorów") to warto go dobrać do zdjęcia korzystając z soft-proof. Przy fotografiach kolorowych sprawdza się Percepcyjna lub Relatywnie kolorymetryczna. Pierwsza przesunie kolory tak, by zachować detale, ale zgodność kolorystyczna może być zaburzona. Druga wykorzysta najbliższe możliwe odpowiedniki kolorów wyjściowych w obrębie gamutu, ale może obciąć kolory spoza gamutu drukarki. Da to większą zgodność kolorystyczną, ale może doprowadzić do utraty detali. Dla fotografii czarno-białej sprawdzi się cel Saturation (Nasycenie, nie wiem jak to się nazywa w PS). To po prostu rozciąga przestrzeń kolorów na gamut wyjściowy - w kolorze stosuje się ją do grafiki biznesowej, w przypadku fotografii może dać dobry efekt jeśli chodzi o BW. Opcji absolutnie kolorymetrycznej nie używamy w fotografii - ta opcja sprawdza się w proofie.

    Opcja kompensacji punktu czerni ma sens tylko w przypadku metody relatywnie kolorymetrycznej. Ta opcja powoduje podniesienie punktu czerni do poziomu punktu czerni (maksymalnego nafarbienia) drukarki. Teoretycznie powinna wydobyć detale w cieniach.

    Co miałeś na myśli pisząc "a zmierzona czerń na wydruku ma poziomy RGB około 40"?

  4. #14

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mzj Zobacz posta
    Co miałeś na myśli pisząc "a zmierzona czerń na wydruku ma poziomy RGB około 40"?
    Mierzę spektrofotometrem wydrukowaną czerń i jest odczyt np: R=34, G=36, B=40. (dotyczy to tuszy TFO)
    Do głębokiej czerni to mu daleko.
    Witać to też wyraźnie w soft-proofie, najciemniejsze partie są obcinane, detal zanika i słabnie kontrast.
    Na tuszach Printlab jest trochę lepiej, ale jeszcze nie to.
    Dzisiaj jeszcze zrobię profil na oryginalnych tuszach i porównam.
    A, wszystkie "próby" są na papierach z "papierdozdjęć", satyna 270g i perła 290g.
    D7000+S17-50/2.8+S70-200/2.8+S30/1.4
    było: D90, N18-105, N50/1,8D, N70-210D

  5. #15

    Domyślnie

    Rozumiem. A co to za spektrofotometr i dlaczego podaje Ci wyniki w RGB zamiast XYZ lub LAB? To RGB niewiele mówi. Czy masz możliwość rozlać ten atrament na używany papier i zmierzyć kolor plamy? To da informację, jaki jest naprawdę punkt czerni dla tego atramentu i papieru, ale ten wynik musi być podany w LAB lub XYZ.

    Co do RGB mnie te wartości nie dziwią, nie wiem co prawda, do jakiej przestrzenii to RGB się odnosi, ale podejrzewam, że pewnie Adobe RGB. I na pewno nie jest to to RGB, które widzisz w pliku.

    Jeśli najciemniejsze partie zdjęcia są obcinane, może to oznaczać, że papier jest kiepski i przyrost punktu rastra jest zbyt duży albo drukarka kiepsko radzi sobie z cieniami. Zejście do zera w cieniach w pliku RGB sporządzanym do druku też nie jest dobrym pomysłem, spróbuj krzywymi podnieść trochę punkt czerni do poziomu około 15 i zobacz, jak to wygląda. Jakiej firmy jest ten papier? Teoretycznie temat powinna załatwić kompensacja punktu czerni, ale ten mechanizm działa najlepiej dla celu relatywnie kolorymetrycznego i nie zawsze się sprawdza w innych celach.

    Może też być tak, że sterownik bardzo agresywnie stosuje GCR i zmniejsza gamut. Czy jest tam (w sterowniku) jakieś ustawienie rodzaju wydruku typu "Fotografia", "Grafika biznesowa" itp? To ustawienie, jeśli istnieje, ma bardzo duży wpływ na separację.

    I jeszcze kwestia jakości proflu: pamiętaj, że profil należy robić dla konkretnego papieru, atramentu i ustawień sterownika (rozdzielczość, jakość druku, rodzaj wydruku itp). Te ustawienia nie mogą się potem zmieniać.

  6. #16

    Domyślnie

    Dzięki za obszerne wyjaśnienia.

    Cytat Zamieszczone przez mzj Zobacz posta
    Rozumiem. A co to za spektrofotometr i dlaczego podaje Ci wyniki w RGB zamiast XYZ lub LAB? To RGB niewiele mówi.
    Oczywiście podaje w LAB , tylko akurat RGB dla mnie było bardziej zrozumiałe. Na zasadzie, im mniejsze tym ciemniej Podam później wyniki w LAB albo wrzucę profile, jakby chciał ktoś zobaczyć.

