Założyłem , że obiektyw jest mocno przymknięty. Darianno przymknij maksymalnie obiektyw. Tak jak pisał Shanleaf
Szukaj
Założyłem , że obiektyw jest mocno przymknięty. Darianno przymknij maksymalnie obiektyw. Tak jak pisał Shanleaf
Ostatnio edytowane przez digit ; 03-10-2011 o 20:25
Witam.
Proszę wybaczyć, jeżeli piszę o sprawach oczywistych, ale czasami można się na takich drobiazgach wysypać.
Zacznijmy od sprawdzenia, czy przypadkiem cały czas Koleżanka nie fotografuje na maksymalnie otwartej przysłonie. Na Heliosie nie wystarczy tylko przekręcić pierścień przysłony. Musi być jeszcze naciśnięty guziczek z tyłu, tuż przy gwincie. Więc proszę zmontować swój zestaw makro i sprawdzić działanie przysłony.
1. Ustawiamy wysoką wartość przysłony, powiedzmy f/16.
2. Patrzymy na obiektyw od przodu. Jeżeli przysłona nie zamknęła się, to nie widać blaszanych listków za soczewką.
3. Jeżeli przysłona się domknęła, to wyraźnie widać jej listki i mały otworek pomiędzy nimi.
Jeżeli pomimo ustawienia przysłony f/16 listki pozostają otwarte, to oznacza, że pierścienie pośrednie czy też przejściówka nie naciska tego guzika.
Czasami wystarczy pomiędzy obiektyw a przejściówkę włożyć jakąś podkładkę (np. wyciętą z laminowanego kalendarzyka), która spowoduje wciśnięcie guziczka. Wtedy można ustawiać przysłonę pierścieniem, a i bardziej ona domknięta, tym większa głębia ostrości.
Pozdrawiam.
kazwita miałeś rację,przysłona wogóle się nie domykała... zobaczymy jak będzie teraz dziękuję bardzo za pomoc
Takie małe, a cieszy
seek & destroy
Tyle masz talentu, ile zdolasz go udzwignac...
proszę wskazać np na allegro jakie mam kupić pierścienie żeby móc zamontować Helios 44M-4 2/58 do Nikon D5000
Dosyć dobrym rozwiązaniem jest połączenie dwóch stałoogniskowych jasnych obiektywów. Ja czasami jak wyjątkowo nie chcę mieć winiety na makro to właśnie podpinam mojego Kalejnara 100mm f/2.8 do body a do niego odwrotnie przykręcam heliosa 50mm f/2. Nawet przy bardzo mocnym przymknięciu (co przy tej konfiguracji jest koniecznie bo głębia ostrości naprawdę malutka) nie tworzy się winieta, albo jest ona prawie niewidoczna na zdjęcia i łatwa do zniwelowania. Przynajmniej takie są moje spostrzeżenia. Jak znajdę chwilkę to wrzóce sample z odnotowanymi wartościami przysłony z obydwu wariantów.
Nikon D3100 + 18-55mm f/3.5-5.6G VR Kit + Helios 81H 50mm f/2. + Kalejnar 5-H MC 100mm f/2.8.
Oto sample:
Wariant nr 1: Body + Nikkor 18-55mm f/3,5-5.6 + Helios 50mm f/2 + lampa wbudowana:
Zdjęcie nr 1: ogniskowa 55mm f/5.6 ISO 100 czas 1/100s
Zdjęcie nr 2: ogniskowa 55mm f/11 ISO 400 czas 1/50s
Zdjęcie nr 3: ogniskowa 55mm f/20 ISO 400 czas 1/10sTrochę poruszone
Wariant 2: Body + Kalejnar 100mm f/2.8 + Helios 50mm f/2 + lampa wbudowana:
Zdjęcie nr 1: f/2.8 ISO-100 czas 1/100s
Zdjęcie nr 2: f/11 ISO-200 czas 1/50s
Zdjęcie nr 3: f/22 ISO-400 czas 1/15s
Widać różnicę prawda . Nie tylko pod względem winiety ale również jasności .
Nikon D3100 + 18-55mm f/3.5-5.6G VR Kit + Helios 81H 50mm f/2. + Kalejnar 5-H MC 100mm f/2.8.
Po dzisiejszych testach mogę polecić zestaw biometar 80mm + przelotka arax (miałem komplet do portretów wcześniej) + tanie pierścienie z allegro. Dzisiaj pastwiłem się nad mrówkami i jak na niewprawną rękę początkującego efekty mnie rozwaliły. Zapomniałbym dodać, że soczewka dk21m znacznie ułatwia celowanie.
Wypijmy za blendy...
NikonowaDama nie jest najważniejsze połączenie jak najjaśniejszych stałoogniskowych obiektywów, tylko trzeba brać poprawkę na to, że jak zamontujesz odwrotnie obiektyw to powinien on być podłączony do czegoś co ma wąski kąt. Im będzie szerzej tym większa winieta, tudzież widok na wnętrze obiektywu.
Im szerszy kąt odwrócisz w stosunku do wąskiego, tym większe powiększenie uzyskasz.
NIKON D750+MB-D16, N50 1.8G, N85 1.8G, N16-35 VR, N24-120 VR, N70-200 VR, N105 2.8G micro, SB-700, Helios 44M, Jupiter 37A
Skontaktuj się z nami