PDA

View Full Version : Meike MK900 vs YN-565EX vs YN-568EX vs Inne


nefas
30-12-2012, 00:15
Witam Was, chodzi mi po głowie dylemat doboru lamp do CLS i tym podobnych konfiguracji. Oczywiście wiem, że najlepiej byłoby wyposażyć się w 5x SB-910 i mieć spokój, ale jak to bywa z polskim portfelem, jest zbyt skromny...

Posiadam SB-910 jako podstawę, lampa główna, sterownik pozostałych błyskadełek itp. Chciałem w rozsądnej cenie uzupełnić ją o kilka lamp do błyskania w terenie i nie tylko. Początkowo byłem nastawiony na YN-565EX jako niedrogi zamiennik z działającym CLS, TTL i innymi funkcjami. Dla mnie bajer, w poprzednim systemie (Sony) używałem na co dzień manulanych YN-560, które chwaliłem sobie za moc i prostotę obsługi, więc słysząc o możliwościach CLS i takich lampkach jak YN-565EX pomyślałem sobie - "WOW".

Zanim doszło do zakupu i zarobienia odpowiednich funduszy odkryłem YN-568EX, czyli to samo co YN-565EX + HSS. Nieźle. Cena nadal akceptowalna przy założeniu dokupienia 3 lamp (3x 800zł kontra 3x 1500zł na SB-910).

Dzisiaj popołudniu dostałem link od znajomego do rozważenia Meike MK-900, fizycznie kopia łeb w łeb z SB-900, identyczna obudowa, identyczny rozstaw przycisków, odpowiednia moc, CLS, TTL, cena na poziomie lampy YN-565EX (okolice 600zł). Pomyślałem znowu - nieźle.

Zwracam się z prośbą do bardziej doświadczonych kolegów, które z powyższych lamp mają największy sens chcąc posiadać kilka lamp wspomagających do naświetlenia sceny, posiadając w zanadrzu jedną SB-910, i chcąc zaoszczędzić trochę złotówek, przynajmniej na najbliższy okres i nie żyłować się na kilka SB-910/900.
Dodam, że pracując w terenie i studio nigdy nie odczułem potrzeby korzystania z trybu HSS/FP.

Jak początkowo byłem niemal przekonany do Yongnuo mając w pamięci ich dobrą współprace w Manualu z modelami manulanymi, to informacja o Meike MK-900 trochę mi namieszała.

Podsumowując YN-565EX vs YN-568EX vs Meike MK-900 vs Inne sugestie.

GonzoG
30-12-2012, 05:01
Meike MK-900 nie ma HSS, jak jest Ci potrzebne, to lepiej coś innego.

Co do YongNuo, to jedna bardziej, skłaniałbym się ku lampom Metza - jednak firma, która ma ponad 60-cio letnie doświadczenie, a nie 10-cio... Dodatkowo Metz 52 AF-1 ma tryb mastera CLS, a kosztuje ok 800-900zł. Metz 50 AF-1 jest porównywalny mocą z Yn-565 i YN-568EX, a jednak to lepsza firma. Nie mają jedynie trybu strobo.

nefas
30-12-2012, 10:27
Meike MK-900 poza brakiem HSS choruje na jakieś inne "mankamenty"? Jak wspominałem, nie używam HSS. Lampa na pierwszy i nawet drugi rzut oka bardzo przekonuje do siebie (budowa kropla krople z SB-900). Czytałem o problemach w trybie M w CLSie (do pominięcia) oraz dłuższym ładowaniu od SB. Pozostałe parametry i specyfikacja wskazują, że to idealne budżetowe rozwiązanie. Dzięki za cynk z Metzem, poczytam, bo nie zwróciłem na nie wcześniej uwagi.

fotoon
30-12-2012, 12:19
Co do YongNuo, to jedna bardziej, skłaniałbym się ku lampom Metza - jednak firma, która ma ponad 60-cio letnie doświadczenie, a nie 10-cio...
Od kilku lat używam Metza, wcześniej 48, teraz 50. Jesli chodzi o wykonanie i trwałość materiałów muszę z bólem przyznać, że Metz znacznie ustępuje Yongnuo. Niestety. Plastiki znacznie bardziej się rysują, mechanizm głowicy nie budzi zaufania, rozmawiałem z gościem z serwisu i mówił, że rozbierał kiedys Metza 58 i to co zobaczył w środku to kompletna porażka. Klapka baterii w Metzie gorsza od zabawek z Tesco, 2 lata temu urwał mi się przypadkiem jeden z jej zaczepów. Mocowanie lampy w M48 wrzynało się w palce, w nowej poprawili...teraz palce fajnie się ślizgają. W nowym Metzie 50 nie wiem kiedy odpadła zaślepka gniazda usb. Co do pracy nie mam prawie zastrzeżeń, ale..
Dodatkowo Metz 52 AF-1 ma tryb mastera CLS, a kosztuje ok 800-900zł. Metz 50 AF-1 jest porównywalny mocą z Yn-565 i YN-568EX, a jednak to lepsza firma. Nie mają jedynie trybu strobo.
Dopóki pracowałem z jedną lampą, było OK. W CLS bywa różnie, ponieważ miejsce fotoceli w Metzie 48 i 50 to jakaś porażka (małe okienko z boku), żeby lampa widziała sterownik muszę obracać palnik o 90 stopni..
Ten nowy Metz wydaje się bardzo ciekawy, fotocela w rozsądnym miejscu. Tylko pewnie w treybie master obsługuje 2 grupy jak SB-700..(gdybam).
Szanuję Metza za jego dorobek, ale mam też Yongnuo i nie mogę stwierdzić, że chinczyki ustępują. Jak pokazuje rzeczywistość, nawet firma Nikon ma duże bolączki z korpusami (af, chlapanie olejem itp..), więc japońska jakość staje pod znakiem zapytania. Myślę, że bariera może być w mentalności.

Jarkod
30-12-2012, 12:22
Meike MK-900 poza brakiem HSS choruje na jakieś inne "mankamenty"? Jak wspominałem, nie używam HSS. Lampa na pierwszy i nawet drugi rzut oka bardzo przekonuje do siebie (budowa kropla krople z SB-900). Czytałem o problemach w trybie M w CLSie (do pominięcia) oraz dłuższym ładowaniu od SB. Pozostałe parametry i specyfikacja wskazują, że to idealne budżetowe rozwiązanie. Dzięki za cynk z Metzem, poczytam, bo nie zwróciłem na nie wcześniej uwagi.

Tu masz porównanie Meike MK-900 i SB-900 http://www.czed.com/blog/2012/09/08/speedlight-wars-how-does-the-meike-mk-900-compare-to-the-nikon-sb-900/

Jarkod
30-12-2012, 12:43
Niestety, jako posiadacz Metza 58 AF-1 muszę się zgodzić z uwagami na temat jego jakości wykonania. Plastik jest z tych tańszych lub na taki wygląda, choć nie sadzę, żeby ktoś używał lepszego tworzywa i preparował je tak, żeby wyglądało na gorsze, lampa trzeszczy po wzięciu do ręki (spasowanie?), głowica ma luzy, przycisk blokady działa strasznie topornie, plastikowa stopka.
Co do umiejscowienia fotokomórki, to już zależy od osobistych preferencji i stawienia lampy względem aparatu: z lewej - trzeba przekręcać (ale jakby fotocela była z przodu też by trzeba było tylko w drugą stronę), z prawej - bez przekręcania.

fotoon
30-12-2012, 12:50
Oprócz umiejscowienia miałem na myśli jeszcze jej wielkość. Często fotokomórka "nie widziała" błysku sterującego, dlatego mam nadzieję, że umiejscowienie z przodu za szybką jest lepszym rozwiązaniem (jestem obecnei przed testami porównawczymi z YN 565ex). Tak na marginesie odnośnie fotoceli, Joe McNally wspominał, że czuuniki w SB-900 są tak wrażliwe, że czasem nawet karetka wzbudzała lampę;)

nefas
30-12-2012, 16:23
Tu masz porównanie Meike MK-900 i SB-900 http://www.czed.com/blog/2012/09/08/speedlight-wars-how-does-the-meike-mk-900-compare-to-the-nikon-sb-900/

Porównanie czytałem. Wg niego wybór powinien spokojnie paść na Meike. Widzę, że lampa mimo wszystko dość egzotyczna u Nikoniarzy, liczyłem na organoleptyczne opinie...

Bonzo
30-12-2012, 23:52
hmmm wg opisu na stronie dystrybutora Meike posiada tryp FP ...automatyczna synchronizacja z krótkimi czasami naświetlania – FP High-Speed)

GonzoG
31-12-2012, 01:26
hmmm wg opisu na stronie dystrybutora Meike posiada tryp FP ...automatyczna synchronizacja z krótkimi czasami naświetlania – FP High-Speed)

W to bym nie wierzył, chyba, że to jakaś specjalna wersja... Lampa testowana przez kilka serwisów i nikt nie stwierdził jej działania z krótkimi czasami.

MirtaX
06-01-2013, 21:25
Czy jest na forum osoba posiadająca w.w lampę(MK900)?

GonzoG
06-01-2013, 21:44
Raczej nie ma, a od dawna poszukiwana...

MirtaX
06-01-2013, 21:45
Szkoda... zastanawiam się nad kupnem i chciałbym usłyszeć opinie osoby, która nabyła ową lampę....

fotoon
06-01-2013, 23:27
Hejka, ja mam, jak coś to PW, przygotowuję mały teścik.

GonzoG
06-01-2013, 23:34
Hejka, ja mam, jak coś to PW, przygotowuję mały teścik.

To pisz szybko, co i jak ;) ... jakieś wady/zalety...

Tam z ciekawości - ma to to coś współpracę z krótkimi czasami ?? bo informacje w internecie są sprzeczne :/

fotoon
06-01-2013, 23:50
Tak na szybko.
Pierwsze testy średnio pomyślnie, w trybie CLS nie działał tryb M, tzn. niezależnie od zmiany wartości zawsze był jak na TTL bez korekcji. Za drugim razem i za każdym następnym działa OK, testowane na SB800 i SB900.
Wadą (może specyfiką) jest śmieszne podświetlanie af, tzn wzorek nie dość że ejst poza osią obiektywu (wyżej) to najlepiej współpracuje ze środkowym czujnikiem.
Synchro- na d5100 jest do 1/200 a na D700 1/320, poniżej jest już 3/4 klatki ciemne.
Wykonanie-miodzio, nic nie można zarzucić, przyciski podświetlane jak w SB910. Na zwykłych akumulatorkach ładoanie z pełnej mocy jakies 4-5s. Na Eneloopach identycznie jak SB900, czyli jakieś 2,5-3s (nie jestem w stanie dokładniej zmierzyć).
Jest zabezpieczenie termiczne ze wskaźnikiem temperatury palnika, po przekroczeniu granicznej wartości lampa wydaje sygnał ostrzegawczy co sekunde przez minute (można w tym czasie błyskać, ale na własne ryzyko).
Ogólnie, obsługa, wykonanie jak w SB900-czyli na wysokim poziomie i przyjemne, ergonomiczne (aż dziwnie tak pisać o chinczyku w kontekście SB900). W zestawie futerał i stopka (identyczna jak przy SB900).

GonzoG
07-01-2013, 00:30
hmm... Możliwe, że się skuszę... chyba dla taniego trybu CLS Master... bo z wbudowaną lampą, to trochę średnio...

fotoon
07-01-2013, 00:43
Właśnie, jeśli chodzi o tryb Master, to dla lampy M (dla mastera) nie ma możliwości włączenia trubu TTL, jest tryb niewidoczny (to bujda, bo ne ma możliwości żeby sterownik nie był w ekspozycji, ae to dotyczy też wszystkich sabinek) oraz tryb M. W sumie to jedyny minus jako sterownika CLS. w grupach działa wszystko OK.

Z wbudowaną lampą nie jest tak źle-sam Joe McNally często tak robi.. I dodatkowo wzrasta jedna grupa lamp.

GonzoG
07-01-2013, 00:57
Z wbudowaną lampą nie jest tak źle-sam Joe McNally często tak robi.. I dodatkowo wzrasta jedna grupa lamp.

Wiem, że tak źle nie jest, ale nie można walnąć nią w sufit czy chociaż mały softboxik...

Co do McNally'ego to w końcu muszę się zabrać za książkę, która leży od paru tygodni... Bo nauka na podstawie własnych kombinacji to raczej nie najlepszy sposób...

fotoon
07-01-2013, 01:23
Wiem, że tak źle nie jest, ale nie można walnąć nią w sufit czy chociaż mały softboxik...

Może nei jest to wygodne, ale ja sobie odpowiednio zasłaniam dłonią wbudowaną lampę, żeby nie błyskała na obiekt do przodu i kierynkuje to światłożeby poszło w tą stronę, w którą chcę... Oczywiście odbijanie od sufitu w klasycznym rozumieniu odpada, mam na myśli wyłącznie sterowanie lampami.


Co do McNally'ego to w końcu muszę się zabrać za książkę, która leży od paru tygodni... Bo nauka na podstawie własnych kombinacji to raczej nie najlepszy sposób...
Mam "Świat błysku" i jest genialna, z jednej strony rozwinęła mi bardzo wyobraźnię i możliwości użycia CLS, ale z drugiej strony bez praktyki w terenie można sobie tylko gdybać i marzyć. Zatem- zachęcam do własnych kombinacji;)

nefas
07-01-2013, 09:39
Dzięki fotoon za mini test i opinie. Wygląda na to, że mój wybór padnie na meike jako dobre chińskie uzupełnienie CLS'a do posiadanej sabiny, oraz jako niedrogi backup.

Margeb
08-01-2013, 13:38
Jako ,że to mój pierwszy post to chciałbym się przywitać :)
______ WITAM ______ :)

Nie chcę zakładać kolejnego wątku o lampach więc piszę tu zwłaszcza ,że mowa o lampie ,którą wyłapałem na alledrogo w fajnej cenie. Mowa o Meike 900 i 951.

Ja ,że amator na wskroś posiadający D90+18-105VR i ostatnio brzydzący się już pstrykać lampą wbudowaną (ze względu na jakość tych zdjęć) noszę się z zamiarem kupna lampy dodatkowej. Dyfuzora na POP-UP nie kupuję.Po analizie dylematu "obiektyw (50 lub 35 mm)-lampa "- wybrałem lampę gdyż obiektyw jeszcze mnie nie ogranicza.

Teraz pytanie.
Czy warto jak dla amatora brać którąś z pozycji poniżej :

http://allegro.pl/lampa-meike-mk-951-nikon-4x-aku-gp-2700-aa-i2899193138.html
http://allegro.pl/reporterska-lampa-blyskowa-meike-mk-900-do-nikon-i2917422936.html
Zamieszczę też to:
http://allegro.pl/metz-mecablitz-52-af-1-digital-nikon-nowosc-i2920379100.html

Nie ukrywam ,że ten Metz już troszkę zraża mnie finansowo.
Meike jest na granicy moich mozliwości.
Mowa w wątku oczywiście (jak widzę ) o juz bardziej zaawansowane mozliwości tych lamp.
Mnie interesuję praca w i-TTL (może jak sie nauczę i ogarne pracę z lampą to będę uzywał również i M ,które chyba wszystkie lampy mają) oraz może za jakiś czas zdjęcie lampy ,postawienie w dogodnym miejscu i wyzwolenie jej z lampy wbudowanej lub inna drogą (może radiowo).
Czytałem równiez recencje -testy YN -560-565EX i tez wydaje się racjonalna ale natłok określeń (HSS,CLS ,FP itp) na razie mnie tłucze a niechcę wywalać 1,5K na SB900 (które ma wszystko) bo mogę nie wykorzystać jej całych możliwości. Co do kupna lamp używanych ...mam obawy więc wole coś nowego.
Czy można liczyć na poradę?

Pozdrawiam
M

GonzoG
08-01-2013, 16:09
Co do skrótów i określeń - wystarczy wpisać w Google. D90 ma i HSS (w Nikonie nazywa się "auto FP") i CLS.

Za 680zł jest Metz 50 AF-1, np. tu: LINK (http://merlin.pl/Metz-lampa-blyskowa-50-AF-1-Nikon/browse/product/208,1189397.html) - jako pierwsza lampa, to uważam, że powinieneś kupić taką co ma HSS. Funkcja wbrew pozorom, to przydatna, jak się robi zdjęcia w słoneczny dzień.

Najgorsza z nich to MK-951
Następnie MK-900
Metz 52 AF-1 to następca 50 AF-1. Jest droższa, bo nowa i ma "bajerancki" dotykowy ekran... Przez co nie jest tak szybka i wygodna w obsłudze jak 50 AF-1.

Margeb
08-01-2013, 18:43
Dziękuję z odpowiedź

A czy te YN 565EX będzie podobne do tego Metz-a? Zbiera ponoć dobre opinie a w testach wychodzi całkiem... Wiem ,ze testy swoja drogą a praktyka swoją ale wiadomo zanim się wybuli kasę warto różne drogi sprawdzić i poczytać chociaż.

Odnośnie Porady GonzoG zajmuje się lekturą :)

fotoon
08-01-2013, 21:13
Metz ma lepsze podświetlanie af niż YN. Jest za to trochę słabszy, ale nie jest to jakiś problem w obecnych czasach... (Mam Metza i mam YN). Wszystko zależy od zastosowań obecnych, oraz przewidywanych przyszłych.

Margeb
08-01-2013, 22:21
Obecnie chciałbym ja podpiąć pod sanki i działać na jedną lampę.Znając siebie i swoje podejście to za max. pół roku będę chciał na pewno ją ściągnąć i postawić w dogodne miejsce lub po prostu trzymać w ręku i sobie świecić z różnych stron. Także musi dać się po zdjęciu sterować z samego aparatu (jeśli sie nie mylę to chyba za pomocą wyzwalacza radiowego na sankach lub kabla synchro) lub odbierać błysk z lampy wbudowanej . Jeśli mogła by również sterować innymi lampami będąc np. założoną na sanki
Może inaczej.......
Na razie lubuje się w fotografii nocnej przy czym "nocnej" nie oznacza tylko naświetleń kilkugodzinnych. Mam zamiar poeksperymentować ze swoim światłem na obiektach dlatego zależy mi abym mógł lampe ściągnąć i sobie błysnąć w dowolnym miejscu.
Czasem zrobić portret nocny (odbiegając od "tematów w aparacie")
.....Jeśli pogmatwałem to przepraszam.
Podpowiedzcie jeśli można jakie parametry musi spełniać ów lampa. Bo naczytałem się o fotocelach ,systemach CLS itp. a tak naprawdę przyjdzie co do czego i się okaże,że mój nabytek tego nie spełni lub się okaże ,że mogłem dołożyć (strzelam oczywiście) 100 zł i kupić inną.
Naszukałem się u Guglarza mnóstwo ale mam sieczkę w głowie.
Recenzje lamp i ich parametry też mogę sobie długo czytać ale jak nie wiem co ma zawierać moja lampa aby spełniła to czego chcę <załamka>
Może mi ktoś łopatologicznie podpowiedzieć?

Dziękuję i pozdrawiam.

GonzoG
08-01-2013, 22:45
Obecnie chciałbym ja podpiąć pod sanki i działać na jedną lampę.Znając siebie i swoje podejście to za max. pół roku będę chciał na pewno ją ściągnąć i postawić w dogodne miejsce lub po prostu trzymać w ręku i sobie świecić z różnych stron. Także musi dać się po zdjęciu sterować z samego aparatu (jeśli sie nie mylę to chyba za pomocą wyzwalacza radiowego na sankach?) lub odbierać błysk z lampy wbudowanej . Jeśli mogła by również sterować innymi lampami będąc np. założoną na sanki .....Jeśli pogmatwałem to przepraszam.
Podpowiedzcie jeśli można jakie parametry musi spełniać ów lampa.


Jedyne lampy z trybem CLS Master - czyli sterowanie innymi lampami z lampy - choć masz to w D90...
Metz 52 AF-1
Metz 58 AF-2
SB-700 (okrojony)
SB-910
Meike MK-900 (okrojony)
*Nissin Di866 mk II *dopisana...

edit:
Oloong sp-690 II - CLS master, jak i slave w tej lampie nie działają poprawie... właśnie doczytałem jej testy.

Co do sterowania radiowego z TTL (pełną komunikacją z aparatem) to najtańszy zestaw dla jednej lamy to 550zł...
Jak chcesz mieć dodatkową kontrolę (np. dwie lampy z różnymi mocami/ustawieniami) to 1500zł dla jednej lampy + 500zł każdy kolejny odbiornik...


Jeśli nie potrzebujesz sterowania CLS w lampie, to wybór się powiększa:
YN-565EX
YN-568EX
Metz 50 AF-1
Więcej lamp oferujących pełne działanie jako zdalna w CLS nie ma.

Margeb
09-01-2013, 01:38
Jedyne lampy z trybem CLS Master - czyli sterowanie innymi lampami z lampy - choć masz to w D90...

Jeśli nie potrzebujesz sterowania CLS w lampie, to wybór się powiększa:
YN-565EX
YN-568EX
Metz 50 AF-1
Więcej lamp oferujących pełne działanie jako zdalna w CLS nie ma.


Odnosnie sterowania z lampy.Masz na myśli lampe wbudowaną w D90 ,która błysnie czy masz na myśli sterowanie kablem ?
Doczytałem ,że Metz 50 posiada fotocelę/servo. czyli pracuje w trybie slave a nie master?

A jak jest właśnie z radiowym ? Jesli założę wyzwalacz na sanki to czy ten Metz pójdzie?
Oczywiście na razie nie przewiduję radiówki ale może z czasem. Może na razie tylko kabel synchro.

Więc bardziej chodziło by mi o lampę wyzwalaną z innej (np. z wbudowanej lampy lub radio lub kabel)a nie mogącą wyzwalać inne (przynajmniej na razie ). Czyli pracującą w trybie slave a niekoniecznie master ? Dobrze skumałem ?

Dzięki za cierpliwość

GonzoG
09-01-2013, 15:07
Odnosnie sterowania z lampy.Masz na myśli lampe wbudowaną w D90 ,która błysnie czy masz na myśli sterowanie kablem ?
Doczytałem ,że Metz 50 posiada fotocelę/servo. czyli pracuje w trybie slave a nie master?

A jak jest właśnie z radiowym ? Jesli założę wyzwalacz na sanki to czy ten Metz pójdzie?
Oczywiście na razie nie przewiduję radiówki ale może z czasem. Może na razie tylko kabel synchro.

Więc bardziej chodziło by mi o lampę wyzwalaną z innej (np. z wbudowanej lampy lub radio lub kabel)a nie mogącą wyzwalać inne (przynajmniej na razie ). Czyli pracującą w trybie slave a niekoniecznie master ? Dobrze skumałem ?

Dzięki za cierpliwość

Sterowanie zdjęć D90 - czyli lampą wbudowana.
kablem (tylko ttl) to nic innego jak lampa na sankach.

Metz 50 ma tylko slave, 52 ma master.

radiowe są 2 rodzaje: bez TTL i z TTL.
Te bez ttl są tańsze- od ok 100zł za komplet nadajnik+odbiornik.
z ttl zaczynają się od 550 za komplet, ale te nie umożliwiają dodatkowego podziału lamp na grupy.
z podziałem na grupy i ustawieniami różnej mocy błysku dla tych grup kosztują ponad 1000zł za komplet.


chodzi ci o używanie lampy na wyzwalaczu na aparacie?? bo jeśli tak, to każda lampa tak będzie działać, jeśli nadajnik ma sanki. tylko nie wszystkie wyzwalacze mają przekazanie TTL z body do własnych sanek i w takich lampa tylko w manualu.

Margeb
09-01-2013, 19:08
Sterowanie zdjęć D90 - czyli lampą wbudowana.
kablem (tylko ttl) to nic innego jak lampa na sankach.



Czyli taka very budżetowa wersja mobilna lampy zależna od długości kabla z pełnym przekazywaniem info.Kapuję


Metz 50 ma tylko slave, 52 ma master.


50 odbiera,52 nadaje Kapuję


radiowe są 2 rodzaje: bez TTL i z TTL.
Te bez ttl są tańsze- od ok 100zł za komplet nadajnik+odbiornik.
z ttl zaczynają się od 550 za komplet, ale te nie umożliwiają dodatkowego podziału lamp na grupy.
z podziałem na grupy i ustawieniami różnej mocy błysku dla tych grup kosztują ponad 1000zł za komplet.



Ok. WIęc dzięki tej zrozumiałem informacji i tak na razie nie zastosuję tego. No chyba ,że za jakis czas skorzystam z kompletu za te 550 zł bo rozumiem ,że w tym zestawie dostane powiedzmy sterowanie na jedna lampę ?
Komplecik za tysiaka to juz rozumiem studio i bardziej PRO.


chodzi ci o używanie lampy na wyzwalaczu na aparacie?? bo jeśli tak, to każda lampa tak będzie działać, jeśli nadajnik ma sanki. tylko nie wszystkie wyzwalacze mają przekazanie TTL z body do własnych sanek i w takich lampa tylko w manualu.



Konkretnie chodzi mi o taka sytuację.
Nr 1. Aparat z lampą wbudowaną (POP-UP) ustawiam na "sterownik błysku" i błyskiem steruje pracą lampy zdalnej ( zakładam tutaj ,ze jest to właśnie lampa ,która chce zakupić).
Nr 2.POP-UP mam zamkniętą (opuszczoną) a na sanki zakładam kabel lub radiówkę i również j/w steruję lampą zdalną w trybie SLAVE.

Teraz pytanie odnosnie pkt. 1
Czy POP-UP wyemituje błysk ,który jednocześnie będzie spełniał rolę flesza? Czyli również doświetli mi kadr "od przodu" czy zrobi to na tyle dyskretnie ,że błysk odbierze jedynie lampa zdalna i ona zareaguje prawidłowo ?

zieli
10-01-2013, 17:40
Konkretnie chodzi mi o taka sytuację.
Nr 1. Aparat z lampą wbudowaną (POP-UP) ustawiam na "sterownik błysku" i błyskiem steruje pracą lampy zdalnej ( zakładam tutaj ,ze jest to właśnie lampa ,która chce zakupić).
Nr 2.POP-UP mam zamkniętą (opuszczoną) a na sanki zakładam kabel lub radiówkę i również j/w steruję lampą zdalną w trybie SLAVE.

Teraz pytanie odnosnie pkt. 1
Czy POP-UP wyemituje błysk ,który jednocześnie będzie spełniał rolę flesza? Czyli również doświetli mi kadr "od przodu" czy zrobi to na tyle dyskretnie ,że błysk odbierze jedynie lampa zdalna i ona zareaguje prawidłowo ?

Co do sterowania radiówką (opcja 2) to musi ona przenosić TTL inaczej lampa będzie w zasadzie manualna - było zresztą o tym wcześniej.
Co do pytania o sterownik. W moim D300s (a sądzę, że w D90 również) z poziomu body można zdefiniować czy lampa wbudowana (bądź systemowa na sankach z możliwością sterowania błyskiem) ma uczestniczyć w doświetlaniu, czy też nie. Przy małych odległościach pewnie zdarza się tak, że widać wpływ błysku sterującego na oświetlenie sceny nawet w trybie tylko kontrolera ale taka już jest natura rozwiązania.
Tak na marginesie - chcę wejść trochę w tematy strobbingowe ale nie potrafię jeszcze ocenić czy bardziej ttl będzie mi pomagał, czy przeszkadzał przy tym konkretnym zastosowaniu. Przyznam szczerze, że dopiero czytając któryś z wątków na tym forum (dzięki wszystkim :-) ) uświadomiłem sobie, ze przenoszenie cls i ttl drogą radiową to dwie różne sprawy. Wcześniej tak jakoś zlewałem to sobie w jedno. Trochę opadł mój zapał do zakupu czegoś w rodzaju pixel kinga i chyba wystarczy my proste radiowe rozwiązanie z manualnym błyskiem w rodzaju rf-603.

GonzoG
10-01-2013, 17:56
Nr 2.POP-UP mam zamkniętą (opuszczoną) a na sanki zakładam kabel lub radiówkę i również j/w steruję lampą zdalną w trybie SLAVE.

Teraz pytanie odnosnie pkt. 1
Czy POP-UP wyemituje błysk ,który jednocześnie będzie spełniał rolę flesza? Czyli również doświetli mi kadr "od przodu" czy zrobi to na tyle dyskretnie ,że błysk odbierze jedynie lampa zdalna i ona zareaguje prawidłowo ?

Radiowo bez TTL (czyli te tańsze) nie ma żadnego sterowania, tylko wyzwolenie błysku. Moc błysku trzeba zmieniać paluchami na lampie.

Jak pisał zieli - lampa wbudowana działając w trybie sterownika również może normalnie błyskać - zarówno w TTL w korektą +/-3, jak i manualnie w zakresie 1/1 do 1/128. Wybór należy do użytkownika.

Co do fotografii z wykorzystaniem lamp - jest kilka ciekawych książek:
Joe McNally - "Z pamiętnika lampy błyskowej" i "Świat błysku. TTL i CLS na nieznanych wodach".

adolfik9501
11-01-2013, 20:05
Jedyne lampy z trybem CLS Master - czyli sterowanie innymi lampami z lampy - choć masz to w D90...
Metz 52 AF-1
Metz 58 AF-2
SB-700 (okrojony)
SB-910
Meike MK-900 (okrojony)
*Nissin Di866 mk II *dopisana...

edit:
Oloong sp-690 II - CLS master, jak i slave w tej lampie nie działają poprawie... właśnie doczytałem jej testy.

(...)

Tu się mylisz...


Jeśli nie potrzebujesz sterowania CLS w lampie, to wybór się powiększa:
YN-565EX
YN-568EX
Metz 50 AF-1
Więcej lamp oferujących pełne działanie jako zdalna w CLS nie ma.

I tutaj również się mylisz...

GonzoG
11-01-2013, 20:56
Tu się mylisz...



I tutaj również się mylisz...

To popraw, bo powiedzieć, że ktoś się myli można zawsze i wszędzie, ale trzeba to czymś poprzeć.

adolfik9501
11-01-2013, 21:01
To popraw, bo powiedzieć, że ktoś się myli można zawsze i wszędzie, ale trzeba to czymś poprzeć.

Poparte to jest choćby moimi wypowiedziami na forum. Poszukaj ;)

fotoon
11-01-2013, 21:07
Oczywiście, lepiej sprawdzać 3266 postów, po czym mozna się dowiedzieć, że coś jest wyciągnięte z kontekstu, albo że do końca nie wiadomo o co chodzi. To otwiera pole do konstruktywnej rozmowy i wpływa na czytelność posta. Brawo.

adolfik9501
11-01-2013, 21:12
Oczywiście, lepiej sprawdzać 3266 postów, po czym mozna się dowiedzieć, że coś jest wyciągnięte z kontekstu, albo że do końca nie wiadomo o co chodzi. To otwiera pole do konstruktywnej rozmowy i wpływa na czytelność posta. Brawo.

Zamiast się burzyć rozglądnąłbyś się po dziale...

fotoon
11-01-2013, 21:18
Nie oburzam się, nie obrażam się, tylko zależy mi na sensownych wypowaiedziach w kontekście tematu, a nie personalne wypowiedzi typu- zastanów się co robisz, ogarnij się. Myslę, że to więcej wnosi do rozmowy i później ludzie nie piszą, że przeczytali naście stron wątku a niewiele z tego wynika..
Nie zamierzam się tutaj pieklić i spierać, liczyłem że wypowiesz się merytorycznie.

adolfik9501
11-01-2013, 21:24
Nie oburzam się, nie obrażam się, tylko zależy mi na sensownych wypowaiedziach w kontekście tematu, a nie personalne wypowiedzi typu- zastanów się co robisz, ogarnij się. Myslę, że to więcej wnosi do rozmowy i później ludzie nie piszą, że przeczytali naście stron wątku a niewiele z tego wynika..
Nie zamierzam się tutaj pieklić i spierać, liczyłem że wypowiesz się merytorycznie.

Ja już dość dawno wypowiedziałem się w temacie lamp i CLS/AWL merytorycznie. Wszystko jest na forum. Nawet szukać specjalnie nie trzeba. Ba! W ogóle nie trzeba szukać. Wystarczy się rozglądnąć. Nie moja wina, że zamiast się rozejrzeć ludziska cały czas maglują te same tematy, wyważając otwarte drzwi.

Margeb
12-01-2013, 02:49
Co do sterowania radiówką (opcja 2) to musi ona przenosić TTL inaczej lampa będzie w zasadzie manualna - było zresztą o tym wcześniej.


Nawiązując również do wypowiedzi GonzG:
A jeśli lampa ma wbudowana automatykę (bo czytałem ,że są takie co maja i Auto I TTL lub jeden z nich ale już nie pamiętam które) -to wtedy radiówa poda sygnał do błysku a jego parametry ustawi sobie sama lampa? Dobrze myślę? Bo jeśli nie ma auto a radiówa nie obsługuje TTL to tak jak pisaliście .. klawiszologia.

Jeśli chodzi o książki to widziałem te pozycje na półce w E....ale jak wcześniej kupowałem makulaturę to ja pominąłem.Będę teraz musiał się bliżej jej przyjrzeć.

GonzoG
12-01-2013, 10:51
Nawiązując również do wypowiedzi GonzG:
A jeśli lampa ma wbudowana automatykę (bo czytałem ,że są takie co maja i Auto I TTL lub jeden z nich ale już nie pamiętam które) -to wtedy radiówa poda sygnał do błysku a jego parametry ustawi sobie sama lampa? Dobrze myślę? Bo jeśli nie ma auto a radiówa nie obsługuje TTL to tak jak pisaliście .. klawiszologia.

Jeśli chodzi o książki to widziałem te pozycje na półce w E....ale jak wcześniej kupowałem makulaturę to ja pominąłem.Będę teraz musiał się bliżej jej przyjrzeć.

Dobre myślisz. Tylko jest jedno ale - aby automatyka lampy zadziałała poprawnie, to lampy musi być w podobnej odległości co aparat i nie bardzo odsunięta na boki od aparatu - w przeciwnym wypadku i tak trzeba robić próby, aby dobrać odpowiednie ustawienia dla automatyki.

Jeśli chodzi o lampy, które mają automatykę - to w nowszych jest to funkcja w najwyższych modelach.
I jest tak:
lampy manualne - najtańsze, jest tej chińszczyzny dużo.
lampy z TTL
lampy z TTL i automatyką

A tych, które aktualnie dostępne jako nowe, automatykę mają:
Nikon SB-900/910
Nissin Di866 mk II
Metz 58 AF-2

z używanych - nie całkiem starych:
SB-800 i Metz 58 AF-1 - więcej nie kojarzę.

Ze starszych (jeszcze bez TTL) - wybór lamp z automatyką jest bardzo duży - wystarczy zajrzeć na allegro. Ceny już od 50zł.

Tylko jeśli chodzi o automatykę lampy, to jest ona optymalizowana pod pracę lampy na sankach aparatu. Uwzględnia całość światła, jak i światło z innych lamp, jeśli będzie ich kilka.

Margeb
12-01-2013, 17:13
Dobre myślisz. Tylko jest jedno ale - aby automatyka lampy zadziałała poprawnie, to lampy musi być w podobnej odległości co aparat i nie bardzo odsunięta na boki od aparatu - w przeciwnym wypadku i tak trzeba robić próby, aby dobrać odpowiednie ustawienia dla automatyki.

Jeśli chodzi o lampy, które mają automatykę - to w nowszych jest to funkcja w najwyższych modelach.
I jest tak:
lampy manualne - najtańsze, jest tej chińszczyzny dużo.
lampy z TTL
lampy z TTL i automatyką

A tych, które aktualnie dostępne jako nowe, automatykę mają:
Nikon SB-900/910
Nissin Di866 mk II
Metz 58 AF-2

z używanych - nie całkiem starych:
SB-800 i Metz 58 AF-1 - więcej nie kojarzę.

Ze starszych (jeszcze bez TTL) - wybór lamp z automatyką jest bardzo duży - wystarczy zajrzeć na allegro. Ceny już od 50zł.

Tylko jeśli chodzi o automatykę lampy, to jest ona optymalizowana pod pracę lampy na sankach aparatu. Uwzględnia całość światła, jak i światło z innych lamp, jeśli będzie ich kilka.

Z pytaniem o AUTO chodziło mi bardziej jeśli lampę postawię właśnie poza aparatem bo na sankach to wiadomo ,że sprawę ustawień może przejąć aparat.
Czyli nie zagłębiając się w wysokie ceny SB900 czy nawet M58 dla początkującego (takiego jak ja) ten M50 jak sugerowałeś na początku będzie chyba najlepszym wyborem.Cena nie wygórowana w stosunku do możliwości.
Ma HSS (FP) ,TTL .Stosunkowo wysoką LP i inne Więc uważam ,że na początek mi wystarczy w zupełności. A jak będę potrzebował ściągnąć z aparatu to na pewno wykorzystam sterownik błysku i to co będę miał pod ręką aby była mozliwa "mobilnośc lampy". Jak apetyt urośnie w miarę jedzenia to posilę się radiówką (z TTL). A potem zobaczymy.

Także serdecznie dziękuję za wszelką pomoc wszystkim, którzy mieli do mnie cierpliwość a zwłaszcza do GonzG.
Jak jeszcze coś mi się "urodzi" to będę pytał.

Pozdrawiam
M

GonzoG
12-01-2013, 18:09
Metza 50 polecam. Sam mam i się sprawdził jako lampa na body, jak i zdalna w CLS.

nefas
14-01-2013, 08:10
A orientujecie się Drodzy Koledzy jak czułe są fotocele w poszczególnych lampkach? Sabiny chwalił McNally - jak wspomniał fotoon - nawet przejeżdżająca obok karetka potrafi je wyzwolić. Jak to jest z innymi modelami (nasze budżetówki/lampy zastępcze) - czy któreś z nich są warte mniej/bardziej polecenia ze względu na słabą/dobrą czułość fotoceli? Chodzi o problemy wyzwalania CLSem dodatkowych lampek i ich "widzenia się" nawzajem.

fotoon
17-01-2013, 21:21
Ostatnio używałem w CLS SB800 i Metza. Ta pierwsza miała wyraźnie większą czułość.

adolfik9501
18-01-2013, 19:06
Ostatnio używałem w CLS SB800 i Metza. Ta pierwsza miała wyraźnie większą czułość.

Metz M48/50 i 58AF1 mają małe i dupiato umiejscowione czujniki, pisaliśmy zresztą na forum.

Patrząc na schemacik w instrukcji sensor tak M58AF1 jak i AF2 znajduje się po stronie gniazd, a nie komory baterii, z tym że w AF2 przenieśli go niżej.

EDIT: M48 i M50 mają czujnik w tym samym miejscu tj. po stronie komory baterii.

EDIT2: W M58AF1 czujnik właściwie jest nie zboku, a pod głowicą...

EDIT3: ... konkretnie:

http://farm3.static.flickr.com/2528/4087684251_810d3e9d52_z.jpg


W M44AF1D oraz M52AF1 sensor jest z tyłu lampy.

EDYTA: Sabiny mają czujnik z boku lampy.

fotoon
18-01-2013, 19:25
Metz M48/50 i 58AF1 mają małe i dupiato umiejscowione czujniki, pisaliśmy zresztą na forum.
Wiem, sam o tym pisałem.


Sabiny mają czujnik z boku lampy.

Metz 48/50 też ma z boku tak jak sabiny.
http://speedlights.net/wordpress/wp-content/uploads/2010/11/48AF-1_120Swivel.jpg

Ostatecznie dochodzę do wniosku, że umiejscowienie ma maniejsze znaczenie niż czułość czujnika.

adolfik9501
18-01-2013, 19:41
(...)

Ostatecznie dochodzę do wniosku, że umiejscowienie ma maniejsze znaczenie niż czułość czujnika.

O tak. Moja SB800 w pomieszczeniu odpala (błysk wbudowanej) w CLS/AWL zamknięta w softboksie Easy-up Phottixa :)

Jarkod
18-01-2013, 23:36
O tak. Moja SB800 w pomieszczeniu odpala (błysk wbudowanej) w CLS/AWL zamknięta w softboksie Easy-up Phottixa :)

Mam to samo ale z Metzem 58 Af-1. Nawet grid założyłem a Metz i tak błysnął.

Ronin79
19-01-2013, 13:44
Materiał tego softboxa działa jak filtr przepuszczając fale ir z lampy strującej.

De Camtrois
13-02-2013, 21:53
Pytanie do bardziej doświadczonych kolegów:
Jak wygląda kwestia przekazywania danych o ogniskowej z aparatu do lampy w przypadku korpusów DX? Usłyszałem dziś od kolegi z dużo większym doświadczeniem, niż moje, że SB-900 automatycznie przelicza ogniskową z DX na FX i odwrotnie, a MK-900 nie robi tego w związku z czym dobiera błysk do ogniskowej 50mm w sytuacji, gdy przy mnożniku 1,5 ogniskowa wynosi w rzeczywistości 75mm, co może być powodem niecelności lampy.
Opinia ta wydała mi się dziwna, bo nigdy na żadnym forum nie spotkałem się z podobnym zarzutem. Ale poszedłem do najbliższego fotojokera i usłyszałem dokładnie to samo i że dotyczy to większości nie-nikonowskich lamp w tym najwyższych serii Metz'a, Nissinów i YN. Panowie - ile jest w tym prawdy?!

GonzoG
13-02-2013, 22:02
Pytanie do bardziej doświadczonych kolegów:
Jak wygląda kwestia przekazywania danych o ogniskowej z aparatu do lampy w przypadku korpusów DX? Usłyszałem dziś od kolegi z dużo większym doświadczeniem, niż moje, że SB-900 automatycznie przelicza ogniskową z DX na FX i odwrotnie, a MK-900 nie robi tego w związku z czym dobiera błysk do ogniskowej 50mm w sytuacji, gdy przy mnożniku 1,5 ogniskowa wynosi w rzeczywistości 75mm, co może być powodem niecelności lampy.
Opinia ta wydała mi się dziwna, bo nigdy na żadnym forum nie spotkałem się z podobnym zarzutem. Ale poszedłem do najbliższego fotojokera i usłyszałem dokładnie to samo i że dotyczy to większości nie-nikonowskich lamp w tym najwyższych serii Metz'a, Nissinów i YN. Panowie - ile jest w tym prawdy?!

1) A co to "niecelność lampy" ?? Bo z takim pojęciem się nie spotkałem.

2) ogniskowa obiektywu 50mm zawsze wynosi 50m, nie ważne czy będzie podpięty pod FX, DX, 4/3 czy CX. Zmienia się tylko kąt widzenia.

3) Jak lampa nie bierze pod uwagę rozmiaru matrycy, to będzie doświetlała większy obszar niż potrzeba. W efekcie uzyskasz mniejszy spadek jasności błysku przy brzegach kadru.

4) Metz 50, 52 i 58 AF-2 uwzględniają wielkość matrycy, Nissin Di866 mk II też - więc kompletne bzdury ci w tym FJ gadają. Dodatkowo Metz ma nawet opcję, którą można porównać do użycia lampy bez uwzględnienia wielkości w aparacie z matrycą DX - ustawia się o jeden krok szerzej w celu równiejszego wypełnienia kadru.

De Camtrois
13-02-2013, 22:10
"Urządzenie jest zgodne z z kreatywnym systemem oświetlenia firmy Nikon CLS i samo rozpoznaje format matrycy (DX, FX) i w zależności od tego odpowiednio ustawia kąt rozsyłu światła. " - taka informacja znajduje się w opisie Nikona SB-900. Przy opisie Meike MK-900 nie ma takiej informacji. Czy to oznacza tylko tyle, że lampa będzie chciała rozświetlić większy obszar? Czy ma to jakieś znaczenie dla mocy błysku, doświetlenia sceny?

fotoon
13-02-2013, 22:14
Sprawdziłem Meike na DX i faktycznie nie bierze pod uwagę wielości matrycy. W Metzach i w SB-900 można to ustawić. Jak będzie potrzeba, to sprawdzę na 565ex.
Jakkolwiek jak wspomniał kolega wyżej - nie jest to żaden powód do zmartwień, ten mniejszy spadek jasności ma zresztą swoje plusy;)

fotoon
13-02-2013, 22:19
Przy opisie Meike MK-900 nie ma takiej informacji. Czy to oznacza tylko tyle, że lampa będzie chciała rozświetlić większy obszar?
Tak, w instrukcji Meike nie ma takiego info i lampa nie ma takiej funkcji. Lampa będzie chciała doświetlić większy obszar.

Czy ma to jakieś znaczenie dla mocy błysku, doświetlenia sceny?
Jakiś wpływ z pewnością ma, bo lampa błyska mocniej, ale jak wspomniałem- w sumie warto, bo lepiej to na zdjęciu wygląda.

De Camtrois
14-02-2013, 10:34
A czy problem występuje przy obiektywach dedykowanych do DX np. Nikkor 18-105? Skoro to jest TTL, a obiektyw jest kompatybilny z matrycą DX, to chyba lampa nie musi przeliczać mnożnika? czy się mylę? Ma ktoś jakieś doświadczenie w tym temacie?

adolfik9501
14-02-2013, 11:06
A czy problem występuje przy obiektywach dedykowanych do DX (...)

To nie jest problem!


np. Nikkor 18-105? Skoro to jest TTL, a obiektyw jest kompatybilny z matrycą DX, to chyba lampa nie musi przeliczać mnożnika? czy się mylę?

Wyżej napisano, że:

"2) ogniskowa obiektywu 50mm zawsze wynosi 50m, nie ważne czy będzie podpięty pod FX, DX, 4/3 czy CX. Zmienia się tylko kąt widzenia."

Gdyby producenci nie wpadli na pomysł zmiany kąta błyskania zależnie od matrycy nie byłoby Twojego pytania. Ot marketing.

Reasumując: nie ma żadnego problemu, lampa naświetla w przypadku korpusu DX po prostu większy obszar niż potrzeba, co wpływa na lepsze wypełnienie światłem brzegów kadru. Kolegę od niecelności lampy omijaj ;)

Albert44
14-02-2013, 20:22
Kolegę od niecelności lampy omijaj ;)
dodam.. szerokim łukiem ;)

562
11-03-2013, 20:07
Ma ktoś może instrukcję po polsku do YN568EX ?

greatadrian
11-03-2013, 21:09
Klik (https://dl.dropbox.com/u/33600147/Yongnuo_yn565ex_PL.pdf)

Celeborn
20-03-2013, 10:02
A może ktoś ma instrukcje obsługi po polsku do Meike mk900?

tomek67
20-03-2013, 10:52
A orientujecie się Drodzy Koledzy jak czułe są fotocele w poszczególnych lampkach? Sabiny chwalił McNally - jak wspomniał fotoon - nawet przejeżdżająca obok karetka potrafi je wyzwolić. Jak to jest z innymi modelami (nasze budżetówki/lampy zastępcze) - czy któreś z nich są warte mniej/bardziej polecenia ze względu na słabą/dobrą czułość fotoceli? Chodzi o problemy wyzwalania CLSem dodatkowych lampek i ich "widzenia się" nawzajem.
YN560II posiada czuła fotocelę zbliżoną do Nikonowskich.
YN460 miał bardzo kiepską (wystarczy trochę światła naturalnego by przestała ona działać).
Tak ogólnie to nie wyobrażam sobie stosowania kilku zwłaszcza rozstawionych lamp CLS w plenerze.
W pomieszczeniach na ogół mi to działało dość swobodnie,
ale w plenerze to już dla mnie męka była.
Zwykła fotocela się lepiej sprawuje bo nie wymaga tak dokładnego kontaktu z lampą master.
No i jeśli używamy kilku lamp przez fotocelę to one mogą się nawzajem wyzwalać wcale nie musi ta na aparacie widzieć wszystkich grunt by istniał "łańcuszek widoczności".

wer
28-03-2013, 22:53
McNally opisuje w swojej książce wyzwolenie przez łańcuszek kilkudziesięciu lamp. Robił zdjęcia jakiegoś samolotu.

kurczaczek
03-04-2013, 20:04
No dobrze, wiec ja tez zadam tu pytanie...
Mialam sprowadzic YN568ex z Chin (zreszta caly czas chodzi mi to po glowie)... Wczesniej myslalam o YN565ex

Moje wymagania to dzialanie z moim D90 w strobingu. Chvialabym wyzwalac lampe przez nadajniki i czasem wsadzac ja na sanki...
Chcialabym robic zdjecia sportowe( czasem w lesie na rowerach), portrety w pomieszczeniach i plenerze...

Lampa nei moze byc droga, wiec sb900 i sb910 odpada. Przygotowalam sie na cos do max 700zl...

Czy warto dokladac do 568ex? Czy starczy mi polecana w temacie MK-900 lub 565ex?
Tak jak mowilam, jestem zielona w temacie i bedzie to moja pirwsza lampa. Prosze o pomoc rowniez w doborze nadajnikow

kurczaczek
04-04-2013, 08:32
Będzie ktoś tak miły i poradzi zoltodziobowi? :-)

utrecht
04-04-2013, 10:13
Również przymierzam się do zakupu pierwszej lampy do Nikona D3200, temat lamp czytam już od miesiąca i chyba przekonam się do Meike 900. Odnośnie tej lampy wysłałem zapytanie do sprzedawcy, bo nigdzie nie było w opisach podanej liczby przewodniej dla niej, podobno więc wynosi 42 (ISO 100, 105mm). Instrukcja w języku Polskim jest jeszcze w tłumaczeniu. Jeśli ktoś posiada tą lampę proszę o informację czy blokada kąta świecenia jest za pomocą przycisku z boku lampy, czy tak jak youngnuo tylko przez skok (boję się że to niezbyt trwałe rozwiązanie).

adolfik9501
04-04-2013, 11:57
Będzie ktoś tak miły i poradzi zoltodziobowi? :-)

Skoro masz sprowadzać z Azji, to weź lampę z AutoFP/HSS (YN568 ). Po co się ograniczać już na starcie.

EDYTA: Co do radyjka to najprościej kupić RF603. Najprościej, nie najlepiej choć źle nie jest, ale niestety jak zawsze wszystko się rozbija o kasę.

kurczaczek
04-04-2013, 12:00
A meike mk-900 nie ma hss? Bo w info o produkcie jest 'synchro z krótkimi czasami ' - czytając trochę forum zastanawiam sie właśnie nad tym meikiem. Co o niej uważacie? Nada się dla początkującego do wyzwalania radiowego?

adolfik9501
04-04-2013, 12:03
A meike mk-900 nie ma hss? Bo w info o produkcie jest 'synchro z krótkimi czasami ' - czytając trochę forum zastanawiam sie właśnie nad tym meikiem. Co o niej uważacie? Nada się dla początkującego do wyzwalania radiowego?

Nadać się nadaje, nie ma AutoFP/HSS, oraz jest słabsza od YN.

EDYTA: Niektóre strony podają, że ma AutoFP/HSS. Trza do producenta uderzyć ;)

EDYTA2: I w ogóle z Meike nie wszystko działa jak należy, jakaś dziwna ta lampa. YN przy nim to jednak "wyższa półka" ;)

kurczaczek
04-04-2013, 12:14
Ok, dzięki wielkie za odwiedź :-) w takim razie mogę się zastanawiać między yn565 a 568. Czy owy hss jest mi na tyle potrzebny żeby dopłacać 200zl? Jakie jest jego zastosowanie w fotografii z lampa? Co daje? To że krotkie czasy to wiem ale coś więcej... Bo zdjęcia będą zamrożone chyba i przy 1/160 z lampa?

adolfik9501
04-04-2013, 12:23
Ok, dzięki wielkie za odwiedź :-) w takim razie mogę się zastanawiać między yn565 a 568. Czy owy hss jest mi na tyle potrzebny żeby dopłacać 200zl? Jakie jest jego zastosowanie w fotografii z lampa? Co daje? To że krotkie czasy to wiem ale coś więcej... Bo zdjęcia będą zamrożone chyba i przy 1/160 z lampa?

Czasami trzeba dopalić lampą a chcąc zachować odpowiednią ekspozycję w dzień (otwarte szkło, a tu akurat czas wychodzi poza 1/200, z ISO zejść się nie da) działamy lampą z AutoFP lub zapodajemy szary filtr, który tani nie jest, a i ma stałą wartość, nie licząc Faderów oczywiście.

Trochę o dopalaniu, niekoniecznie z AutoFP: http://foto.jasiu.pl/15.html

EDYTA: Kolejny przykład http://www.fotopolis.pl/drukuj.php?n=14066

EDYTA2: Skoro ma to być póki co Twoja główna lampa, to lepiej mieć pełnię możliwości, tym bardziej, że Twój korpus na takie tricki pozwala. Jak będziesz potrzebować więcej lamp to można nawet w pełni manualne lampy iść.

GonzoG
04-04-2013, 12:29
No dobrze, wiec ja tez zadam tu pytanie...
Mialam sprowadzic YN568ex z Chin (zreszta caly czas chodzi mi to po glowie)... Wczesniej myslalam o YN565ex

Moje wymagania to dzialanie z moim D90 w strobingu. Chvialabym wyzwalac lampe przez nadajniki i czasem wsadzac ja na sanki...
Chcialabym robic zdjecia sportowe( czasem w lesie na rowerach), portrety w pomieszczeniach i plenerze...

Lampa nei moze byc droga, wiec sb900 i sb910 odpada. Przygotowalam sie na cos do max 700zl...

Czy warto dokladac do 568ex? Czy starczy mi polecana w temacie MK-900 lub 565ex?
Tak jak mowilam, jestem zielona w temacie i bedzie to moja pirwsza lampa. Prosze o pomoc rowniez w doborze nadajnikow

565EX i 568EX różnią się tyko trybem FP (synchronizacja z krótkimi czasami). Zazwyczaj większości to nie bardzo potrzebne, ale w przydaje się w słoneczne dni, jak chcesz zrobić zdjęcie przy otwartej przesłonie, jednak moc lampy w takiej sytuacji drastycznie spada - nawet do LP=1.4m (ISO 100, f/1.0)

Poza tym różnic brak.

Do do zdalnego wyzwalania - YN-565EX i 568EX działają w CLS, więc możesz je wyzwalać zdalnie wykorzystując wbudowaną lampę w D90 do sterowania takimi lampami. Zarówno w TTL, jak i manualnie ustalając moc błysku.
Niestety nie można tego powiedzieć od MK-900, bo nie można nią sterować manualnie w CLS. Działa tylko w zdalnym TTL, w manualnu nie chce.

Co do samego FP - mnie się przydaje. Gdy robiłem zdjęcia D60, to bardzo brakowało mi latem właśnie krótszych czasów niż 1/200 gdy trzeba było doświetlić zdjęcie lampą.

Edit:
-----------
Nie wiem ile kosztuje YN-568EX sprowadzana z Chin, ale przy cenach w Polsce, warto wziąć pod uwagę jeszcze Metz'a 52 AF-1, bo poza tym, że ma wszystko co YN-568EX, to ma jeszcze tryb CLS Master.


Również przymierzam się do zakupu pierwszej lampy do Nikona D3200, temat lamp czytam już od miesiąca i chyba przekonam się do Meike 900. Odnośnie tej lampy wysłałem zapytanie do sprzedawcy, bo nigdzie nie było w opisach podanej liczby przewodniej dla niej, podobno więc wynosi 42 (ISO 100, 105mm). Instrukcja w języku Polskim jest jeszcze w tłumaczeniu. Jeśli ktoś posiada tą lampę proszę o informację czy blokada kąta świecenia jest za pomocą przycisku z boku lampy, czy tak jak youngnuo tylko przez skok (boję się że to niezbyt trwałe rozwiązanie).

Blokada głowicy jest przydatna tylko jeśli używasz nie za lekkich modyfikatorów zakładanych na lampę. W przeciwnym wypadku jest ona zbędna.

fotoon
04-04-2013, 14:38
Jeśli ktoś posiada tą lampę proszę o informację czy blokada kąta świecenia jest za pomocą przycisku z boku lampy, czy tak jak youngnuo tylko przez skok (boję się że to niezbyt trwałe rozwiązanie).
Mam te lampy (MK900 i YN565). Obydwie mają blokadę tylko przez skok, ale używałem też przez kilka lat YN560 i nie mogę nic złego powiedzieć o trwałości, wręcz przeciwnie-cały czas bardzo pewnie. Zresztą, blokada jest tylko z położenia "do przodu" i z ruchów na boki, a potem wszystkie lampy mają tak samo, więc mi osobiście ta blokada bardziej przeszkadza niż pomaga. Jeśli chodzi o trwałość mechaniczną, a raczej (nie)trwałość, to niechlubną palmę pierwszeństwa mają metze 48, 50 i 58.
A meike mk-900 nie ma hss?
Jak wrócę do domu mogę sprawdzić, ale z tego co pamiętam, to nie ma.

Nadać się nadaje, nie ma AutoFP/HSS, oraz jest słabsza od YN.
(...)
EDYTA2: I w ogóle z Meike nie wszystko działa jak należy, jakaś dziwna ta lampa. YN przy nim to jednak "wyższa półka" ;)
Nie powiedziełbym, że słabsza, muszę porównać tabliczki z instrukcji, nie wiem jednak jak w realnym błysku wobec teori..
Ja mając dwie nie powiem że YN to wyższa półka. Ergonomia obsługi YN jest TRAGICZNA! Trzeba klikać po kilka przycisków naraz żeby się przełączać między funkcjami, albo ja jestem tępy, w zestawieniu z menu Meike, to YN się kuli. Jako że Meike to wierna kopia SB900, to obsługa jest tak samo przyjemna, jest wskaźnik termiczny, pasują wszystkie akcesoria. Do używania na statywie lepsze jest tradycyjne mocowanie YN, do korpusu lepszy jest Meike.
Do do zdalnego wyzwalania - YN-565EX i 568EX działają w CLS, więc możesz je wyzwalać zdalnie wykorzystując wbudowaną lampę w D90 do sterowania takimi lampami. Zarówno w TTL, jak i manualnie ustalając moc błysku.
Niestety nie można tego powiedzieć od MK-900, bo nie można nią sterować manualnie w CLS. Działa tylko w zdalnym TTL, w manualnu nie chce.
Edit:
-----------
Nie wiem ile kosztuje YN-568EX sprowadzana z Chin, ale przy cenach w Polsce, warto wziąć pod uwagę jeszcze Metz'a 52 AF-1, bo poza tym, że ma wszystko co YN-568EX, to ma jeszcze tryb CLS Master.

CLS w Meike działa prawidłowo. Jako wyzwalanie też, robiłem mało reprezentatywny test i nie zauważyłem róznic między SB800/900 a Meike. Brakuje jedynie manualnego trybu w trybie sterownika Master. Jeśli Meike jest slave, to zarówno TTL i M działa poprawnie.
Jeśli chodzi o sprowadzanie z Chin, to wygląda to fajne i kusząco, jeśli nie doliczą nam characzu w postaci VATu, wtedy dorzucamy prawie 1/4 wartości z tytułu obywatelstwa i cena przestaje być atrakcyjna. Kupowałem tak właśnie 565ex i nawet od jednej sztuki mnie oskubali.
Jeśli miałbym polecać coś innego, to zamiast Metza poleciłbym SB800, raczej filować na okazje, bo ceny są różne, a jest mocniejsza od SB900 i ma wszystkie funkcje.

fotoon
09-04-2013, 13:15
Zebrałem instrukcje 4 lamp i poniżej wykresik z mocą dla każdej z nich przy różnych ogniskowych. Nie wszystkie miały podane dla 20mm.

http://damianlis.com/x/GN%20flashes2.jpg

GonzoG
09-04-2013, 13:37
Tylko, że zarówno MK-900 i YN-565/568 są słabsze niż podane w instrukcjach, a w przypadku Nikona, Metza czy Nissina jest na odwrót.

Porównanie mocy rzeczywistej i nominalnej:
http://speedlights.net/wordpress/wp-content/uploads/2011/08/SPI-TTL_082911.gif

fotoon
09-04-2013, 13:53
Nie dodałem, że to są deklarowane wartości;)
Jakkolwiek, dzięki jednemu i drugiemu wykresowi jakieś wnioski wyciągnąć. Mimo wszystko odstępstwo jest rzędu 1-4 LP a nie 5-10..(oczywiście dla lampek z wątku).

dareksad
23-04-2013, 22:54
Wychodzi na to, że YN-565EX za nie całe 700 PLN to świetny sprzęt. Mam jednak dylemat, bo za te same pieniądze na allegro można kupić Nikona SB-800 ???
Co byście radzili, którą wybrać, YN-565EX dodatkowo ma gwarancję a SB-800 nie ???
Dodam że nie mam zamiaru rozbudowywać systemu o dodatkowe lampki.

GonzoG
23-04-2013, 22:56
Wychodzi na to, że YN-565EX za nie całe 700 PLN to świetny sprzęt. Mam jednak dylemat, bo za te same pieniądze na allegro można kupić Nikona SB-800 ???
Co byście radzili, którą wybrać, YN-565EX dodatkowo ma gwarancję a SB-800 nie ???
Dodam że nie mam zamiaru rozbudowywać systemu o dodatkowe lampki.

A za 800 masz Metza 52 AF-1 z CLS master i FP...

dareksad
23-04-2013, 23:04
A za 800 masz Metza 52 AF-1 z CLS master i FP...
Niestety to już ponad budżet, max jaki mogę wydać to było 600PLN a 700PLN to już stówa ponad, a o droższych już nie wspomnę.
Lampa będzie używana głównie do makro, bo to mnie interesuje.

M. Wadowski
23-04-2013, 23:04
Metza trzeba zobaczyć i pomacać żeby nie było później rozczarowania, bo użyte materiały/plastiki niestety odstają jakościowo nie tylko od SB ale chociażby od nissina.

fotoon
23-04-2013, 23:14
Jeśli kolega pisze, że nie będzie rozbudowywał systemu o lampki, to sterowanie CLSraczej zbędne. Nie wiem jak to w tym Metzie, ale myślę, że każda sabinka ma to lepiej rozwiązane i 100% kompatybilne. dareksad- jeśli możesz to polecam sb-800. To naprawde dobry sprzęt i najmocniejsza lampa w Nikonie. Z Eneloopami dostaje kopa (z resztą jak każda lampa).
Nie piszę, że Meike lub YN albo Metze są złe, ale używałem je wszystkie i jedyne co mogę powiedzieć, to że z SB-800 nie mają szans. Chyba, że priorytetem jest cena, to te 200zł zostaje w kieszeni.

dareksad
23-04-2013, 23:18
Biorąc tylko te dwie:
NOWA (YN-565EX) vs UŻYWANA (SB-800)
MAX 700 PLN

GonzoG
23-04-2013, 23:24
Niestety to już ponad budżet, max jaki mogę wydać to było 600PLN a 700PLN to już stówa ponad, a o droższych już nie wspomnę.
Lampa będzie używana głównie do makro, bo to mnie interesuje.

Do makro, to najlepiej lampa do makro - pierścieniowa. Chyba żadna reporterska się nie sprawdzi tak dobrze. Szczególnie, że Nissin nie możliwości skierowania głowicy w dół, więc minimalna odległość dla tej lampy to jakiś 1-1.5m od aparatu inaczej zdjęcie będzie źle naświetlone - zważ, że lampa nie ma manualnego sterowania zoomem palnika, więc przy obiektywach makro będzie wąski snop światła i odległość minimalna może jeszcze wzrosnąć.

I co ważne przy makro czy zdjęciach z małych odległości w Metzu czy sabinkach - wysunięcie dyfuzora powoduje automatyczne przestawienie zooma palnika na minimalną ogniskową, a w Nissinie i Yongnuo nie, pozostaje na ogniskowej obiektywu.

Metza trzeba zobaczyć i pomacać żeby nie było później rozczarowania, bo użyte materiały/plastiki niestety odstają jakościowo nie tylko od SB ale chociażby od nissina.

To, że w dotyku plastik w Metzu wydaje się gorszy, wcale nie znaczy, że jest gorszy. Ja bym powiedział, że wręcz przeciwnie. Lampa jest wytrzymalsza niż Nissin.
Miałem na statywie 2 lampy - Metz 50 i Nisssin Di622II - statyw się przewrócił. Metz się tylko porysował, a Nissin się połamał... Tak więc w dotyku twardszy plastik może oznaczać, że bardziej kruchy.

Biorąc tylko te dwie:
NOWA (YN-565EX) vs UŻYWANA (SB-800)
MAX 700 PLN

Z tych dwóch to raczej SB-800, ale w cenie 700 będzie bardzo ciężko. Średnia cena tej lampy to 750-800zł... Sam właśnie poluję na nią.


Tu masz zdjęcia przy ogniskowej ~90mm i odległościach 1m i 50cm:
http://dl.dropboxusercontent.com/s/qkvc2rsho9qvbhn/DSC_5451_1.JPG

http://dl.dropboxusercontent.com/s/zrlsw800doqmu4h/DSC_5452_1.JPG

Jak widać, na obu lampa błysnęła za wysoko. Tak więc, żadna z tych lamp nie sprawdzi się przy makro będąc zamontowana na sankach aparatu.
Będziesz potrzebować odpowiedniego bracketu i kabla TTL, albo wyzwalać ją zdalnie przy użyciu CLS.

fotoon
23-04-2013, 23:36
Mój Metz też zaliczył glebę..2 razy jednego wieczoru, gdzie poleciał razem ze stawtywem oświetleniowym biorąc całą siłę uderzenia na twarz...i ma się dobrze :)
Jeśli "NOWA (YN-565EX) vs UŻYWANA (SB-800)" to i tak brałbym SB800. W kontekście makro to albo lampa makro albo sb800 i jakiś homemade dyfuzor tudzież sofcik (uniwersalniejsze rozwiązanie). To mogło by być na statywie i wyzwalane z D90 przez CLS. Ale nie wiem jak to w praktyce makro, bo nie mam takich doświadczeń. Aha, argumenty nowa vs używana biorą w łeb, bo chińczyki nie są długo w obiegu i trudno określić ich żywotność, serwis też jest wątpliwy, chyb awymieniają po prostu na nowe, a jeśli sb800 coś się stanie, to można tanio naprawić, a palnik można wymienić samemu.

dareksad
01-05-2013, 20:15
Dziękuję za konstruktywną radę, niestety budżet mam bardziej okrojony i muszę wybierać między; NOWA YN-565EX (GWARANCJA) vs UŻYWANA Nikon SB-600.
Wiem że SB-800 była by tu najlepszym rozwiązaniem, ale dwa czynniki mają dla mnie znaczenie; gwarancja i duża ilość błysków w jednej sesji 2-3x po 100 błysków.
NOWA YN-565EX z gwarancją VS prestiż Nikona SB-600
Mam cholerny mętlik i liczę na Waszą opinię w tym temacie.