    Cytat Zamieszczone przez mzj Zobacz posta
    Jeśli najciemniejsze partie zdjęcia są obcinane, może to oznaczać, że papier jest kiepski
    Może być, myślałem że jakość bardziej ma znaczenie na biel niż czerń. Papier "Papierdozdjęć" satyna i perła. Perła jakby bardziej kontrastowa.

    Cytat Zamieszczone przez mzj Zobacz posta
    Czy jest tam (w sterowniku) jakieś ustawienie rodzaju wydruku typu "Fotografia", "Grafika biznesowa" itp? To ustawienie, jeśli istnieje, ma bardzo duży wpływ na separację.
    Jest, ustawiam fotografia, rodzaj papieru możliwie najbardziej zbliżony - jakość najwyższa możliwa.

    Cytat Zamieszczone przez mzj Zobacz posta
    I jeszcze kwestia jakości proflu: pamiętaj, że profil należy robić dla konkretnego papieru, atramentu i ustawień sterownika (rozdzielczość, jakość druku, rodzaj wydruku itp). Te ustawienia nie mogą się potem zmieniać.
    To też robię. Ponadto, skanuję próbkę 3 razy, później program chyba to uśrednia.

    Cała moja zabawa jest stąd, że np. w soft-proofie zapinam "oryginalny" profil jakiegoś papieru, widzę "ładny" wydruk. Wiem, że są to profile na oryginalnym papierze i tuszu.
    Męczy mnie, czy rzeczywiście taka kombinacja daje taki efekt na wydruku, jaki w soft-proofie.
    Bo jeżeli tak, to sprawa oszczędności na tuszach i papierach w pewnych wydrukach jest bardzo dyskusyjna.
    D7000+S17-50/2.8+S70-200/2.8+S30/1.4
    było: D90, N18-105, N50/1,8D, N70-210D

  7. #17

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Nbogdan Zobacz posta
    Może być, myślałem że jakość bardziej ma znaczenie na biel niż czerń. Papier "Papierdozdjęć" satyna i perła. Perła jakby bardziej kontrastowa.
    Jakość papieru ma wpływ na wszystko. Jego jasność i białość ma wpływ na punkt bieli i koloryt wydruku, a sposób wchłaniania atramentu na czerń i cienie. To zjawisko można pokrótce opisać tak: gdy kropla atramentu pada na papier, jej wielkość zależy od chłonności tego papieru (można wyobrazić to sobie w postaci zachowania się kleksa rzuconego na papier fotograficzny i toaletowy). Im gorszy papier, tym większe będą kropki - to zjawisko nazywa się przyrostem punktu rastra.

    Algorytmy ditheringu bazują na znajomości wielkości kropki: wzory odpowiadające danym nasyceniom kolorów podstawowych są obliczane na bazie tej informacji. Mając zbiór wzorów, którym przypisane jest dane nasycenie atramentu, można je rzucać na papier w zależności od wartości koloru podstawowego. Sęk w tym, że zjawisko przyrostu punktu rastra powoduje, iż pewne wzory odpowiadające dużemu nafarbieniu będą w skutkach wyglądały tak samo: jak jednolita plama. Im gorszy papier, tym mniejszy zakres (licząc od całkowitego braku atramentu do punktu jednolitej plamy - punktu nasycenia) możliwych do uzyskania wartości tonalnych. Mniejszy zakres to mniejszy kontrast i - jeśli się tego zjawiska nie uwzględni i przymapuje poziomy jeden do jeden - większa utrata detali w cieniach. I większe ziarno też, niestety, bo te cholerne kropki są większe.

    Z innej beczki to osobiście nie spotkałem jeszcze drukarki (a mam pod ręką m. in. Epsonie Stylus Pro 9900) która na oryginalnych sterownikach producenta dałaby zadowalające wyniki jeśli chodzi o wydruk fotografii.

Strona 2 z 2 PierwszyPierwszy 12

Podobne wątki

  1. Capture NX 2.0 - porady praktyczne
    By nadzorca2 in forum Oprogramowanie
    Odpowiedzi: 4
    Ostatni post / autor: 28-08-2009, 23:14
  2. D80 Praktyczne Ustawienia
    By paranoid in forum Nikon DSLR - D40-D90 i D3000-D7500
    Odpowiedzi: 23
    Ostatni post / autor: 15-03-2007, 01:30
  3. D80 - praktyczne ustawienia a czułość
    By krzyto in forum Nikon DSLR - D40-D90 i D3000-D7500
    Odpowiedzi: 9
    Ostatni post / autor: 12-03-2007, 22:28
  4. Photoshop CS - praktyczne porady
    By gregoire7 in forum Oprogramowanie
    Odpowiedzi: 0
    Ostatni post / autor: 14-02-2006, 23:19
  5. D70 justowanie autofocusa - porady (ciutkę) praktyczne :)
    By twlodar in forum Nikon DSLR - D40-D90 i D3000-D7500
    Odpowiedzi: 3
    Ostatni post / autor: 17-05-2005, 19:28

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •