Close

Strona 1 z 3 123 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 21
  1. #1
    Rozmowny Awatar cahe
    Dołączył
    01 2005
    Miasto
    Kielce/przebywam w stolicy
    Posty
    481

    Domyślnie Pytanie techniczne - zmienno- i stałoświetlne obiektywy.

    Witam,

    Mam pytanie bardziej z fizyki/optyki niż fotografii . Ogólnie utarło się, że jedną z miar jakości obiektywu zmiennoogniskowego jest to, czy ma stałe światło w całym zakresie ogniskowych. Akurat na pytanie: dlaczego? jestem sobie w stanie odpowiedzieć. Interesuje mnie natomiast następująca sprawa:

    Wiemy że jasność zależy od stosunku średnicy obiektywu do ogniskowej. Dlatego przy zmiennoogniskowych obiektywach naturalne wydaje mi się, że jasność maleje wraz ze wzrostem ogniskowej. Jak jest to rozwiązane technicznie, że obiektyw ma stałą jasność? Czy średnica obiektywu jest sztucznie zmniejszana (np. za pomocą przysłony, czy czegokolwiek), żeby jasność na mniejszej ogniskowej była równa jasności na większej ogniskowej?

    Pomóżcie .
    Ostatnio edytowane przez cahe ; 12-06-2008 o 14:42
    Look ma, no camera!

    Nie zapomnij dodać swojej grupy fotograficznej do forumowej mapki!

  2. #2

    Domyślnie Odp: Pytanie techniczne - zmienno- i stałoświetlne obiektywy.

    Spójrz sobie na obiektyw z stałym światłem od frontu i poruszaj zoomem. A potem to samo z obiektywem o zmiennym świetle.

  3. #3
    Rozmowny Awatar cahe
    Dołączył
    01 2005
    Miasto
    Kielce/przebywam w stolicy
    Posty
    481

    Domyślnie Odp: Pytanie techniczne - zmienno- i stałoświetlne obiektywy.

    Cytat Zamieszczone przez markB Zobacz posta
    Spójrz sobie na obiektyw z stałym światłem od frontu i poruszaj zoomem. A potem to samo z obiektywem o zmiennym świetle.
    Robiłem to . I wiem co się stanie. Ale chcę to też usłyszeć, poparte jakimiś technicznymi tłumaczeniami, że tak a tak a nie inaczej. Bo mam w związku z odpowiedzią, która mam nadzieje padnie, jeszcze jedno pytanie.
    Look ma, no camera!

    Nie zapomnij dodać swojej grupy fotograficznej do forumowej mapki!

  4. #4

    Domyślnie Odp: Pytanie techniczne - zmienno- i stałoświetlne obiektywy.

    A czy oprócz poruszania spojrzałeś co się dzieje po naciśnięciu przycisku podglądu ostrości, jak zmienia się wielkość "źrenicy" przysłony przy szerokim kącie i na wąskim końcu?

  5. #5

    Domyślnie Odp: Pytanie techniczne - zmienne i stałoświetlne obiektywy.

    Bez sensu mi się te wasze odpowiedzi wydają...
    bo niby dlaczego Nikon nie wypuścił obiektywu ze zmiennym światłem tylko miałby przysłaniać ilość wpadającego światła? Według waszej logiki taki stały 17-55 ma na 55mm światło 2,4 a na 17 to niby co robi? przysłoną sobie to światło ogranicza? bo ma napisane, że ma 2,4 i nie może mieć 1,8 to musi się ściemnić żrenicą?
    Sam się zastanawiałem jak to jest zrobione i niedoszedłem. Ktoś zna może tak przy okazji wzory na liczenie światła? dla obiektywów DX?
    Pozdrawiam ...tese112
    Praktica MTL 5B > Zenit 12XP > Canon S2IS > Panasonic DMC-FZ30 > Nikon D80 >
    NIKON D300 | MB-D10 | Nikkor 18-200 VR/3.5-5.6G | 50mm/1.8D | SB-600 | SanDisk eXtreme IV | itd...

  6. #6

    Domyślnie Odp: Pytanie techniczne - zmienne i stałoświetlne obiektywy.

    Podejrzewam, że jest tak jak mówisz, gdyby przysłona się nie przymykała to on na szerokim końcu miałby f:1,8. Tylko że aberacje byłyby zapewne olbrzymie, do tego stopnia, że trudno błoby nawet posługiwac się tym obiektywem przez wizjer przy 'pełnej dziurze'.