M. Wadowski
02-05-2013, 10:40
YN-565EX to kopia Canona: https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=yc3-8ZpBaXg#!

Pytam z ciekawości bo tez w przyszłym miesiącu tez kupuje budżetową lampę: dlaczego nie bierzesz pod uwagę Meike 900? Czy lampa ta posiada wady o których nie wiem? bo własnie ja chce kupić ale mogę jeszcze zmienić zdanie.

puszosław
02-05-2013, 15:56
Nie wiem czy moje obawy są słuszne a nie chcę zakładać nowego wątku, więc powiedzcie mi proszę ( jeśli jest na forum jakiś użytkownik MK900 jak działa w tej lampce wspomaganie AF

tongpo
02-05-2013, 22:26
Nie wiem czy moje obawy są słuszne a nie chcę zakładać nowego wątku, więc powiedzcie mi proszę ( jeśli jest na forum jakiś użytkownik MK900 jak działa w tej lampce wspomaganie AF

kiepsko...
kup sprawdzone yongnuo lub jak juz chcesz kombinować to możę Olloonga albo jeszcze lepiej Triopo - przynajmniej producent znany w branży foto :)

puszosław
02-05-2013, 23:35
yongnuo rozumiem wspomaga AF i trafia światełkiem w punkty w które ma trafiać? obecnie korzystam z pożyczonego SB-600 i jestem z niego zadowolony ale będę musiał niebawem oddać lampkę, a będę potrzebował czegoś na moje amatorskie potrzeby. Raczej nie chciałbym lampy używanej, przeglądałem już sporo wątków na tym forum i nie tylko, ale mam mętlik. SB-700 ze względu na cenę niestety w moim przypadku odpada. Co z zamienników najlepiej współgra z nikonami? wydawało mi się że skoro MK900 jest identyczne z naturalnym SB-900 będzie nieźle grało ale teraz zostałem zbity z tropu...

RAF7705
03-05-2013, 00:14
Nissin przy wysuniętym dyfuzorze również przełącza się na najmniejszą ogniskową automatycznie.

GonzoG
03-05-2013, 04:16
yongnuo rozumiem wspomaga AF i trafia światełkiem w punkty w które ma trafiać?
YN-565 i YN-568 mają tylko środek oświetlony.
Tu jest jak kryją punkty AF w Canonie:
http://speedlights.net/2011/08/28/yongnuo-yn-565-ex-flash-review/

bastialdo
13-05-2013, 17:31
Czy ktoś posiada pl instrukcje do YN-565 bo jedną ściągnąłem i niby jest ok ale funkcje się nie zgadzają między innymi opcje zaawansowane nie uruchamia się w przycisku podświetlenia/FN instrukcja ta jest niby od mega-pixel.pl ale przyciski mają inne funkcje. I tu jeszcze jedno pytanie czy tą lampę mogę wyzwalać zdalnie z nikona d7000 oczywiście bez żadnych przystawek??

puciek
13-05-2013, 17:35
http://forum.nikoniarze.pl/showthread.php?t=198922 - odnośnie wyzwalania zdalnego.

fotoseba
21-09-2013, 20:41
Witam posiadam nikona d7000 oraz lampe sb 800 i sb 600 (ale sb600 musze oddac za jakis czas wiec jej ni licze) chce sie pobawic w strobing. CLS jest on do bani bo podczerwien dziala na krotkich odleglosciach czujniki podczerwieni CLS musza sie widziec jak jest przeszkoda to nie zawsze blyskaja. W gre wchodzi tylko radio. Ostatnio dostalem w prezencie 3 wyzwalacze yn-622 i do tego chce kupic 2 lampki yn568ex. Może ktoś sie bawił takim rozwiążaniem że sb800 wsadza na nadajnik yn622 i aparat. Pozostale 2 lampki które chce kupic yn568ex na odbiorniki yn622. Jak to sie sprawdza jakiej propozycje rozwiazania lub zakupu innych lamp. Te doradzili mi w sklepach. ze przenosza pelna automatyke posiadaja hss i ze bedzie to najlepszy budzetowy zestaw do strobingu. Moze ktos ma dobry i sprawdzony system. Wiadomo ze pozniej to kwestia ustawiania tych lamp w zaleznosci od efektu jaki sie chce uzyskac i warunkow.

GonzoG
21-09-2013, 22:18
To nie temat na takie pytanie. Od tego jest wątek o YN622.
Może ktoś sie bawił takim rozwiążaniem że sb800 wsadza na nadajnik yn622 i aparat.
Jak przeczytasz instrukcję, czy listę kompatybilności YN622, to się dowiesz, że SB-800 nie może służyć jako sterownik.
Tak więc zostaje Ci błyskanie wszystkimi lampami z takim samym ustawieniem, albo sterować mocami za pomocą nadajnika.

Co do samej współpracy SB-800 i YN622 - są problemy, bo SB-800 ma krótszą stopkę, niż nowsze lampy i nie można jest wsunąć do końca, bo nie będzie wtedy poprawnego styku między lampą i YN622.

fotoseba
23-09-2013, 11:35
Dziękuję za doradzenie. Ale jako sterownik chyba w moim przypadku ona nie bedzie błyskała z tego względu że ona bedzie wsunieta na wyzwalacz który jest na aparacie a pozostałe dwie lampy yn 568ex beda wyzwalaczach i statywach. I jak to ma się w tedy z przenoszeniem automatyki z body

GonzoG
23-09-2013, 13:59
Dziękuję za doradzenie. Ale jako sterownik chyba w moim przypadku ona nie bedzie błyskała z tego względu że ona bedzie wsunieta na wyzwalacz który jest na aparacie (...)

Właśnie w takiej konfiguracji lampa na YN622 pracuje jako sterownik.
Jakbyś choć trochę przeczytał o YN622, to wiedziałbyś, że lampy z masterem CLS mogą służyć jako sterownik YN622. Inaczej zostaje Ci sterowanie z YN622, co nie należy do wygodnych.
Niestety tylko SB-700, SB-900/910 działają w pełni poprawnie jako sterowniki.


a pozostałe dwie lampy yn 568ex beda wyzwalaczach i statywach. I jak to ma się w tedy z przenoszeniem automatyki z body
Działa TTL, można regulować moc - korekta +/- przy TTL albo manualne ustawienia mocy dla wszystkich gdy używasz sterowania z YN622.
Sterując z lampy masz dokładnie takie same ustawienia jak przy CLS.

Maciek N
31-07-2014, 13:08
Kupiłem MK900. Pierwsze wrażenia są mieszane.
Obudowa prawie identyczna z SB900. Praca głowicy chodzi z odpowiednim oporem i całość sprawia wrażenie porządnej lampy.
Po uruchomieniu wyświetlacza lekkie rozczarowanie. zdecydowanie gorszej jakości ale można przywyknąć.
Używam tej lampy jak drugiej/trzeciej z parasolką. Czujnik odbiera błysk z SB900 bez większych problemów.
Światło mam wrażenie że jest trochę zimniejsze od światła z SB900
Podczepiam lampę do D800 i na TTL pracuje poprawnie.
Po sobocie powiem jak się sprawuje w ekstremalnych ślubnych warunkach. Jeśli sprawdzi się w boju i lampa po pierwszym sezonie nie padnie to kupię jeszcze ze 2

Maciek N
03-08-2014, 17:20
Jestem po weselu i moja ocena nie jest najlepsza.
O połowę słabszy czujnik służący do komunikacji pomiędzy lampami. Na sali balowej dość dobrze oświetlonej lampa MeiKe reagowała tylko wówczas gdy światło z SB810 była skierowana na parasolkę. Minimalna zmiana konta i zero reakcji. Po zamianie lamp, czyli MaiKe na aparat a sb810 na parasolkę dało się normalnie pracować.
Jeśli chodzi o doświetlanie bezpośrednio z aparatu w trybie TTL było poprawne.
Zużycie baterii w normie, porównywalne do sb810
Wskaźnik zużycia baterii beznadziejny. Od początku do końca pokazywał zużycie na poziomie 1/3
Czy polecę to lampę? To zależy od trwałości i niezawodności.
Po pierwszej imprezie mogę napisać że jest warta swoich pieniędzy ale nie należy się spodziewać że będzie wszystko działać tak jak odpowiednik w Nikonie

GonzoG
03-08-2014, 18:24
Jeśli chodzi o wskaźnik baterii w MK900, to przy aku nie ma co na nim polegać. Działa tylko dla baterii.

M. Wadowski
03-08-2014, 23:05
Kup yn568ex i problem zniknie.

LensFoto
09-08-2014, 16:29
Maciek N co ty masz zza lampe sb810 ? ? ? ? <WTF>