    Dlatego im szerzej tym bardziej przysłanania jest przysłona, żeby aberacje pozostawały na przyzwoitym poziomie.


    Ale to tylko moje spekulacje. Może po prostu marketingowcy uznali, że rynek jeszcze nie dojrzał do obiektywu 17:55 1,8-2,8


    Pozdr.,

    GSK

  7. #7

    Domyślnie Odp: Pytanie techniczne - zmienne i stałoświetlne obiektywy.

    Cytat Zamieszczone przez tese112 Zobacz posta
    Bez sensu mi się te wasze odpowiedzi wydają...
    bo niby dlaczego Nikon nie wypuścił obiektywu ze zmiennym światłem tylko miałby przysłaniać ilość wpadającego światła? Według waszej logiki taki stały 17-55 ma na 55mm światło 2,4 a na 17 to niby co robi? przysłoną sobie to światło ogranicza? bo ma napisane, że ma 2,4 i nie może mieć 1,8 to musi się ściemnić żrenicą?
    Sam się zastanawiałem jak to jest zrobione i niedoszedłem. Ktoś zna może tak przy okazji wzory na liczenie światła? dla obiektywów DX?
    Mają sens ponieważ efektywna wartość przysłony to ogniskowa szkła przez wielkość źrenicy przysłony. Czyli ta źrenica musi zmieniać swoja wielkość w zależności od długości ogniskowej, żeby utrzymać stałą efektywną liczbę przysłony.
    Ostatnio edytowane przez markB ; 20-06-2008 o 14:55

  8. #8
    Rozmowny Awatar cahe
    Dołączył
    01 2005
    Miasto
    Kielce/przebywam w stolicy
    Posty
    481

    Domyślnie Odp: Pytanie techniczne - zmienne i stałoświetlne obiektywy.

    No właśnie, tylko po co to robić .
    Look ma, no camera!

    Nie zapomnij dodać swojej grupy fotograficznej do forumowej mapki!

  9. #9
    Oszczędny w słowach
    Dołączył
    02 2013
    Miasto
    Stalowa Wola
    Posty
    75

    Domyślnie

    A jak się mają jakości obrazka w obiektywach z stałym światłem w stosunku do obiektywów o zmiennym świetle?
    Mam na myśli N10-24 i N12-24

  10. #10

    Domyślnie

    Obiektywy ze stałym światłem (przynajmniej te klasy 70/80-200/210, oraz takie cukierki jak 200-400, 200-600, 180-600 czy 360-1200) składają się z czterech grup:
    - "głowa obiektywu" (ang.: lens head) - która w starych konstrukcjach odpowiedzialna była za ogniskowanie (w nowszych jest nieruchoma)
    - wariator - część optyki odpowiedzialna za zmianę ogniskowych, wariatorem poruszamy poprzez "pompowanie" lub obrót pierścienia zooma
    - korektor - część optyki odpowiedzialna za to, że płaszczyzna ostrości pozostaje nieruchoma mimo zmian ogniskowych (czyli korygowanie "pływania" ogniska)

    Te trzy części można uważać za mocowany z przodu konwerter o zmiennej ogniskowej

    - następnie mamy mechanizm przysłon
    po czym:
    - "obiektyw główny" (ang.: main lens): układ optyczny, który wraz z wcześniejszymi grupami tworzy obraz na matrycy/filmie

    Te obiektywy są droższe w wykonaniu, wymagają więcej soczewek i więcej ruchomych tulei (oddzielnie dla głowy, wariatora i korektora); obiektyw główny mimo zmian ogniskowej i zmian ostrości pozostaje nieruchomy względem korpusu.

    Natomiast zoomy ze zmiennym światłem składają się z trzech grup, trochę inaczej dzielonych, i w tym przypadku - mocno uproszczając - ruchome są także soczewki w okolicy przysłony. Stąd zmienne światło, bo zmienia się i ogniskowa i średnica źrenicy wyjściowej. Zauważcie, że spadek światła jest różny, czasam tylko 2/3 EV, np f/4,5-5,6, czasami aż 1,5 EV, np f/3,5-5,6. Generalna zasada jest taka, że im większa różnica, tym prostsza/prymitowniejsza* optyka obiektywu

    * - właściwe podkreślić
    Nikoniarz-majsterkowicz

Strona 1 z 3 123 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •